Marketingowa strategia ceny w agroturystyce
Mając już określoną usługę, należy ustalić jej cenę. Sposób ustalenia ceny zależy od przyjętej strategii oraz od otoczenia rynkowego.
Z ekonomicznego punktu widzenia o cenie produktu decydują dwa podstawowe parametry: koszty i popyt.
Warto jednak pamiętać, iż ustalając cenę musi się brać pod uwagę wrażliwość cenową nabywcy. Nabywca jest mniej wrażliwy na cenę, gdy:
- kupowany produkt jest unikatowy,
- trudne jest porównanie jakości i parametrów produktu z produktami konkurencyjnymi,
- nabywca nie wie o istnieniu substytutów,
- wydatek na zakup stanowi niewielką część jego dochodów.
W agroturystyce głównymi czynnikami wpływającymi na cenę produktu turystycznego są: czas konsumpcji, grupa odbiorców, wielkość transakcji oraz kanał dystrybucji.
Cena produktu turystycznego (świadczonych usług w gospodarstwie) powinna uwzględniać koszty bieżące pobytu klientów oraz wszelkie inne koszty poniesione zarówno wcześniej jak i po sezonie, a także zysk. Na wzrost ceny może mieć wpływ brak konkurencji, wyjątkowo atrakcyjne walory turystyczne lub wysoki standard świadczonych usług.
Cena produktu agroturystycznego powinna być również porównywalna do cen usług innych okolicznych gospodarstw agroturystycznych o podobnym standardzie. Zbyt wysoka cena może spowodować, że turysta znajdzie sobie inną kwaterę, zbyt niska natomiast może wzbudzić podejrzenia lub doprowadzić do wrogości ze strony innych gospodarzy i niechęci do współpracy.
Ponieważ cena jest jednym z elementów przyciągania klienta, warto pomyśleć o stosowaniu upustów, np.:
- dla gości przyjeżdżających po sezonie (obniżka cen dotyczy tylko noclegów, w związku z czym główny dochód przynoszą usługi towarzyszące),
- dla dzieci (z reguły opłata za nocleg dziecka wynosi 50% ceny osoby dorosłej, a małe dzieci często przyjmowane są bezpłatnie; stosowane są też niższe ceny posiłków dla dzieci),
- dla gości przebywających dłużej,
- dla stałych klientów,
- dla klientów polecających gospodarstwo swoim znajomym, itp.
Polityka cenowa w gospodarstwie agroturystycznym powinna być instrumentem, dzięki któremu nie tylko osiąga się doraźne korzyści, ale także pomaga uzyskiwać je w przyszłości.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (10 stron A4)
2. (5 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (24 stron A4)
6. (37 stron A4)
7. (5 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (16 stron A4)
10. (35 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.7 stron)
4. (0.3 stron)
5. (1.2 stron)
6. (1 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.8 stron)
9. (0.8 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Marketingowa strategia ceny w agroturystyce
Marketingowa strategia ceny w agroturystyce
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 226 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|