Metoda General Electric (macierz GE)
Metody General Electric jest narzędziem przydatnym w zarządzaniu portfelem produktów i decyzjach inwestycyjnych.
Wyobraź sobie, że jesteście dyrektorami firmy produkującej różne produkty, od lodówek po telewizory. Problemem jest to, że nie wszystkie produkty przynoszą równie duże zyski. Część z nich może przynosić duże zyski, ale wymaga też dużych nakładów finansowych. Inne z kolei mogą być mniej opłacalne, ale stanowią ważny element całej oferty firmy.
I tu wkracza Metoda General Electric, znana również jako GE-McKinsey Matrix. To narzędzie, które pomaga nam zrozumieć, które produkty warto wspierać, a które mogą wymagać przemyślenia lub nawet rezygnacji. Wykorzystuje ona dwie główne kategorie: atrakcyjność rynku i pozycję konkurencyjną produktu.
Atrakcyjność rynku mówi nam o tym, jak duży potencjał ma dany rynek. Czy rośnie, czy kurczy się? Czy są na nim nowe okazje czy też przeszkody? Wartość od 1 do 10 pomaga nam ocenić, czy rynek jest atrakcyjny.
Pozycja konkurencyjna produktu natomiast mówi o tym, jak dobrze nasz produkt radzi sobie na tym rynku w porównaniu z konkurencją. Tu również oceniamy od 1 do 10.
Wyobraź sobie, że mamy dwa produkty: smartfony i kalkulatory. Smartfony mają ocenę atrakcyjności rynku na 8, ponieważ popyt na nie stale rośnie. Ale pozycja konkurencyjna wynosi tylko 6, bo konkurencja jest bardzo duża. Natomiast kalkulatory mają niższą ocenę atrakcyjności rynku, bo popyt na nie jest mniej dynamiczny, ale ich pozycja konkurencyjna jest 9, bo nie ma aż tylu konkurentów na tym rynku.
Teraz korzystając z naszej oceny atrakcyjności rynku i pozycji konkurencyjnej możemy umieścić produkty w odpowiednich kwadrantach na macierzy GE. Produkty o wysokiej atrakcyjności rynku i silnej pozycji konkurencyjnej trafiają do kwadrantu 1, co oznacza, że są to produkty, które warto rozwijać i inwestować w nie. Produkty o niskiej atrakcyjności rynku i słabej pozycji konkurencyjnej trafiają do kwadrantu 4, co sugeruje, że mogą wymagać dalszych rozważań.
To tylko ogólny zarys Metody General Electric. Przy pomocy prostych ocen i graficznej reprezentacji możemy lepiej zrozumieć, które produkty są naszymi "gwiazdami", a które mogą wymagać naszej uwagi.
Macierz General Electric znana również jako Macierz GE-McKinsey, składa się z dwóch głównych elementów: Atrakcyjność Rynku (Market Attractiveness) i Pozycja Konkurencyjna (Competitive Position).
Atrakcyjność Rynku (Market Attractiveness): To pierwszy element macierzy. Oceniamy w nim atrakcyjność danego rynku, na którym działa dany produkt. Są to czynniki związane z tym, jak duży jest rynek, czy rośnie, jakie są trendy w branży, jakie są oczekiwania klientów i inne kwestie, które wpływają na przyszły potencjał rynku. Oceniamy to zazwyczaj na skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza bardzo atrakcyjny rynek, a 1 bardzo mało atrakcyjny.
Pozycja Konkurencyjna (Competitive Position): To drugi element. Chodzi tutaj o to, jak dobrze dany produkt radzi sobie na tym rynku w porównaniu do konkurencji. Oceniamy aspekty takie jak jakość produktu, innowacje, marka, ceny i inne czynniki, które wpływają na to, jakie jest nasze miejsce wśród konkurentów. Także oceniamy to na skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza silną pozycję konkurencyjną, a 1 słabą pozycję.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (27 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (28 stron A4)
6. (25 stron A4)
7. (27 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (37 stron A4)
10. (12 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.4 stron)
4. (2.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.6 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Metoda General Electric (macierz GE)
Metoda General Electric (macierz GE)
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 174 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|