Misja firmy
Misja firmy jest to filozofia firmy, deklaracja jej głównych kierunków działań, uzasadnienie racji istnienia i rozwoju przedsiębiorstwa. Misja powinna określać, dlaczego klienci powinni kupować towary i korzystać z usług tej a nie innej firmy. Misja spełnia rolę motywującą oraz dynamizującą. Formułowanie misji np. w kategoriach chęci przetrwania może stać się jedynie czynnikiem zniechęcającym.
Misja firmy określa przyczyny, dla których firma istnieje z punktu widzenia konsumenta. Jest to podstawowa rynkowa funkcja firmy, rola, jaką przedsiębiorstwo zamierza odgrywać wobec otoczenia, głównie wobec odbiorców.
Określenie misji wymaga znalezienia odpowiedzi na pytania: czyje i jakie potrzeby gotowe jest zaspokoić przedsiębiorstwo?
Deklaracja misji obejmuje: sformułowany główny cel tzn. co przedsiębiorstwo chciałoby osiągnąć, działając w otoczeniu rynkowym.
Koncepcja misji firmy wynika z głównej idei współczesnego marketingu co oznacza, że formy osiągają długofalowy sukces, jeżeli realizują swoje cele ekonomiczne, przez podporządkowanie swojej działalności, zaspokajaniu potrzeb odbiorców.
Misja przedsiębiorstwa określa zasady działalności gospodarczej. Misja powinna określać, dlaczego klienci powinni kupować towary i korzystać z usług w tej, a nie innej firmie. Powinna też określać podstawowe powołanie przedsiębiorstwa i spełniać rolę motywującą oraz dynamizującą. Źle sformułowana misja może stanowić czynnik zniechęcający.
Misja nie może być formułowana w kategoriach chęci przetrwania czy osiągania zysku, lecz służenia społeczeństwu, pomnażania korzyści, które uzyskuje klient, a także przedsiębiorstwo za pośrednictwem rynku. Misja firmy wtedy nabiera strategicznego znaczenia, gdy spełnia trzy wymogi:
• wyznacza kierunek i dotyczy przyszłości
• wyraża marzenia i wyzwania, które stają się udziałem pracowników
• proces jej realizacji jest wiarygodny
Misja:
- powołanie, szczególny powód istnienia, sformułowanie wizji na użytek strategii
- koncentruje w sobie kulturę organizacji rozumianą jako podzielane przez organizacje wartości i przyjętą wizję
- jest wypracowana, rozumiana i wdrożona w życie na wszystkich poziomach zarządzania
- nabiera strategicznego znaczenia, gdy spełnia trzy warunki:
• wyznacza kierunek i dotyczy przyszłości
• wyraża marzenia i wyzwania, które stają się udziałem pracowników
• proces jej realizacji jest wiarygodny
Jednoznaczne sformułowanie misji wymaga czasu (miesięcy, roku czy też dwóch lat) i jest ona kształtowana przez:
• historię przedsiębiorstwa
• preferencje, wizje kierownictwa lub właścicieli
• środowisko w którym przedsiębiorstwo działa
• środki jakimi dysponuje itp.
Misja powinna podkreślać wartości, jakie przedsiębiorstwo ma do zaoferowania swoim klientom, zdefiniować działania (gałąź przemysłu, segment rynku, czy teren geograficzny) oraz ustalić główne metody postępowania.
Misja to antycypowany czyli zakładany przyszły stan rzeczywistości, który chce osiągnąć organizacja.
Bliższe określenie misji obejmuje m.in.:
- ogólną charakterystykę oferowanych wyrobów i usług
- informację o potencjalnym kliencie
- dziedziny, specjalności
- terytorium geograficzne działalności firmy
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (16 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (6 stron A4)
4. (16 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (5 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (28 stron A4)
9. (27 stron A4)
10. (33 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.5 stron)
7. (1.3 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Misja firmy
Misja firmy
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 155 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|