Motywatory
To aspekty pracy, które powodują zadowolenie, gdy wystąpią. Zaliczają się do nich: ciekawe zadania, uznanie za wykonanie pracy, poczucie autorstwa wobec wykonanej pracy, poczucie odpowiedzialności.
Motywatory nazywane są też czynnikami wzbudzającymi proces motywacyjny, a gdy zostają przez człowieka przyjęte stają się motywami
Wg S. Borkowskiej wszystkie motywatory dzieli się na trzy podstawowe grupy:
1. środki przymusu
2. środki zachęty
3. środki perswazji
Motywatory materialne pozapłacowe
System motywacyjny nie może ograniczać się, jak wcześniej zaznaczano tylko do systemu wynagradzania. Poza motywatorami natury płacowej są stosowane motywatory pozapłacowe. Motywatory te mogą być natury materialnej i niematerialnej.
Najczęściej stosowane motywatory materialne pozapłacowe to:
- Wynajem mieszkania na koszt firmy
- Wypoczynek menedżera (pracownika) na koszt firmy
- Ochrona zdrowia (leczenie, sanatoria) na koszt firmy
- Dodatkowe ubezpieczenia
- Dodatkowe płatne urlopy
- Nagrody rzeczowe (prezenty)
- Samochody służbowe, ryczałty za przejazdy własnym samochodem
- Komputery i telefony
- Edukacja i szkolenia na koszt firmy
- Świadczenia dla rodziny na koszt firmy
Stanowią one nie tylko uzupełnienie motywatorów, stosowanych w systemie wynagradzania, ale niejednokrotnie pewną ich alternatywę. Jest to widoczne zwłaszcza w tzw. systemach kafeteryjnych, stwarzających możliwości wyboru określonych opcji. Dla przykładu, pracownik wybiera nagrodę pieniężną bądź dodatkowy płatny urlop, bądź też wycieczkę finansowaną przez firmę.
Motywatory natury niematerialnej mają za zadanie spełnić inne oczekiwania pracowników, takie jak:
- Zaspokojenie potrzeby aktywności i społecznej użyteczności
- Zaspokojenie potrzeby przynależności, akceptacji i uznania
- Pozostawienie czegoś po sobie (dobrą pamięć, różne dzieła materialne
i niematerialne itp.)
- Osiągnięcie samodzielności i niezależności nie tylko materialnej
- Sprawdzenie i poszerzenie granic swoich możliwości
- Wykorzystywanie i rozwijanie swojego potencjału intelektualnego
Motywatory niematerialne
Cenionymi, aczkolwiek w ostatnich latach zaniedbanymi, formami motywacji niematerialnych są dyplomy uznania, listy pochwalne a także różnego rodzaju odznaczenia. Zaniedbania te są w części wynikiem nadużywania tych form w przeszłości.
Firmy coraz częściej sięgają po nowe narzędzia i techniki służące wzmocnieniu motywacji pracowników, wśród których na szczególną uwagę zasługują:
- Rozszerzanie pracy
- Rotacja zadań (przemienność czynności)
- Wprowadzanie wariantowych rozkładów czasu pracy
Metoda rotacji zadań pozwala na zastosowanie przemienności czynności: pracownik w określonych terminach przechodzi z jednego stanowiska na drugi. Unika w ten sposób syndromu 'wypalenia się", grożącego osobom zbyt długo wykonującym te same obowiązki. Równocześnie pracownik nabiera umiejętności realizowania wielu czynności składających się na produkt finalny, uzyskuje zróżnicowane kwalifikacje, staje przed nowymi wyzwaniami.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (10 stron A4)
2. (5 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (8 stron A4)
8. (7 stron A4)
9. (31 stron A4)
10. (15 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.5 stron)
3. (1.6 stron)
4. (0.7 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.9 stron)
7. (1.5 stron)
8. (2.8 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Motywatory
Motywatory
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 255 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|