Motywowanie jako element ekosystemu firmy
Pojęcie motywacji często bywa różnie rozumiane, gdyż mieści w sobie dwa różne znaczenia. Pierwsze z nich to stan bycia zmotywowanym, a drugie to proces motywowania. Narzędzia używane podczas procesu motywowania mają doprowadzić pracowników do stanu bycia zmotywowanym.
Powszechnie wiadomo, że stan bycia zmotywowanym wyzwala kreatywność, efektywność, entuzjazm, lojalność i zaangażowanie w pracę. A ponieważ tak nastawiony pracownik jest marzeniem wszystkich pracodawców, wiele czasu i środków poświęcono na opracowanie dróg i ścieżek prowadzących do uzyskania tego wielce pożądanego stanu u pracowników.
Proces motywowania, jak każdy inny proces wdrażany w danej firmie, jest ściśle sprzężony z innymi procesami i procedurami, które porządkują życie przedsiębiorstwa. Traktowanie tego procesu jako elementu niezależnego prowadzi w praktyce do nieuchronnego wniosku, że zalecane przez literaturę i teoretyków narzędzia nie działają, a wszystko kończy się na papierowych deklaracjach.
W wielu firmach wprowadzane są różne systemy motywacyjne oparte między innymi na zróżnicowaniu poziomów wynagrodzeń, premii i bonusów, klas samochodów służbowych i innych narzędzi, standardu stosowanego przy podróżach służbowych, częstotliwości szkoleń i wyjazdów motywacyjnych oraz wielu innych widocznych i wymiernych elementów.
Po krótkim jednak czasie okazuje się, że tak finezyjnie dobrane składniki systemu motywacyjnego są traktowane przez pracowników jak rzeczy należące im się, a co za tym idzie tracą one niestety swoje pozytywne oddziaływanie, gdy są, natomiast ich brak budzi poczucie krzywdy.
Mówiąc to nie chcemy sugerować rezygnacji ze stosowania takich elementów, gdyż ich umiejętne wprowadzanie i stosowanie daje pewne efekty, a poza tym każda firma funkcjonuje w pewnym otoczeniu, wyznaczającym średnie rynkowe standardy oferowane pracownikom.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (58 stron A4)
2. (7 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (22 stron A4)
5. (33 stron A4)
6. (67 stron A4)
7. (24 stron A4)
8. (10 stron A4)
9. (37 stron A4)
10. (28 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.5 stron)
5. (2.3 stron)
6. (0.4 stron)
7. (1.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Motywowanie jako element ekosystemu firmy
Motywowanie jako element ekosystemu firmy
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 54 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|