![]() |
|||||||||||||||||||
opakowania | płynność przedsiębiorstwa | | teoria Herzberga | krzywa popytu | łańcuch dostaw | analiza konkurencji | restrukturyzacja przedsiębiorstw | fazy cyklu koniunkturalnego | rynek | cele marketingowe | magazynowanie | |
Na czym polega macierz BCGNazwa macierzy pochodzi od nazwy firmy doradczej Boston Consulting Group, utworzonej przez Bruce Hendersona. Rynek a macierz BCGTempo wzrostu rynku = (rynek w roku obecnym - rynek w roku poprzednim) : rynek w roku obecnym W celu oddzielenia tempa wzrostu w macierzy BCG stosuje się pola o wysokim i niskim tempie wzrostu sprzedaży na rynku, gdzie często granicą jest 10 procentowa roczna stopa lub odnotowany w tym samym okresie wskaźnik wzrostu produktu narodowego brutto (PNB). Oznacza to, że za produkty, których rozwój sprzedaży przebiega w szybszym tempie niż PNB znalazły się w fazie wzrostu. Za rynek o niskim wzroście sprzedaży uznaje się rynek poniżej 10%. Dynamikę sprzedaży określa się jako: - przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach stałych - przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach bieżących - prognoza wzrostu sprzedaży w kolejnych latach Względny udział w rynku jest to procentowy udział sprzedaży danego produktu na rynku podzielony przez procentowy udział sprzedaży największego konkurenta przedstawiony w układzie współrzędnych jako oś pozioma. udział w rynku = wielkość sprzedaży : wielkość sprzedaży lidera Udziały firmy w rynku można określić przez: - stosunek wielkości sprzedaży danej firmy do globalnej sprzedaży na rynku - stosunek wielkości sprzedaży własnej do sprzedaży największego konkurenta - stosunek wielkości sprzedaży danej firmy do trzech największych konkurentów Produkty macierzy BCGDojne krowy (cash cow) czy inaczej żywiciele. Są to produkty, które przynoszą firmie nadwyżkę netto i finansują pozostałe wyroby. Wzrost rynku jest niski, ale mają one duży udział w rynku i mocną pozycję. Znajdują się nisko na krzywej doświadczeń. Jest to na ogół kosztowy przywódca w danym przemyśle, ale szansę na dalszą ekspansję ma małe. Gwiazdy (stars) lub inaczej przeboje. Są to produkty, które wymagają jeszcze nakładów i nie przynoszą na ogół nadwyżki, choć uzyskuje się z nich znaczne przychody tempo wzrostu rynku jest wysokie, produkt jest konkurencyjny i rozwojowy, a inwestowanie w "gwiazdę" daje dużą gwarancję zysków Dylematy lub znaki zapytania (question marks). Są to produkty deficytowe, trudno jest określić ich możliwości. Mają względnie niski udział w rynku, ale charakteryzują się dużą dynamiką i w dłuższej perspektywie, jeśli zostaną odpowiednio doinwestowane, mogą się stać "gwiazdami Kule u nogi lub inaczej psy (dogs). Są to produkty nie przynoszące znaczącej nadwyżki i nie rozwojowe. Wzrost przemysłu jest niski i niski jest udział w rynku. Produkty te mają słabą pozycję konkurencyjną i nie generują dodatnich przepływów finansowych.
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Na czym polega macierz BCG Na czym polega macierz BCG
Ocena: 8.9 / 10
Liczba głosów: 182 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||||||||||||||||