Narzędzia controllingu operacyjnego i strategicznego
Controling operacyjny powstał w związku z dążeniem do wykorzystania informacji z rachunkowości w podejmowaniu krótkoterminowych decyzji gospodarczych. Controlling ten sprowadza się do stałego nadzorowania, analizy i oceny dział. przedsiębiorstwa z punktu widzenia wyznaczonych celów oraz podjęcia z wyprzedzeniem działań korygujących.
Instrumenty controllingu operacyjnego
1. analiza progu rentowności - celem analizy jest wyznaczenie tzw. punktu krytycznego, w którym przychody ze sprzedaży pokryją dokładnie poniesione koszty. Informuje, jaką część zdolności produkcyjnych trzeba wykorzystać, aby zrównoważyć poniesione koszty.
2. budżetowanie - krótkookresowe planowanie służące przedsiębiorstwu do osiągnięcia jego celów. Korzyści z zastosowania budżetowej metody zarządzania dotyczą efektywnego przełożenia celów ogólnych przedsiębiorstwa na zespół celów szczegółowych, realizowanych przez poszczególne części organizacji.
3. rachunek kosztów i wyników - dostarcza inf. o oczekiwanych przychodach, kosztach i efektach przyszłej działalności. Krótkookresowy rachunek wyników jest instrumentem, pozwalającym zarządowi na podejmowanie decyzji służących osiągnięciu wyznaczonego celu, którym jest na ogół zysk.
4. analiza wielkości zamówień - regularna kontrola struktury wielkości zamówień. Ma na celu ograniczenie zamówień drobnych, których koszty obsługi są relatywnie większe niż w przypadku zamówień większych
5. analiza wąskich gardeł - rozpoznanie i rozwiązywanie problemów związanych z ograniczeniami występującymi w poszczególnych fazach produkcji oraz ich wpływem na zysk przedsiębiorstwa
6. metody rachunku inwestycyjnego - dla określenia opłacalności projektów inwestycyjnych
7. koła jakości - organizowanie zebrań grup pracowników w celu poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa (tzw. Burze mózgów)
8. analiza rabatów - zbudowanie takiego systemu rabatów, który pogodziłby korzyści i straty wynikające z zastosowania rabatu
Controlling strategiczny - Nastawiony jest głównie na poszukiwanie potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa oraz badanie szans, zagrożeń w otoczeniu. Nadrzędnym celem controllingu strategicznego jest stworzenie warunków do działań zgodnych z długofalowymi celami przedsiębiorstwa.
Instrumenty controllingu strategicznego
1. Benchmarking - porównywanie procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy służy jako podstawa doskonalenia. Jest to praktyczna realizacją przysłowia: "trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na cudzych błędach, niż na swoich"
2. Outsourcing - dotyczy zlecania zadań, które dotychczas były realizowane w przedsiębiorstwie zewnętrznym jednostkom, pozwala na koncentrację procesów zarządczych na zasadniczych celach firmy
3. Analiza konkurencji - porównanie pozycji całego przedsiębiorstwa lub też jego produktów z odpowiadającymi im konkurentami; analiza obejmuje strategie i sukcesy rynkowe ważnych konkurentów, ich cele strategiczne, pozycje rynkową, tempo wzrostu itp.; pomaga menedżerom ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z konkurentami
4. Analiza możliwości - porównanie przedsiębiorstwa z liderem rynku. Powinna być przeprowadzana raz do roku aby określić wykorzystane i niewykorzystane możliwości przedsiębiorstw; pozwala kadrze dostrzec możliwości na rynku do wykorzystania
5. Analizy portfelowe - pozwala odpowiedzieć na pytanie jak należy kształtować obecny i przyszły portfel działalności przedsiębiorstwa, tak aby zmniejszać ryzyko funkcjonowania w zmieniającym się otoczeniu, oraz zwiększać efekty wdrażanych strategii, np. macierz BCG
6. Krzywa doświadczeń - opiera się na założeniu, że czas wykonywanej pracy zmniejsza się wraz ze wzrostem powtarzalności prowadzonych działań ; wykorzystując związek między skalą produkcji a wielkością kosztu jednostkowego wyrobu, zajmuje się analizą czynników wpływających na krzywą doświadczeń
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (7 stron A4)
2. (13 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (6 stron A4)
5. (5 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (13 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (50 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.4 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.2 stron)
6. (1.2 stron)
7. (0.4 stron)
8. (1 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Narzędzia controllingu operacyjnego i strategicznego
Narzędzia controllingu operacyjnego i strategicznego
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|