Outsourcing - definicja koncepcji, efekty, wady i zalety
Termin outsourcingu pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem wyrażenia outsider-resource-using, tzn. wykorzystanie zasobów zewnętrznych.
Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na przekazywaniu przez przedsiębiorstwo niektórych jego funkcji nie mających bezpośredniego związku z celami strategicznymi oraz innej pomocniczej działalności firmie zewnętrznej. Wybór takiej koncepcji zarządzania umożliwia przedsiębiorstwu skoncentrowanie się na czynnościach związanych bezpośrednio z zasadniczą sferą jego aktywności.
Outsourcing to wydzielanie realizacji różnych zadań poza obręb własnej firmy.
Outsourcing narodził się pod koniec lat '60 w Stanach Zjednoczonych i obecnie jest jedną z najczęściej praktykowanych strategii obniżania kosztów przedsiębiorstwa.
Siedem ważnych kroków:
Krok pierwszy czyli ustalenie zakresu usług.
Krok drugi czyli analiza kosztów.
Krok trzeci czyli zdefiniowanie korzyści.
Krok czwarty czyli zagwarantowanie bezpieczeństwa danych.
Krok piąty czyli określenie warunków współpracy.
Krok szósty czyli ustalenie miejsca wykonania usługi.
Krok siódmy czyli określenie zasobów materialnych.
Najczęściej realizowane usługi outsourcingowe i co-sourcingowe:
- Informatyka
- Organizacja specjalistycznych szkoleń
- Doradztwo personalne
- Rachunkowość
- Finanse i analiza finansowa przedsiębiorstw
- Doradztwo prawne
- Organizacja i zarządzanie
- Marketing
- Projektowanie
- Technologia i produkcja
- Logistyka
- Funkcja administracyjna
Outsourcing a interesy pracowników:
- tworzenie nowych miejsc pracy bądź też gwarantowanie tych miejsc poprzez - zawieranie umów kadrowych z partnerami outsourcingu
- zapewnienie bezpieczeństwa zatrudnienia, m.in. poprzez zagwarantowanie możliwości ponownego zatrudnienia w firmie macierzystej w przypadku zrezygnowania przez nią z usług partnera outsourcingowego i wiążących się z tym zwolnień
- zabezpieczenie – w możliwie największym zakresie – dotychczasowych warunków płacy i pracy u nowego pracodawcy
Zestaw podjętych działań na rzecz interesów zwalnianych pracowników wchodzi w istocie w zakres outplacmentu.
Outplacement (zwolnienia monitorowane) - jest to program polegający na udzieleniu pomocy oraz wsparcia zwalnianym pracownikom w poszukiwaniu nowych możliwości zatrudnienia.
ZWOLNIENIA => OUTPLACEMENT => OUTSOURCING
Zalety outsourcingu:
- możliwość skoncentrowania się na podstawowym kierunku działalności spółki
- obniżka i oszczędności kosztów
- usprawnienie procesu produkcji i świadczenia usług pod względem czasu, jakości, dokładności itp.
- zmiana sposobu działalności firmy
- kultura organizacyjna ukierunkowana na ciągle doskonalenie
- dostęp do innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych technicznych
-zdobycie wiedzy, jaką można wykorzystać w innych obszarach działalności firmy
- zwiększenie zdolności firmy do skutecznego działania w przypadku fuzji i przejęć
- usprawnienie procesu decyzyjnego w całej firmie
Ch. Gay i J. Esinger zwracają uwagę m.in. na poprawę jakości, koncentrację na poszczególnych usługach i oszczędność czasu menadżerów.
Wady outsourcingu:
- wysoki koszt zmienny
- ryzyko niskiej jakości usług
- ryzyko utraty danych
- problemy związane z brakiem wiedzy o firmie
- problemy związane z komunikowaniem się z dostawcą (np. duża odległość między firmami)
- problemy w przypadku braku terminowości
- długi okres adaptacji
Większość zagrożeń można wyeliminować. Najważniejszy jest pod tym względem etap początkowy - dobór dostawcy.
Efekty outsourcingu:
a) zmniejszenie zatrudnienia,
b) zmniejszenie kosztów stałych na rzecz kosztów zmiennych,
c) firma zaczyna się zajmować tylko tym, na czym naprawdę najlepiej się zna,
d) firma zaczyna być postrzegana jako dostawca profesjonalnych usług,
e) firma zaczyna rozwijać swoje kluczowe kompetencje (zatrudnia ludzi, którzy mają konkretne umiejętności),
f) następuje uproszczenie struktury organizacyjnej (mniejsza liczba działów),
g) pracownicy zaczynają się dzielić na pracowników kluczowych, tworzymy kategorie pracowników zewnętrznych, którzy mają z nami tylko związki przejściowe np. pracownik firmy specjalistycznej, zaczyna się zatrudniać samodzielnych ekspertów, czasowo pracowników sezonowych, czasowych oraz byłych pracowników (często już emerytów),
h) mniejsze problemy z zatrudnieniem pracowników (choroby, nieobecności),
i) firma stosująca outsourcing zmniejsza udział w swoim produkcie z własnych podzespołów na rzecz firm zewnętrznych.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (12 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (27 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (23 stron A4)
7. (20 stron A4)
8. (20 stron A4)
9. (26 stron A4)
10. (12 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.9 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.7 stron)
5. (1.2 stron)
6. (0.6 stron)
7. (2.3 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.6 stron)
10. (1.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Outsourcing - definicja koncepcji, efekty, wady i zalety
Outsourcing - definicja koncepcji, efekty, wady i zalety
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|