Podejście poznawcze w motywacji
Podejście poznawcze w motywacji opiera się na założeniu, że zachowanie człowieka jest uzależnione od zakresu i struktury informacji, które posiada o rzeczywistości. Sieć poznawcza, która kształtuje się w ciągu całego życia jednostki ludzkiej, odgrywa kluczową rolę w tym podejściu.
Sieć poznawcza składa się z różnych elementów, takich jak: wiedza, przekonania, wartości, oczekiwania i postrzeganie świata, które wpływają na sposób, w jaki jednostka postrzega i interpretuje rzeczywistość.
W kontekście motywacji informacja pełni istotną rolę jako czynnik motywujący. Posiadanie odpowiednich informacji może wpływać na poziom zaangażowania i efektywności jednostki w wykonywaniu zadań.
Pracownik, który posiada pełniejszą wiedzę na temat swojej pracy, celów organizacji i sposobu w jaki jego działania wpływają na funkcjonowanie całej organizacji jest bardziej skłonny do zaangażowania się w wykonywanie tych zadań.
W podejściu poznawczym istotne jest przekonanie, że pracownik pracuje lepiej, gdy wie, że jego praca ma znaczenie i może mieć realny wpływ na funkcjonowanie organizacji. Posiadanie informacji na temat celów organizacji, strategii działania i konkretnych rezultatów, które można osiągnąć, może wzmacniać motywację jednostki do osiągania tych celów.
Dodatkowo wiedza na temat konsekwencji i nagród związanych z wykonaną pracą może mieć wpływ na motywację jednostki. Jeśli pracownik jest świadomy, że jego wysiłek i osiągnięcia będą doceniane, nagradzane lub będą miały pozytywne skutki dla niego samego lub dla organizacji, jest bardziej skłonny do angażowania się w pracę i podejmowania wysiłku.
Podejście poznawcze w motywacji kładzie również nacisk na potrzebę stałego rozwijania sieci poznawczej jednostki. Pozyskiwanie nowych informacji, zdobywanie wiedzy i doskonalenie umiejętności mogą przyczynić się do większej satysfakcji z wykonywanej pracy oraz wzmacniać poczucie kompetencji i samoefektywności.
Ważne jest również, aby organizacja stwarzała odpowiednie warunki do rozwoju sieci poznawczej pracowników. Dostarczanie odpowiednich informacji, szkoleń, wsparcia i możliwości awansu może mieć istotny wpływ na motywację pracowników do osiągania wyznaczonych celów.
Reasumując: Podejście poznawcze w motywacji to perspektywa badawcza, która skupia się na roli myśli, przekonań, interpretacji i procesów poznawczych jednostki w kształtowaniu jej motywacji. Opiera się na założeniu, że to jak jednostka interpretuje i rozumie rzeczywistość ma istotny wpływ na jej motywację do działania.
W kontekście podejścia poznawczego motywacja nie jest postrzegana jedynie jako wynik bodźców zewnętrznych (takich jak nagrody lub kary), ale jako efekt subiektywnych interpretacji i przekonań, które jednostka ma na temat siebie, swoich celów i możliwości osiągnięcia sukcesu. To jak jednostka postrzega i interpretuje sytuacje wpływa na jej odczucia, myśli i działania.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (6 stron A4)
6. (11 stron A4)
7. (26 stron A4)
8. (7 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.9 stron)
2. (0.5 stron)
3. (2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (1.6 stron)
6. (0.6 stron)
7. (0.7 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Podejście poznawcze w motywacji
Podejście poznawcze w motywacji
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 162 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|