Podstawowe czynniki brane pod uwagę przy ustaleniu cen towarów eksportowanych
Ustalając ceny towarów eksportowych uwzględnia się te same czynniki jak przy kształtowaniu ceny na rynku krajowym, a więc:
- koszty;
- konkurencję;
- popyt;
- cykl życia produktu;
a ponadto także opłaty na rzecz zagranicznych władz:
- celnych;
- podatkowych;
- kontroli dewizowej.
Koszty: Kierownictwo przedsiębiorstwa decyduje się na działania eksportowe bierz przede wszystkim pod uwagę koszty działania, w długim okresie, bowiem muszą one być pokryte przez ceny. W odniesieniu do towarów eksportowych koszty działania obejmują, poza składnikami ceny fabrycznej również szereg dodatkowych elementów. Koszty działalności eksportowej są wyższe niż w przypadku działalności krajowej, ponieważ uwzględniają także koszty ceł, ubezpieczeń, spedycji, transportu itd.
O ich przypisaniu eksporterowi lub odbiorcy decydują negocjacje między tymi stronami kontraktu eksportowego, jednakże niezależnie od ich ustaleń, koszt logistyki jest składnikiem ostatecznej ceny detalicznej.
Ceny konkurencji: Według tej metody poziom własnych cen dostosowany jest do wysokości cen przedsiębiorstw-konkurentów, zwłaszcza o największym udziale na rynku.
Popyt i cykl życia produktu: Oprócz wymienionych poprzednio czynników niezwykle istotną rolę odgrywa skłonność klientów do zapłacenia określonej ceny, reakcja popytu na ceny może być zróżnicowana i przyjmować cechy związku:
- symetrycznego;
- asymetrycznego;
- proporcjonalnego;
- nieproporcjonalnego.
W związku symetrycznym podwyżki lub obniżki ceny wywołują takie same skutki, jednakże ze znakiem przeciwnym. W związku asymetrycznym reakcje są słabsze. Związek proporcjonalny polega na tym, że sprzedaż reaguje proporcjonalnie do zmiany ceny, a oddziaływanie nieproporcjonalne oznacza, że niewielkie zmiany ceny wywołują skutki w sprzedaży mniejsze (lub większe) niż proporcjonalne do zmiany ceny.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (26 stron A4)
3. (27 stron A4)
4. (1 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (7 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (5 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.8 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing międzynarodowy » Podstawowe czynniki brane pod uwagę przy ustaleniu cen towarów eksportowanych
Podstawowe czynniki brane pod uwagę przy ustaleniu cen towarów eksportowanych
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 173 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|