Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zarządzanie wiedzą | logistyka w przedsiębiorstwie | model 7S | budżet gospodarstwa domowego | handel zagraniczny | dochody gminy | współczynnik determinacji | zarządzanie przez wyjątki |

Popyt rynkowy

Popy rynkowy jest sumą zapotrzebowania wszystkich pojedynczych konsumentów, inaczej mówiąc są to zsumowane ilości danego towaru, jakie (ceteris paribus) wszyscy pojedynczy konsumenci pragną nabyć przy różnych poziomach ceny tego dobra.

Punktem wyjścia analizy tego zjawiska musi być poznanie zasad zachowania, w różnych sytuacjach rynkowych, pojedynczego ale typowego konsumenta.

Zasady zachowania konsumenta to kompleks działań i czynności mających na celu zaspokojenie potrzeb konsumenta (jednostki lub grupy) poprzez zdobywanie dóbr i usług według odczuwanego systemu preferencji oraz sposobów obchodzenia się z nabytymi dobrami. Integralną częścią zachowań są również procesy decyzyjne, które poprzedzają i determinują te działania.

Zachowanie się konsumenta czy nabywcy, który może kupować dobra w celu zaspokojenia potrzeb innych ludzi jest bardzo złożonym procesem dotyczącym problematyki zachowania się człowieka w ogóle. Zachowanie to oznacza zazwyczaj każdą reakcję (lub ogół reakcji) organizmu na bodźce środowiska i ustosunkowanie się do tego środowiska. Na obecnym etapie analizy jest to przede wszystkim reakcja na zmiany cen i dochodów. Wiedza ta pozwala wyjaśnić jak i dlaczego tak a nie inaczej się zachowuje się konsument. Znając je możemy zbudować mikroekonomiczną teorię konsumpcji.

Prawami rządzącymi zachowaniem konsumenta zajmuje się teoria konsumpcji:
1) Analiza decyzji indywidualnego konsumenta dotyczących nabywanych ilości dobra: jednego dobra, dwóch dóbr i większej ilości n dóbr.Zasady te opisuje przedstawiona w pierwszej części wykładu teoria wyboru konsumenta
2) Analiza prawidłowości kształtowania się popytu rynkowego na określone dobro konsumpcyjne lub grupę dóbr. Opisuje je teoria rynkowego popytu konsumpcyjnego.

Zdobyta wiedza pozwala producentom wytwarzać (przynoszące im zyski) dobra i usługi, w ilościach potrzebnych do zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych gospodarstw domowych. Najważniejszym podmiotem tej teorii jest konsument.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)
Badania rynkowe i marketingowe - opracowanie
34 stron(-y)
Determinanty dochodu narodowego
6 stron(-y)
Sterowanie zapasami - referat (⭐bibliografia)
32 stron(-y)
Test z mikroekonomii - 270 pytań testowych
59 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Dochody konsumentów (0.2 stron)
2. Rodzaje popytu (0.5 stron)
3. Popyt elastyczny (0.1 stron)
4. Niedobór rynkowy (1.2 stron)
5. Popyt komplementarny (0.1 stron)
6. Popyt komplementarny (wiązany) (0.1 stron)
7. Popyt nieelasyczny (0.2 stron)
8. Popyt (0.2 stron)
9. Agregatowy popyt (0.2 stron)
10. Popyt jednostkowy (0.2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Popyt rynkowy

Popyt rynkowy
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 24 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii