Pozycjonowanie marki
Pozycjonowanie przeprowadza się w następujących etapach:
- identyfikacja warunków otoczenia i zasobów przedsiębiorstwa - analiza warunków otoczenia;
- porównanie strategii marki ze strategia marketingową przedsiębiorstwa, spójność działań;
- identyfikacja preferencji nabywców,charakterystyka nabywców w docelowym segmencie - analiza preferowanych przez klienta korzyści funkcjonalnych, emocjonalnych, określenie kryteriów wyboru marki przez klientów, sporządzenie listy atrybutów marki najsilniej oddziałujących na preferencje klientów w momencie podejmowania decyzji;
- określenie pozycji konkurencyjnych marek w świadomości klientów z uwzględnieniem kryteriów określonych wcześniej;
- wybór pozycji marki na rynku oraz sformułowanie przekazu pozycjonowania - opracowanie tożsamości marki oraz zdefiniowanie potrzeb zaspokajanych przez markę, wskazanie cech różniących i określających pozycję marki na rynku;
- monitorowanie wybranej pozycji marki i ewentualnie repozycjonowanie marki - zmiany w otoczeniu firmy i w środowisku wewnętrznym wymuszają ciągły monitoring pozycji firmy i ewentualne zmiany w pozycjonowaniu firmy.
Pozycjonowanie marki przypisuje niejako markę do określonej kategorii produktów oraz określa, na czym polega jej specyficzna odmienność. Istotą pozycjonowania jest wykreowanie trwałych asocjacji, zdefiniowanych w kontekście konkretnego atrybutu i konkurenta.
Pozycjonowanie marki przeprowadzamy:
- na podstawie atrybutów marki
- na podstawie korzyści dla klienta
- nienamacalne/nieuchwytne
- na podstawie zastosowanie/aplikacji marki
- na podstawie relacji jakość-cena
- ze względu na osobę użytkownika/klienta
- ze względu na zmianę osobowość/gwiazdę
- ze względu na klasę/kategorię produktu
- ze względu na rywali/konkurentów
- ze względu na kraj/region pochodzenia
Doświadczenia wysoko rozwiniętych gospodarek rynkowych wykazują, iż w przypadku dóbr konsumpcyjnych częstego zakupu sprzedaż nowo wprowadzanej marki z reguły szybko wzrasta, osiąga poziom szczytowy, po czym stabilizuje się na niższym poziomie. Opracowany przez J. Parfitta i B. Collinsa model (1968) pomaga prognozować poziom, na jakim ustabilizuje się udział marki w rynku jeszcze przed osiągnięciem szczytu sprzedaży, albo krótko po nim. Parfitt i Collins przedstawiają udział marki w rynku jako iloczyn trzech wskaźników:
UMwR = wskaźnik penetracji x wskaźnik powtarzania zakupu x indeks intensywności zakupów
Zobacz koniecznie: SEO Sklep
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (37 stron A4)
2. (7 stron A4)
3. (72 stron A4)
4. (58 stron A4)
5. (82 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (6 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (2 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.4 stron)
5. (1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.1 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Pozycjonowanie marki
Pozycjonowanie marki
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 184 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|