Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
badania marketingowe | franchising | funkcja Cobba-Douglasa | 4C | plan Balcerowicza | psychologia reklamy | ilościowa teoria pieniądza | wykłady z geografii gospodarczej |

Próba w badaniach statystycznych

Próba to część populacji badanej, na której dokonywane jest badanie, jej dobór powinien zapewnić określoną dokładność i stopień pewności (reprezentatywność) na podstawie której można rozszerzyć wnioski na całą populację.

Zobacz: Statystyka matematyczna (Strony A4: 20)

W badaniach statystycznych próba to podzbiór jednostek lub obserwacji wybranych z ogólnej populacji w celu wnioskowania na temat właściwości tej populacji. Jest to praktyczny sposób na badanie ogólnej charakterystyki populacji bez konieczności zbierania danych od wszystkich jej elementów. Proces wyboru próby i jej analiza stanowią istotną część statystyki, pozwalając na formułowanie wniosków na podstawie ograniczonej ilości dostępnych informacji.

Zobacz: Badania marketingowe - teoria (Strony A4: 21)

Istnieją różne metody próbkowania:

Próbkowanie losowe proste: Losowy wybór jednostek z populacji, gdzie każda jednostka ma taką samą szansę być wybraną.

Próbkowanie stratyfikowane: Populacja jest dzielona na podgrupy (straty) o określonych charakterystykach, a następnie z każdej straty jest losowo wybierana próba.

Próbkowanie klastrowe: Populacja jest dzielona na grupy zwane klastrami, a następnie losowo wybierane są pewne klastry, z których pobierane są próby.

Próbkowanie wielostopniowe: Kombinacja różnych metod próbkowania, na przykład losowy wybór szkół, a następnie losowy wybór uczniów wewnątrz wybranych szkół.

Po zebraniu próby badacze analizują dane z owej próbki, aby wnioskować o charakterystykach populacji. Wykorzystują różnego rodzaju statystyki, miary tendencji centralnej, rozkłady, testy hipotez i inne narzędzia, aby formułować wnioski na temat cech populacji na podstawie dostępnych danych próbkowych.

Zobacz: Badania marketingowe - pytania egzaminacyjne (test) (Strony A4: 11)

Istnieje jednak pewna niedokładność związana z wnioskami opartymi na próbkach, co jest znane jako błąd próbkowania (błąd statystyczny). Odpowiednie techniki statystyczne pozwalają na oszacowanie tego błędu i ocenę pewności wniosków (prawdopodobieństwa).

Sprawdź też nasze pozostałe opracowania (referaty, projekty, analizy i inne):
Zobacz efektowne, ekskluzywne lampy glamour: www.ares-eksport.pl i kup w PROMOCJACH prosto od dystrybutora!
Zobacz: Analiza czynnikowa - z przykładem zastosowania (Strony A4: 12) 📚
Zobacz: Ankieta (Strony A4: 11)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk pliki z obszernymi i szczegółowymi opracowaniami przygotowanymi przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, notatki, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz czytać, edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Statystyka matematyczna
20 stron(-y)
Badania marketingowe - teoria
21 stron(-y)
Badania marketingowe - pytania egzaminacyjne (test)
11 stron(-y)
Analiza czynnikowa - z przykładem zastosowania ( bibliografia)
12 stron(-y)
Ankieta
11 stron(-y)
Analiza statystyczna - poziom życia
20 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Statystyka » Próba w badaniach statystycznych

Próba w badaniach statystycznych
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 169 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

ABC Ekonomii © 2001-2025