Proces sprzedaży w CRM (Customer Relationship Management)
Każda branża posiada swoistą specyfikę. W każdej branży proces sprzedaży wygląda nieco inaczej. Jednak zawsze dla danej branży (lub grupy produktów) proces sprzedaży składa się z podobnych elementów, takich jak np.:
- przyjęcie zapytania ofertowego
- ofertowanie
- negocjacje
- zamówienie
Lub nieco bardziej skomplikowana wersja:
- określenie potrzeb klienta
- zaproponowanie rozwiązania
- demonstracja rozwiązania
- ofertowanie
- negocjacje
- zamówienie
Wszystkie te elementy składają się na cykl sprzedaży.
Użytkownik może zdefiniować sobie dowolną postać cyklu sprzedaży. Może on również zostać poszerzony np. o takie elementy jak instalacja, szkolenie, serwis czy też okresowe przeglądy. Systemy klasy CRM umożliwiają rejestrację wszelkich kontaktów z klientami w ramach poszczególnych etapów cyklu sprzedaży.
Takie podejście ułatwia menedżerowi sprzedaży szybkie zorientowanie się w:
• Ocenie stanu rozmów z poszczególnymi klientami w całej firmie
• Zaawansowaniu rozmów z danym klientem
• Identyfikacji klientów, z którymi rozmowy utknęły w martwym punkcie
• Ocenie handlowców z punktu widzenia pozyskiwania nowych klientów doprowadzania rozmów z klientami do kolejnych etapów oraz wreszcie zamykanie kontraktów. punkt wymaga głębszego rozwinięcia bowiem to właśnie od handlowców zależą dwa fundamenty, od których zależy przyszłość firmy:
- Po pierwsze wizerunek firmy w oczach klienta jest tworzony poprzez handlowców. To od nich w głównej mierze zależy jak klient będzie postrzegać firmę;
- Po drugie, co jest znacznie ważniejsze, handlowcy poszukują klientów dzięki którym generowane są przychody. Bez nich firma generuje wyłączne koszty;
Właśnie z tych powodów niezmiernie ważne jest zarządzanie handlowcami. Dzięki
systemowi CRM menedżer sprzedaży otrzyma potężne narzędzie, które na bieżąco będzie informowało go o ilości:
• Nowo pozyskanych klientów potencjalnych i ich stosunku do ilości pozyskanych zamówień, dzięki czemu będzie mógł zbadać aktywność i skuteczność poszczególnych handlowców
• Wielkości nowo pozyskanych kontraktów z podziałem na klientów nowych i stałych, dzięki czemu będzie mógł zbadać na jaki typ klientów są głównie nastawieni handlowcy (z punktu widzenia rozwoju firmy ważna jest zarówno strategia w stosunku do klientów nowych jak i stałych)
• Dziennych i tygodniowych kontaktów z klientami (z podziałem na nowych i stałych) co pozwoli na zbadanie stopnia aktywności handlowca w stosunku do klientów (być może mała ilość kontaktów jest przyczyną niskiej skuteczności handlowca)
• Kontaktów z uwzględnieniem ich rodzaju (wizyty, telefony, listy) — być może niska skuteczność handlowca wynika z niewłaściwej struktury kontaktów (np. za dużo telefonów a zbyt mało kontaktów bezpośrednich)
• Kontaktów z uwzględnieniem osób, z którymi handlowiec się spotyka (decydenci, decydenci merytoryczni, użytkownicy, sekretarki, recepcjonistki) — być może niska skuteczność handlowca wynika z nieumiejętności identyfikacji właściwych osób i przedarcia się do nich
• Sprzedanych produktów przez handlowca dzięki czemu istnieje możliwość zidentyfikowania na jakich produktach handlowiec się koncentruje a na jaki nie zwraca uwagi. Może być to podstawa do wysłania handlowca na dodatkowe szkolenia (np. w celu wyszkolenia specjalisty ds. określonej grupy produktów) lub też zapoznania z pozostałymi produktami oferowanymi przez firmę
• Sukcesów, porażek i odroczeń kontraktów
Z drugiej strony analizując działalność najskuteczniejszych handlowców, menedżer ds. sprzedaży będzie mógł zidentyfikować przyczyny ich sukcesu i udoskonalić umiejętności handlowe wśród pozostałych pracowników działu sprzedaży. Zaś w przypadku działu serwisu system CRM umożliwia lepszą obsługę np. poprzez przypominanie klientowi o tym, że zbliża się czas przeglądu lub też daje możliwość analizy reklamacji od klientów.
CRM (Customer Relationship Management) czyli Zarządzanie relacjami z klientami
System CRM traktuje indywidualnie każdego klienta. Każdy klient posiada kartę klienta, w której gromadzone są szczegółowe informacje na temat:
• Firmy, jej lokalizacji, mediów (telefony, faxy, Internet), rodzaju prowadzonej działalności, sektorów rynkowych, formy własności i formy prawnej, zatrudnieniu, obrotach
• Dane osobowe (nazwiska, stanowiska, tytuły decyzyjność, oddziały, dane prywatne, asystenci, dane teleadresowe)
• Historia kontaktów z klientem (kto z kim się kontaktował, w jaki sposób nastąpił kontakt, na jakim etapie rozmów (na jakim etapie cyklu sprzedaży), jakie szczegóły ustalono, jakie dokumenty otrzymano od klienta a jakie do niego wysłano, jakie i kiedy mają być podjęte kolejne działania wobec klienta itd.)
• Jakie jest stan posiadania przez klienta produktów, które chcemy mu zaoferować (np. co kupił od nas, co od konkurencji, jakie jest ich zużycie itd.
• Jakie materiały i informacje mają być w sposób regularny przekazywane klientowi
• Kto jest odpowiedzialny za prowadzenie spraw danego klienta, kim są jego asystenci, którzy mu w tym pomagają
• Oraz danych zdefiniowanych przez użytkowników systemu CRM, których gromadzenie jest konieczne do dobrej obsługi klienta
Dodatkowo system klasy CRM powinien rejestrować informacje o konkurentach i produktach przez nich oferowanych, którzy pojawiają się podczas procesu sprzedaży. Ułatwia to później analizę konkurencji i opracowanie skutecznych strategii walki z konkurentami.
Zobacz koniecznie: https://kursyzawodowe.com.pl
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (32 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (38 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (5 stron A4)
7. (8 stron A4)
8. (20 stron A4)
9. (24 stron A4)
10. (20 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.1 stron)
3. (1.3 stron)
4. (1.5 stron)
5. (2.9 stron)
6. (4.1 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Proces sprzedaży w CRM (Customer Relationship Management)
Proces sprzedaży w CRM (Customer Relationship Management)
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 41 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|