Przedtransakcyjne elementy obsługi klienta
Nie mają one związku z rutynowymi czynnościami logistycznymi (załatwianiem zamówień, magazynowaniem, zarządzaniem zapasami, transportowaniem), lecz w znaczący sposób oddziałują na wielkość sprzedaży wyrobów lub na poziom usług. Sygnalizują też politykę danego przedsiębiorstwa w zakresie obsługi.
Sformułowanie założeń tej polityki wymaga od menedżerów wyjścia z pewną ofertą na zewnątrz oraz stworzenia przekonującej wizji obsługi, z uwzględnieniem jej najważniejszych kryteriów: czasu, niezawodności dostawy, dostępu do informacji i wygody.
Do elementów przedtransakcyjnych zaliczyć można:
- Sformułowaną na piśmie politykę obsługi – powinna ona uwzględniać rzeczywiste potrzeby klientów, na podstawie których ustalane są standardy obsługi; określa też, kto komu składa sprawozdania z wykonania obsługi i z jaka częstotliwością oraz sposób pomiaru wykonania; przedsiębiorstwa poddane silnej presji konkurencji i walczące o utrzymanie pozycji na rynku przywiązują do tego dużą wagę; można również zauważyć, że im bardziej konkurencyjny rynek, tym czytelniejsza dla klienta polityka obsługi, precyzyjniejsze miary jej wykonania oraz częstsza kontrola i pomiar obsługi;
- Przedkładane klientowi klarowne deklaracje obsługi, które chronią go przed nierealnymi oczekiwaniami; działania na rzecz podniesienia poziomu obsługi mają sens wtedy, kiedy informuje się o tym klientów; pisemne oświadczenia i deklaracje składane klientom zawierają również informacje o tym, jak kontaktować się z firmą w razie niedotrzymania zakładanego poziomu obsługi;
- Strukturę organizacyjną firmy obsługującej (dostawcy); nie ma takiej struktury organizacyjnej, która jest najbardziej odpowiednia dla określonej polityki obsługi, ale struktury takie należy ukształtować, powinny bowiem ułatwiać komunikacje i kooperację między komórkami odpowiedzialnymi za wprowadzenie polityki obsługi, co wynika między innymi z klasycznego związku między strukturą a strategią firmy; ponadto dostawca powinien przedstawić klientowi nazwę i numer telefonu (faksu, poczty elektronicznej, adresu internetowego) działów, które udzielą mu niezbędnych informacji i wyjaśnień;
- Elastyczność systemu – powinna być uwzględniona i zaplanowana już w fazie przedtransakcyjnej; zapewnia ona sprawną i prawidłową obsługę nawet w trudnych, nieprzewidzianych warunkach (klęski żywiołowe), przy niedoborach i strajkach; obecnie podkreśla się również konieczność dostosowania się do nietypowych wymagań znaczących, dochodowych klientów;
- Szkolenia praktyczne i seminaria – mają one dopomóc klientom w doskonaleniu zarządzania zapasami, zamawianiu lub pośrednictwie, są także zaliczane do elementów obsługi klienta, zanim dojdzie do sprzedaży produktów.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (16 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (6 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (20 stron A4)
7. (13 stron A4)
8. (24 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.4 stron)
2. (0.5 stron)
3. (1 stron)
4. (0.5 stron)
5. (1.1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1.2 stron)
8. (3.4 stron)
9. (1.1 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Przedtransakcyjne elementy obsługi klienta
Przedtransakcyjne elementy obsługi klienta
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 41 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|