Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
podstawy makroekonomii | zadania z mikroekonomii | prywatyzacja bezpośrednia | test istotności parametrów strukturalnych | matematyka ekonomiczna | kapitał obrotowy | komunikacja w organizacji | franczyza |

Przybliżenie pojęcia marketingu

Pojęcie marketingu odgrywa coraz ważniejszą rolę w dzisiejszym świecie. Marketing definiowany jest jako pewien proces o charakterze społecznym i zarządczym, który pozwala określonym jednostkom i grupom osiągnięcie tego, co odczuwają jako potrzebne i chcą zdobyć poprzez wytwarzanie, oferowanie i wymianę pewnych dóbr, które dysponują pewną wartością. Owa definicja odnosi się  do pewnych kluczowych terminów jak potrzeby i pragnienia, produkty, wartość, cena i zadowolenie, wymiana, transakcje i związki, rynki oraz marketing i uczestnicy rynku.

Źródło rozpoczęcia procesów marketingowych wiąże się z pewnymi potrzebami i pragnieniami ludzi. Ludzie, chcąc je zaspokoić, tworzą popyt na dane dobra i usługi, który wyraża się w chęci posiadania pewnych produktów, która z kolei manifestuje się w pragnieniu i gotowości kupienia ich. Z popytem mamy do czynienia jednak dopiero wówczas, gdy wraz z pragnieniami idzie w parze siła nabywcza. Zadaniem danego przedsiębiorstwa jest więc przede wszystkim oszacowanie ilości ludzi, wyrażających gotowość i będących w stanie go kupić.

Do zaspokojenia pragnień i potrzeb ludzkich może dojść dzięki określonym produktom bądź usługom. Jeśli chodzi o produkty materialne, ich głównym znaczeniem jest nie tylko ich posiadanie, ale przede wszystkim fakt, że ich nabywca może korzystać z usług, które są jego częścią składową. Postępowanie przedsiębiorstw, które bardziej koncentruje się na samym produkcie, a nie na usługach, które on ze sobą niesie, często oceniane jest jako błędne. Dostarczaniem usług mogą zajmować się także konkretne osoby, miejsca, działania, organizacje i idee.

Aby marketing zaistniał, musi pojawić się pojęcie wymiany, która prowadzić ma do zaspokojenia przez ludzi danych potrzeb. Stąd też, jest to kluczowe pojęcie marketingu. Wymiana jest określonym procesem, polegającym na zdobyciu pewnego, pożądanego przez nas produktu, za który oferujemy coś w zamian. W wymianie konieczne jest zaistnienie przynajmniej dwóch stron. Jeśli dojdzie między nimi do porozumienia, wówczas mamy do czynienia z transakcją. Może być to transakcja pieniężna (kiedy jednym z elementów wymiany jest pieniądz), ale niekoniecznie- na przykład transakcja barterowa polegać może na wymianie produktu na produkt, lub też wymianie usługi na usługę. Transakcję możemy zatem zdefiniować jako wymianę wartości. Wymiana łączy się bezpośrednio z terminem rynku. Odnosi się on do grupy potencjalnych nabywców, którzy odczuwają pewną potrzebę lub pragnienie i chcąc je zaspokoić, wyrażają gotowość i są w stanie dokonać wymiany.

Przedsiębiorstwo, prowadząc działania marketingowe, ma na celu przede wszystkim oddziaływanie na pewną grupę potencjalnych klientów, które ma wywołać w niej określone reakcje na owe oddziaływanie. Ważnym więc jest, by dana firma wiedziała, czego oczekują od niej nabywcy jej produktów.

Celem ludzi zajmujących się marketingiem jest budowanie długoterminowych relacji z klientami, dystrybutorami, dostawcami itd., które zakorzenione byłoby w obustronnym zaufaniu, które z kolei jest budowane przez przedsiębiorstwo za pomocą wywiązywania się ze zobowiązania dostawy produktów wysokiej jakości, dobrego serwisu, jak również akceptowalnych cen.

Z zarządzaniem marketingowym spotykamy się wówczas, gdy mamy do czynienia z planowaniem i realizacją pomysłów, kształtowaniem cen, promocji oraz dystrybucji produktów i usług, co ma na celu stworzenie zasad wymiany, która odpowiadałaby potencjalnym klientom. Podstawowym zadaniem zarządzania marketingowego jest zarządzanie popytem. Ma ono bowiem wywierać wpływ na kształt i poziom popytu oraz na jego lokalizację w czasie, co spowodować ma osiągnięcie pewnych wcześniejszych zamierzeń przedsiębiorstwa.

W swoich działaniach rynkowych, przedsiębiorstwa bardzo często kierują się jedną z pięciu podstawowych koncepcji prowadzenia działań marketingowych: koncepcją produkcji, koncepcją produktu, koncepcją sprzedaży, koncepcją marketingową, lub koncepcją marketingu społecznego.

Pierwsza z nich polega na założeniu, że potencjalni klienci wolą nabywać produkty, które nie są drogie i są łatwo dostępne. Przedsiębiorstwa produkcyjnie zorientowane, będą więc największą wagę przywiązywać do wysokiej wydajności produkcji i szerokiej dystrybucji. Koncepcja produktu odnosi się natomiast do stwierdzenia, iż potencjalni klienci zwracają przy kupnie szczególną uwagę na te dobra, które dysponują najwyższą jakością, najwyższymi cechami użytkowymi lub innowacyjnymi.

Przedsiębiorstwa zorientowane na produkt starają się zatem wytworzyć produkty, dysponujące charakterystycznymi cechami oraz stale je udoskonalać. Kolejna koncepcja - koncepcja sprzedaży wychodzi z założenia, że konsumenci pozostawieni sami sobie, mogą nie dokonać zakupu wystarczającej liczby produktów danej firmy. W związku z tym dane przedsiębiorstwo nastawia się na agresywna sprzedaż i promocję.

Koncepcja marketingowa natomiast odnosi się do stwierdzenia, że jeśli dana firma chce osiągnąć postawione sobie cele, musi sprecyzować potrzeby oraz wymagania rynków docelowych, jak również skoncentrować się na dążeniu do zadowolenia klientów w sposób skuteczniejszy niż przedsiębiorstwa konkurencyjne. Założenia ostatniej koncepcji- koncepcji marketingu społecznego - są podobne jak koncepcji marketingowej, z tymże bardziej efektywny sposób zadowolenia konsumentów w porównaniu do konkurencji powinien iść w parze z zachowaniem lub nawet podniesieniem dobrobytu tak konsumentów, jak i całego społeczeństwa.

Najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa koncentrują się na planowaniu strategicznym, które jest zorientowane na rynek, w związku z czym są w stanie dostosować się do rynku, jak również przystosowywać się do różnorakich zmian na nim zachodzących. W planowaniu strategicznym przedsiębiorstwa kluczową rolę odgrywa określenie jego misji. Winna ona być sprecyzowana na samym początku i mieć charakter celu działalności danej firmy.

W wyborze misji ważne jest zwrócenie uwagi m.in. na otoczenie rynkowe, zasoby przedsiębiorstwa (i związaną z nimi realność misji), jak również na fachowość i kompetencje, jakimi się ono wyróżnia. Określenie misji przedsiębiorstwa powinno ponadto zawierać zdefiniowanie obszaru konkurencji, w zakresie którego dana firma ma zamiar rozpocząć działalność. Do owych obszarów zaliczyć możemy zakres gałęziowy (odnoszący się do rodzajów gałęzi, w ramach których przedsiębiorstwo może prowadzić działalność), zakres produktów i zastosowań (dotyczący wielkości asortymentu firmy i jego zastosowań), zakres kompetencji (odnoszący się m.in. do technologii), zakres segmentu rynkowego (określający rynek i klientów docelowych, do których oferta firmy będzie adresowana), zakres pionowy (odnoszący się do możliwości produkcji przez przedsiębiorstwo wykorzystywanych przez nie wyrobów zaopatrzeniowych) oraz zakres geograficzny (określający terytorium działalności firmy). Deklaracja misji powinna także zawierać najbardziej istotne zasady, które mają być przestrzegane w działalności przedsiębiorstwa.

Planowanie strategiczne jest również nierozerwalnie związane z analizą otoczenia danego przedsiębiorstwa. Organizacja musi bowiem znać charakter otoczenia by móc sprecyzować własne  położenie i wyciągnąć wnioski, czy postawione przez nią cele mają szanse zostać osiągnięte. Na charakterystykę otoczenia składają się siły makrootoczenia (np. demograficzne, technologiczne, społeczno- kulturowe) oraz aktorzy mikrootoczenia (np. konkurencja, potencjalni nabywcy, dostawcy). Na podstawie takiej obserwacji można dokonać analizy możliwości i zagrożeń przedsiębiorstwa. Jako możliwość powinniśmy rozumieć zbiór potrzeb, w którym działalność przedsiębiorstwa może przynieść zysk. Natomiast jako zagrożenia definiujemy pewne nieprzychylne firmie trendy lub inne wydarzenia w otoczeniu, przyczyniające się do zmniejszenia sprzedaży i w związku z tym także zysku organizacji, chyba że zostaną wprowadzone odpowiednie działania marketingowe.

Analiza otoczenia powinna także współgrać z analizą środowiska wewnętrznego przedsiębiorstwa, które polega ono na ocenie sił i słabości firmy.  

Powstające przedsiębiorstwo powinno również sformułować swoje cele i zadania. Wiele organizacji dąży do pewnego połączenia kilku celów, m.in. zyskowności, wzrostu sprzedaży, zwiększenia udziału w rynku, reputacji itd. W zakresie celów przedsiębiorstwa należy wprowadzić pewien porządek hierarchiczny, jak również wyrazić owe dążenia w sposób ilościowy w określonym okresie czasowym. Główną cechą sformułowanych celów powinna być także wewnętrzna ich spójność.

Po określeniu celów organizacji, należy dobrać odpowiednią do nich strategię. Można wyróżnić ich trzy podstawowe typy: przywództwo w zakresie kosztów (pomaga ono zrealizować dążenia firmy do dużego udziału w rynku, jak również dyktować niższe ceny od konkurencji, co osiągane jest poprzez najniższe koszty produkcji i dystrybucji), dyferencjacja (strategia ta opiera się na dążeniu przedsiębiorstwa do coraz lepszych wyników w zakresie określonych działów działalności, istotnych z perspektywy klienta, np. obsługa, serwis itp.) oraz koncentracja (odnosi się do koncentracji danej firmy na jednym lub kilku niewielkich segmentach rynkowych). Po wyborze określonych strategii, mających umożliwić realizacje celów, przedsiębiorstwo powinno stworzyć odpowiednie dla nich plany operacyjne. Następnym etapem jest wdrażanie opracowanych planów i kontrola.

Wszystkie te wyżej omówione elementy, jak analiza możliwości marketingowych, badania i wybór rynku docelowego, projektowanie strategii marketingowych, sporządzanie planów marketingowych oraz organizacja wdrażania i kontrolowania działalności marketingowej, nazywamy procesem marketingu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Motywacja jako element zarządzania zasobami ludzkimi
10 stron(-y)
Marketing w działalności przedsiębiorstwa handlowego i usługowego (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Marketing miasta
12 stron(-y)
Test z marketingu
6 stron(-y)
Marketing globalny - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Uwarunkowania marketingu przemysłowego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Promocja jako narzędzie marketingu (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Przybliżenie pojęcia marketingu

Przybliżenie pojęcia marketingu
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 80 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować