Przygotowanie modelu i systemu logistycznego
Punktem wyjścia w realizacji zadania koncepcyjnego, jakim jest opracowanie systemu logistycznego, powinno być precyzyjne określenie jego zakresu w przestrzeni gospodarczej. W rozwiązaniach teoretycznych przyjmuje się, że rozpatrywana w mikro- lub w mezoskali logistyka dotyczyć może następujących wycinków tej przestrzeni: zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji, przerobu wtórnego.
Nie jest to w pełni precyzyjna klasyfikacja, ponieważ w praktyce zamówienie logistyczne obejmuje dwa, trzy, a nawet wszystkie podane zakresy, np. zaopatrzenia materiałowego, magazynowania i przepływu materiałów przez proces produkcji (zaopatrywania stanowisk pracy) oraz – przykładowo – zagospodarowania powstających w tym procesie odpadów (ich gromadzenia, przechowywania, wewnętrznego przerobu, wywozu lub zniszczenia).
W praktyce również najczęściej występuje konieczność synchronizacji przepływu dóbr przez kilka podmiotów – a więc “zaopatrzenie' trzeba rozumieć szerzej, często jako logistykę transferu materiału o coraz wyższym stopniu przetworzenia przez kilku kolejnych producentów, aż do podmiotu, w którym ulega on przekształceniu w wyrób końcowy przeznaczony do konsumpcji lub długotrwałego użycia. W takiej sytuacji koncepcja logistyczna musi być opracowana przez zespół specjalistów ze wszystkich zainteresowanych przedsiębiorstw, co stanowi jedną z istotnych przesłanek wpływu logistyki na funkcjonowanie rynku.
Przygotowanie modelu logistycznego wymaga wyboru i przyjęcia jako celu nadrzędnego, a zarazem podstawy konstruowanych rozwiązań jednego z trzech wyjściowych założeń:
- dążenia do minimalizacji zapasów, a więc celu uznawanego za konwencjonalny, realizowanego z wykorzystaniem znanych metod sterowania zapasami materiałów, produkcji w toku i wyrobów gotowych
- wykorzystania koncepcji MRP (Material Requirements Planning) – a więc systemu zsynchronizowanego planowania produkcji i zaopatrzenia (a w miarę możliwości także zbytu wyrobów gotowych), uwzględniającego m.in. wielkość partii dostaw, terminy dostaw, obciążenia stanowisk pracy
- zapewnienia dostaw akurat na czas (just in time) we wszystkich ogniwach łańcucha logistycznego
Praktycznie każdy model logistyczny powinien składać się z trzech zasadniczych części:
1. zamówienia logistycznego - precyzującego potrzebę skonstruowania modelu, zakresu i długości potrzebnego łańcucha logistycznego, skali ilościowej, częstotliwości przepływu, stopnia zależności od funkcjonowania innych łańcuchów, warunków i ograniczeń itd.
2. wstępnej koncepcji, a następnie koncepcji zweryfikowanej empirycznie, przepływów informacji pozwalających na uruchomienie, prowadzenie i bieżące korygowanie łańcucha przepływów realnych
3. koncepcji oratechnicznej funkcjonowania łańcuchów realnych od punktu uznanego w “zamówieniu' za jego początek do punktu, w którym przyjmuje się, że partie dostaw ulegających stopniowej transformacji materiałów zakończyły swój bieg (uległy rozformowaniu lub zużyciu)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (12 stron A4)
2. (15 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (20 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (29 stron A4)
7. (21 stron A4)
8. (13 stron A4)
9. (42 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.7 stron)
3. (0.7 stron)
4. (2.2 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.7 stron)
7. (1.6 stron)
8. (0.7 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Przygotowanie modelu i systemu logistycznego
Przygotowanie modelu i systemu logistycznego
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 39 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|