Rodzaje i funkcje celów w organizacji
Cele mają kluczowe znaczenie dla skuteczności organizacji i spełniają szereg zadań (funkcji). Organizacje mogą mieć również kilka różnych rodzajów celów i trzeba tak zarządzać, aby wszystkie je osiągnąć. Ustalanie celów wymaga zaangażowania różnego rodzaju menedżerów.
Cele w działalności organizacyjnej spełniają 4 funkcje:
1. Stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji. Wytyczone cele pozwalają zrozumieć, dokąd organizacja zmierza i dlaczego osiągnięcie docelowego stanu jest tak ważne.
2. Skuteczne wytyczenie celów sprzyja dobremu planowaniu, a to z kolei ułatwia wyznaczanie celów w przyszłości.
3. Cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji. Cele sformułowane konkretnie, jasno, o umiarkowanym stopniu trudności, mogą motywować ludzi do cięższej pracy, zwłaszcza jeśli osiągnięcie celu może zostać nagrodzone.
4. Cele dają skuteczny mechanizm oceny i kontroli. Oznacza to, że przyszłe wyniki będzie można ocenić na podstawie stopnia realizacji wytyczonych dziś celów.
Organizacje ustalają wiele różnych rodzajów celów. Ogólnie rzecz biorąc cele te różnią się szczeblem, dziedziną i ramami czasowymi.
Cele strategiczne – ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji
Cele taktyczne – ustalone na średnim szczeblu i dla menedżerów średniego szczebla organizacji
Cele operacyjne – ustalone na niższym szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji
Dziedzina – organizacje wyznaczają również cele dla różnych dziedzin marketingu, finansów, operacji (eksploatacji), zasobów ludzkich, administracji, jakości, wydajności.
Ramy czasowe – organizacje ustalają cele w różnych ramach czasowych. Cele strategiczne są celami długofalowymi, taktyczne – średnioterminowymi, natomiast operacyjne – krótkoterminowymi. Niektóre cele mogą mieć wyznaczone wyraźne ramy czasowe np. otwarcie 150 restauracji w ciągu 10 lat.
Organizacje ustalają wiele różnych rodzajów celów, pomiędzy którymi czasami dochodzi do sprzeczności lub konfliktów (najczęściej cele produkcyjne – wysoka jakość, z celami marketingowymi – produkt niemodny). Aby rozwiązywać takie problemy, menedżerowie muszą zwracać uwagę na optymalizację. Optymalizacja wymaga równoważenia i godzenia możliwych konfliktów pomiędzy różnymi celami.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (13 stron A4)
2. (3 stron A4)
3. (31 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (48 stron A4)
6. (9 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (7 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (26 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.5 stron)
3. (1 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1.4 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Rodzaje i funkcje celów w organizacji
Rodzaje i funkcje celów w organizacji
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 59 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|