Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
inwestycje | wprowadzenie nowego produktu na rynek | style negocjacji | badania rynkowe | polityka pieniężna | metody projekcyjne | marka produktu | matematyka ekonomiczna |

Rodzaje i funkcje celów w organizacji


Cele mają kluczowe znaczenie dla skuteczności organizacji i spełniają szereg zadań (funkcji). Organizacje mogą mieć również kilka różnych rodzajów celów i trzeba tak zarządzać, aby wszystkie je osiągnąć. Ustalanie celów wymaga zaangażowania różnego rodzaju menedżerów.

Cele w działalności organizacyjnej spełniają 4 funkcje:
1. Stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji. Wytyczone cele pozwalają zrozumieć, dokąd organizacja zmierza i dlaczego osiągnięcie docelowego stanu jest tak ważne.
2. Skuteczne wytyczenie celów sprzyja dobremu planowaniu, a to z kolei ułatwia wyznaczanie celów w przyszłości.
3. Cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji. Cele sformułowane konkretnie, jasno, o umiarkowanym stopniu trudności, mogą motywować ludzi do cięższej pracy, zwłaszcza jeśli osiągnięcie celu może zostać nagrodzone.
4. Cele dają skuteczny mechanizm oceny i kontroli. Oznacza to, że przyszłe wyniki będzie można ocenić na podstawie stopnia realizacji wytyczonych dziś celów.

Organizacje ustalają wiele różnych rodzajów celów. Ogólnie rzecz biorąc cele te różnią się szczeblem, dziedziną i ramami czasowymi.

Cele strategiczne – ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji
Cele taktyczne – ustalone na średnim szczeblu i dla menedżerów średniego szczebla organizacji
Cele operacyjne – ustalone na niższym szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji

Dziedzina – organizacje wyznaczają również cele dla różnych dziedzin marketingu, finansów, operacji (eksploatacji), zasobów ludzkich, administracji, jakości, wydajności.

Ramy czasowe – organizacje ustalają cele w różnych ramach czasowych. Cele strategiczne są celami długofalowymi, taktyczne – średnioterminowymi, natomiast operacyjne – krótkoterminowymi. Niektóre cele mogą mieć wyznaczone wyraźne ramy czasowe np. otwarcie 150 restauracji w ciągu 10 lat.

Organizacje ustalają wiele różnych rodzajów celów, pomiędzy którymi czasami dochodzi do sprzeczności lub konfliktów (najczęściej cele produkcyjne – wysoka jakość, z celami marketingowymi – produkt niemodny). Aby rozwiązywać takie problemy, menedżerowie muszą zwracać uwagę na optymalizację. Optymalizacja wymaga równoważenia i godzenia możliwych konfliktów pomiędzy różnymi celami.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Kultura organizacji w USA
8 stron(-y)
Podstawy zarządzania - ściąga
2 stron(-y)
Kultura organizacji - referat (⭐bibliografia)
17 stron(-y)
Psychologia osobowości - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Kultura organizacyjna - referat (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Rodzaje konfliktów w organizacji
3 stron(-y)
Zagadnienia dziedziny zarządzania i organizacji
31 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Rodzaje i funkcje celów w organizacji

Rodzaje i funkcje celów w organizacji
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 59 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować