Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza mikroekonomiczna | matematyka ekonomiczna | wydatki publiczne | fazy cyklu koniunkturalnego | selekcja pracowników | wykłady z zarządzania zasobami ludzkimi | metoda simplex | piramida potrzeb Maslova |

Rodzaje i kryteria klasyfikacji rynku

Rynek pojmowany jako ogół transakcji kupna-sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają możemy podzielić wg następujących kryteriów:

wg przedmiotu obrotu:
- dóbr i usług konsumpcyjnych
- czynników produkcji (ziemi, pracy, kapitału)

wg zasięgu geograficznego:
- lokalny
- regionalny (może być wojewódzki, ale np. też europejski, lub państw specjalizujących się w jakimś surowcu)
- krajowy
- międzynarodowy
- światowy
- globalny

wg zrównoważenia rynku:
- sprzedawcy (producenta) – długotrwała przewaga popytu nad podażą; występuje niedostateczne zaspokojenie potrzeb; brak dbałości o jakość, pojawia się spekulacja, sprzedawca jest w korzystnej sytuacji względem nabywcy.
- nabywcy (konsumenta) – nadwyżka podaży nad popytem; uprzywilejowana jest rola nabywcy

wg jednorodności i różnorodności dóbr i usług:
- homogeniczny – jeśli jest jeden towar na danym rynku (rynek pszenicy, cukru, ropy)
- heterogeniczny – np. rynek pracy – rożne zawody wymagające różnych zdolności

wg relacji jednostka-państwo:
- wolny - brak bezpośredniej kontroli władzy nad gospodarką – podmioty mają swobodę transakcji i cen
- regulowany – jest nad nim kontrola, poprzez np. ceny minimalne i maksymalne, minimalne i maksymalne kwoty wymiany
- doskonały - nabywcy nie mają wpływu na cenę; wszystkie towary jednego rodzaju są identyczne co do jakości; zmiany cen powodują zmiany popytu i podaży. Produkcja jest w pełni elastyczna – czynniki produkcji są mobilne. Rynek jest bardzo przejrzysty – sprzedający i kupujący mają pełne informacje na dany temat (np. cen płaconych za dany towar). Rynki wolny i regulowany to rynki realistyczne, a doskonały to rynek logiczny.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Promocja jako element marketingu (⭐przypisy)
30 stron(-y)
Finanse publiczne - zagadnienia na egzamin (ściąga)
15 stron(-y)
Analiza rynku - zagadnienia
6 stron(-y)
Segmentacja rynku - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
13 stron(-y)
Konkurencja rynkowa - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Działalność marketingowa w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Wykłady z zarządzania kadrami - teoria
27 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Rodzaje i kryteria klasyfikacji rynku

Rodzaje i kryteria klasyfikacji rynku
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 118 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii