Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
ocena ryzyka | prezentacje z analizy finansowej | gospodarka rynkowa | rentowność | marketing | konflikt w organizacji | zadania z rozwiązaniami | selekcja |

Rodzaje reklam - podział reklam

Biorąc pod uwagę różne kryteria jakimi kierują się przedsiębiorstwa w tworzeniu i nadawaniu reklam można dokonać szerokiego podziału reklam, uwzględniającego nie tylko środki przekazu, rodzaj adresata ale również zamierzone cele i oczekiwane efekty, związane z przekazem.

I tak z połączenia dwóch różnych wymiarów: myślenia i odczuwania powstały cztery różne typy reklamy.

Pierwszym typem jest reklama informacyjna dotycząca takich dóbr których wybór przez zaangażowanego w zakup konsumenta opiera się głównie na przesłankach obiektywnych. Działa ona według standardowych hierarchii efektów: uczenie – odczuwanie – zakup i powinna dostarczać nabywcy szczegółowych racjonalnych argumentów.

Ważna jest demonstracja działania produktu. Treść reklam może być długa, gdyż potencjalni nabywcy aktywnie poszukują informacji o ofercie rynkowej i są gotowi przyswajać długie konkretne teksty reklamowe.

Drugim typem jest reklama emocjonalna działająca zupełnie inaczej. Produkty do których się ona odnosi są dla potencjalnych klientów ważne gdyż wyrażają w pewnym sensie ich osobowość, posiadają duży ładunek emocjonalny, wpływają na wzmocnienie "ego" kupującego, podnoszą jego prestiż wśród społeczeństwa, dają satysfakcje z faktu kupowania produktu wyjątkowego, prestiżowej marki.

Trzecim typem odnoszącym się do produktów kupowanych na zasadzie rutyny jest reklama tworząca nawyk. Tutaj klienci uczą się poprzez działanie i popierani doświadczeniem tworzą na swój użytek pewien zestaw marek danego produktu. W tym wypadku różne formy promocji uzupełniającej (kupony, bezpłatne próbki, konkursy) mogą być skuteczniejsze od samej reklamy, której celem jest głównie przypominanie, utrwalanie marki w świadomości klientów. Bardzo ważną rolę reklama odgrywa w punkcie sprzedaży. Jeśli zostaje wykorzystana w telewizji lub prasie to z reguły jest krótka.

Reklama dająca satysfakcje to czwarty typ. Dotyczy produktów, w których gustują nabywcy, takich uchodzących za przyjemności dnia codziennego (piwo, alkohol, papierosy itp.). Celem reklamy jest przede wszystkim przyciągnięcie uwagi odbiorców po to by wytworzyć w nich wyróżniający wizerunek reklamowanej marki.

Z punktu widzenia strategicznych celów przedsiębiorstwa można wyróżnić reklamę:
- informacyjną - zwracającą uwagę nabywców na korzyści wynikające z zakupu reklamowanego produktu, a także umożliwiającą dostrzeżenie danego produktu w tłoku podobnych
- przypominającą - mającą na celu powiadomienie o nadal ciągłym istnieniu produktu na rynku, a jego nabycie jest na nowo korzystniejsze od nabycia innych
- defensywną - dążącą do przeciwstawienia się reklamie konkurentów zagrażających pozycji firmy i jej wyrobów wchodzących na rynek. Odkrywa ona przed klientami nowe możliwości produktu poprzez wprowadzenie małych modernizacji czy zmian opakowań, nowych receptur
- agresywną - dążącą do stanowczego wywarcia silnego wrażenia na jej adresatach i jednocześnie nakłonienia ich do niezwłocznego pożądanego działania. W reklamie tej często odwołuje się do wartości, do których przywiązani są nabywcy
- prestiżową - służącą do podkreślenia szczególnego znaczenia firmy, jej pozycji na rynku, prestiżu, wyjątkowego charakteru reklamowanych produktów i usług przeznaczonych dla najbardziej wybrednych posiadających odpowiednio wysokie środki finansowe

Pod względem adresatów reklamy wyróżnia się:
- reklamę konsumencką – kierowaną do konsumentów finalnych nabywców towarów i usług
- reklamę przemysłową – kierowaną do firm produkcyjnych i odbiorców hurtowych, wielkich detalistów
- reklamę detalisty – stosowaną w miejscach sprzedaży detalicznej
- reklamę instytucjonalną – kierowaną do instytucji administracyjnych, społecznych i innych
- reklamę polityczną – stosowaną przez polityków dla pozyskiwania wyborców  

Z uwagi na rodzaj zastosowanego środka przekazu reklamy wyróżnia się:
1. Wizualne środki reklamy:
– prasa: reklama w dziennikach, tygodnikach, miesięcznikach, czasopismach kierowanych do konkretnej grupy wiekowej, zawodowej, płci, publikacje fachowe, informatory branżowe, książki telefoniczne i inne
- reklama uliczna, drogowa, ogólnomiejska i lokalna - plakaty, afisze, reklama na publicznych środkach komunikacji, na domach, słupach reklamowych, autostradach, boiskach sportowych, na sklepach, budynkach firm itp.
- reklama przed obiektami handlowymi - wystawy sklepowe, gabloty, stelaże, markizy itp.
- reklama za pomocą druku - ogłoszenia, prospekty, ulotki, broszury, foldery, katalogi, listy reklamowe, druki reklamowe rozsyłane za pośrednictwem poczty;
- towary oferowane w sklepach - reklamowe próbki towarów, degustacje produktów, ekspozycje w oknach reklamowo – wystawowych, na eksponowanych miejscach w hipermarketach

2. Reklama akustycznareklama radiowa, płyty i filmy reklamowe, piosenki reklamowe, informacje reklamowe przekazywane w sklepach, muzyka stwarzająca odpowiednią atmosferę handlową w hipermarketach, sygnały dźwiękowe identyfikujące lub wyróżniające sklepy i stoiska – butiki.

3. Reklama audiowizualna – reklama w kinach i teatrach: filmy reklamowe, ulotki, reklama w programach teatralnych, plakaty itp. reklama telewizyjna: filmy reklamowe, programy sponsorowane, recenzje telewizyjne, specjalne programy reklamowe.

4. Reklama zapachowa – wykorzystanie zapachu perfum, kwiatów, potraw
w miejscach ich sprzedaży dla przyciągnięcia nabywców do restauracji, na prezentacje itp.

5. Reklama okolicznościowa – związana z ważnymi datami, wydarzeniami świętami jak również z organizowanymi imprezami o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym.

Biorąc pod uwagę psychologiczne umotywowania reklamodawców i reklam rozróżnia się:
- reklamę dającą zadowolenie i opartą na zadowoleniu nabywcy z dostępności produktów
- reklamę opartą na niezadowoleniu nabywcy z kupionego produktu i nakłanianiu do reklamowanego bardziej korzystnego
- reklamę wysokiej jakości i trwałości oferowanego produktu
- reklamę sygnalizującą zmierzch jednego produktu oraz wyższe koszty naprawy od kosztów nabycia drugiego nowego produktu, bardziej nowoczesnego ('produkt umarł, niech żyje produkt' [Audi])

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Wpływ reklamy na proces decyzyjny konsumenta - praca licencjacka ( bibliografia przypisy)
80 stron(-y)
Proces tworzenia reklamy ( bibliografia przypisy)
21 stron(-y)
Modele zachowań konsumenta
9 stron(-y)
Język reklamy - prezentacja
52 stron(-y)
Promocja jako element marketingu ( przypisy)
30 stron(-y)
Czarny PR w kampaniach wyborczych - praca licencjacka ( bibliografia przypisy)
66 stron(-y)
Papiery wartościowe - akcje i obligacje
9 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Rodzaje reklam - podział reklam

Rodzaje reklam - podział reklam
Ocena: 8.7 / 10
Liczba głosów: 40 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii