Rodzaje reklam - podział reklam
Biorąc pod uwagę różne kryteria jakimi kierują się przedsiębiorstwa w tworzeniu i nadawaniu reklam można dokonać szerokiego podziału reklam, uwzględniającego nie tylko środki przekazu, rodzaj adresata ale również zamierzone cele i oczekiwane efekty, związane z przekazem.
I tak z połączenia dwóch różnych wymiarów: myślenia i odczuwania powstały cztery różne typy reklamy.
Pierwszym typem jest reklama informacyjna dotycząca takich dóbr których wybór przez zaangażowanego w zakup konsumenta opiera się głównie na przesłankach obiektywnych. Działa ona według standardowych hierarchii efektów: uczenie – odczuwanie – zakup i powinna dostarczać nabywcy szczegółowych racjonalnych argumentów.
Ważna jest demonstracja działania produktu. Treść reklam może być długa, gdyż potencjalni nabywcy aktywnie poszukują informacji o ofercie rynkowej i są gotowi przyswajać długie konkretne teksty reklamowe.
Drugim typem jest reklama emocjonalna działająca zupełnie inaczej. Produkty do których się ona odnosi są dla potencjalnych klientów ważne gdyż wyrażają w pewnym sensie ich osobowość, posiadają duży ładunek emocjonalny, wpływają na wzmocnienie "ego" kupującego, podnoszą jego prestiż wśród społeczeństwa, dają satysfakcje z faktu kupowania produktu wyjątkowego, prestiżowej marki.
Trzecim typem odnoszącym się do produktów kupowanych na zasadzie rutyny jest reklama tworząca nawyk. Tutaj klienci uczą się poprzez działanie i popierani doświadczeniem tworzą na swój użytek pewien zestaw marek danego produktu. W tym wypadku różne formy promocji uzupełniającej (kupony, bezpłatne próbki, konkursy) mogą być skuteczniejsze od samej reklamy, której celem jest głównie przypominanie, utrwalanie marki w świadomości klientów. Bardzo ważną rolę reklama odgrywa w punkcie sprzedaży. Jeśli zostaje wykorzystana w telewizji lub prasie to z reguły jest krótka.
Reklama dająca satysfakcje to czwarty typ. Dotyczy produktów, w których gustują nabywcy, takich uchodzących za przyjemności dnia codziennego (piwo, alkohol, papierosy itp.). Celem reklamy jest przede wszystkim przyciągnięcie uwagi odbiorców po to by wytworzyć w nich wyróżniający wizerunek reklamowanej marki.
Z punktu widzenia strategicznych celów przedsiębiorstwa można wyróżnić reklamę:
- informacyjną - zwracającą uwagę nabywców na korzyści wynikające z zakupu reklamowanego produktu, a także umożliwiającą dostrzeżenie danego produktu w tłoku podobnych
- przypominającą - mającą na celu powiadomienie o nadal ciągłym istnieniu produktu na rynku, a jego nabycie jest na nowo korzystniejsze od nabycia innych
- defensywną - dążącą do przeciwstawienia się reklamie konkurentów zagrażających pozycji firmy i jej wyrobów wchodzących na rynek. Odkrywa ona przed klientami nowe możliwości produktu poprzez wprowadzenie małych modernizacji czy zmian opakowań, nowych receptur
- agresywną - dążącą do stanowczego wywarcia silnego wrażenia na jej adresatach i jednocześnie nakłonienia ich do niezwłocznego pożądanego działania. W reklamie tej często odwołuje się do wartości, do których przywiązani są nabywcy
- prestiżową - służącą do podkreślenia szczególnego znaczenia firmy, jej pozycji na rynku, prestiżu, wyjątkowego charakteru reklamowanych produktów i usług przeznaczonych dla najbardziej wybrednych posiadających odpowiednio wysokie środki finansowe
Pod względem adresatów reklamy wyróżnia się:
- reklamę konsumencką – kierowaną do konsumentów finalnych nabywców towarów i usług
- reklamę przemysłową – kierowaną do firm produkcyjnych i odbiorców hurtowych, wielkich detalistów
- reklamę detalisty – stosowaną w miejscach sprzedaży detalicznej
- reklamę instytucjonalną – kierowaną do instytucji administracyjnych, społecznych i innych
- reklamę polityczną – stosowaną przez polityków dla pozyskiwania wyborców
Z uwagi na rodzaj zastosowanego środka przekazu reklamy wyróżnia się:
1. Wizualne środki reklamy:
– prasa: reklama w dziennikach, tygodnikach, miesięcznikach, czasopismach kierowanych do konkretnej grupy wiekowej, zawodowej, płci, publikacje fachowe, informatory branżowe, książki telefoniczne i inne
- reklama uliczna, drogowa, ogólnomiejska i lokalna - plakaty, afisze, reklama na publicznych środkach komunikacji, na domach, słupach reklamowych, autostradach, boiskach sportowych, na sklepach, budynkach firm itp.
- reklama przed obiektami handlowymi - wystawy sklepowe, gabloty, stelaże, markizy itp.
- reklama za pomocą druku - ogłoszenia, prospekty, ulotki, broszury, foldery, katalogi, listy reklamowe, druki reklamowe rozsyłane za pośrednictwem poczty;
- towary oferowane w sklepach - reklamowe próbki towarów, degustacje produktów, ekspozycje w oknach reklamowo – wystawowych, na eksponowanych miejscach w hipermarketach
2. Reklama akustyczna – reklama radiowa, płyty i filmy reklamowe, piosenki reklamowe, informacje reklamowe przekazywane w sklepach, muzyka stwarzająca odpowiednią atmosferę handlową w hipermarketach, sygnały dźwiękowe identyfikujące lub wyróżniające sklepy i stoiska – butiki.
3. Reklama audiowizualna – reklama w kinach i teatrach: filmy reklamowe, ulotki, reklama w programach teatralnych, plakaty itp. reklama telewizyjna: filmy reklamowe, programy sponsorowane, recenzje telewizyjne, specjalne programy reklamowe.
4. Reklama zapachowa – wykorzystanie zapachu perfum, kwiatów, potraw
w miejscach ich sprzedaży dla przyciągnięcia nabywców do restauracji, na prezentacje itp.
5. Reklama okolicznościowa – związana z ważnymi datami, wydarzeniami świętami jak również z organizowanymi imprezami o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym.
Biorąc pod uwagę psychologiczne umotywowania reklamodawców i reklam rozróżnia się:
- reklamę dającą zadowolenie i opartą na zadowoleniu nabywcy z dostępności produktów
- reklamę opartą na niezadowoleniu nabywcy z kupionego produktu i nakłanianiu do reklamowanego bardziej korzystnego
- reklamę wysokiej jakości i trwałości oferowanego produktu
- reklamę sygnalizującą zmierzch jednego produktu oraz wyższe koszty naprawy od kosztów nabycia drugiego nowego produktu, bardziej nowoczesnego ('produkt umarł, niech żyje produkt' [Audi])
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (30 stron A4)
2. (66 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (3 stron A4)
6. (9 stron A4)
7. (5 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (5 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.8 stron)
4. (1 stron)
5. (0.6 stron)
6. (3.7 stron)
7. (3.4 stron)
8. (1.6 stron)
9. (0.2 stron)
10. (1.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Rodzaje reklam - podział reklam
Rodzaje reklam - podział reklam
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 40 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|