Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
wykłady z ekonometrii | merkantylizm | plan marketinfowy | teoria oczekiwań | zarządzanie jakością | strategia cenowa | paradoks Veblena | kryzys gospodarczy |

Rozwój produktu w skali międzynarodowej

Obecnie na rynku spotyka się niezliczoną liczbę produktów, wytwarzanych zarówno przez przedsiębiorstwa krajowe, jak i zagraniczne. Wszystkie te firmy, małe i duże poświęcają wiele czasu i wysiłku, aby ich wyrób był jak najlepszy i, aby trafiał do jak największej liczby odbiorców. Wprowadzają one ciągłe innowacje poddając opracowaniu zarówno stare, jak i nowe produkty. Podjęcie działalności w wymiarze międzynarodowym utrudnia ten proces, stwarza jednak także nowe możliwości.

W rozwoju produktu w skali międzynarodowej znajduje zastosowanie wiele metod. Jedna z nich składa się z następujących etapów: rozwoju produktu na rynku międzynarodowym, następnie oceny koncepcji z punktu widzenia potrzeb rynków poszczególnych krajów, a na koniec wprowadzenia produktu na rynek międzynarodowy.

Jednym z najbardziej interesujących przykładów zastosowania tej metody jest włoska firma cukiernicza Ferrero, która przez wiele lat koncentrowała swoją działalność badawczą w Luksemburgu. Wykorzystywała ona centralne położenie tego kraju do przeprowadzenia badań na osobach uczestniczących w wycieczkach autobusowych z Belgii, Holandii, Niemiec, Włoch oraz Francji. W ten sposób, w stosunkowo krótkim czasie, w ramach jednego studium można było poddać badaniu konsumentów z większości krajów Europy.  W efekcie firma ta wprowadziła na rynki europejskie produkty cieszące się dużą popularnością, wśród których wyróżnić można Ferrero Roche, Rafaello oraz wiele innych.

Warto przypomnieć w tym miejscu, iż niedawno temu firma Ferrero przeprowadziła  wspólną akcję promocyjną ze znaną marką branży odzieżowej, firmą Reporter. Jej głównym celem była  oczywiście intensyfikacja sprzedaży obu przedsiębiorstw, a przez to zbudowanie silnej, rozpoznawalnej marki. Było to bardzo udane promocyjne tango, większość z nas bowiem lubi od czasu do czasu zjeść coś słodkiego i fajnie się ubrać. Myślę, że zarówno jedno jak i drugie doskonale poprawia humor.

Bardzo znana, firma Mars, która wytwarza produkty oraz prowadzi badania marketingowe we wszystkich krajach Europy, dążąc wszędzie, gdzie jest to tylko możliwe, do stworzenia znaków firmowych o zasięgu europejskim, stanowi następny przykład przedsiębiorstwa od samego początku swojej działalności nastawionego na opracowywanie wyrobów przeznaczonych na rynek międzynarodowy.

Wśród innych, dużych przedsiębiorstw obierających ten sam kierunek rozwoju można wymienić firmę Unilever, której głównym kluczem do sukcesu są innowacje. Przeprowadza ona eksperymenty w centrach innowacyjnych znajdujących się w różnych krajach, na przykład w Bangkoku prowadzi się doświadczenia ze specyficznymi środkami ochronnymi do włosów, przeznaczonymi dla Azjatów, we Włoszech z pastami do zębów, w Wielkiej Brytanii z dezodorantami, w Paryżu ze środkami służącymi do pielęgnacji włosów, natomiast w Hamburgu ze środkami pielęgnującymi skórę.

Inna metoda polega na wypróbowaniu produktu, bądź znaku firmowego w jednym kraju i ocenie na rynku wewnętrznym, aby następnie wprowadzić go jak najszybciej na rynki zagraniczne – aby wdrożyć produkt w innych krajach kolejno lub jednocześnie. W przypadku wielonarodowych  korporacji szybkość, z jaką nowe produkty są wprowadzane na rynek, spełnia decydującą rolę w rozwinięciu nowych rynków, utrzymaniu konkurencyjności oraz zmianie istniejącego na rynku układu sił wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Znacząca część dużych przedsiębiorstw stosuje najczęściej obie wyżej wymienione metody rozwoju produktu w skali międzynarodowej. Firmy te bowiem wiedzą, że nic nie może zastąpić elastyczności wówczas, gdy wszystko może stać się źródłem wartościowych pomysłów, a w konsekwencji sukcesu na rynku.

Do sposobów rozwoju produktów w skali międzynarodowej można włączyć także dywersyfikację, polegającą na elastycznym rozwoju danej grupy produktów w skali krajowej lub międzynarodowej, a idąc dalej skoncentrowanie działań w najbardziej odpowiednich krajach. Końcowym etapem tych czynności jest ich ocena, a następnie wdrożenie.

Następna metoda polega na dynamicznym rozwijaniu technologicznych i technicznych aspektów produktu w jednym kraju i przekazywaniu osiągniętych rezultatów do filii działających w innych krajach. Jest ona szczególnie charakterystyczna dla elektronicznych firm japońskich. Należą do nich takie przedsiębiorstwa jak Panasonic, Sony, Fuji, Olympus oraz Canon, które przodują w Japonii zarówno w dokonywaniu przełomowych odkryć, jak i doskonaleniu już istniejących technologii. Kaizen, tak nazywa się japoński proces doskonalenia technologii, osiąga szczególnie dobre rezultaty przyczyniając się do wytwarzania wiele innowacyjnych produktów, które są w kolejnym kroku przekazywane do filii. Te ostatnie dążą do ich komercjalizacji, choć niekiedy liczba nowych ofert rynkowych jest tak duża, że wprowadzenie ich na rynek przerasta zasoby przedsiębiorstwa. Nie zmienia to jednak faktu, że firmy z pozostałych krajów zachodnich mogą się jeszcze wiele nauczyć od przedsiębiorstw japońskich.

Warto wspomnieć w tym miejscu także o nowych markach o zasięgu międzynarodowym. Dyskusja ta zazwyczaj sprowadza się do obecności takich firm, jak Pepsi, Coca-Cola, Lux, Levi, Sony czy Mercedes. A która z nich jest autentycznie nowa? Chyba żadna. Swego czasu firma Mars dążyła konsekwentnie do stworzenia znaków o europejskim zasięgu. Zmieniała, jeśli było to konieczne, lokalne znaki firmowe, na przykład dokonując w całej Europie zamiany Mr. Dog na Cesar. Można jednak powiedzieć, że większość przedsiębiorstw ogranicza się tylko i wyłącznie do mówienia o europejskich znakach firmowych nie podejmując żadnych działań w tym kierunku.

Można teraz bez wątpienia stwierdzić, że duże przedsiębiorstwa powinny dążyć do stworzenia międzynarodowych znaków firmowych, rozpoczynając proces ich wdrażania w jednym kraju lub w wielu jednocześnie. W ciągu najbliższych kilkunastu lat nastąpi prawdopodobnie rozwój marek międzynarodowych w wielu kategoriach produktów. Prognozy te wpływają istotnie na opracowywanie produktu, które jeśli ma zakończyć się sukcesem, powinno stanowić część strategii każdego przedsiębiorstwa.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Cykl życia produktu - opracowanie
11 stron(-y)
Cykl życia produktu oraz bariery wejścia i wyjścia z sektora (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Wprowadzanie na rynek nowego produktu (etapy) (⭐bibliografia)
7 stron(-y)
Analiza kosztów produkcji - prezentacja
39 stron(-y)
Kultura organizacji - referat (⭐bibliografia)
17 stron(-y)
Zagadnienia z marketingu międzynarodowego
16 stron(-y)
Plan marketingowy - produkcja kartek okolicznościowych i kalendarzy
46 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Rozwój produktu w skali międzynarodowej

Rozwój produktu w skali międzynarodowej
Ocena: 8.7 / 10
Liczba głosów: 37 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować