Top strony
Wyszukiwarka serwisu
zadania z makroekonomii | IRR | marketing mix | wykłady ze statystykia | analiza makrootoczenia | wartość pieniądza w czasie | psychologia w reklamie | szacowanie parametrów strukturalnych | wskaźniki operacyjne | logistyka | próba | motywacja |

Sabotaż usługowy w biznesie

Sabotaż jest to zamierzona dezorganizacja pracy w następstwie hamowania jej tempa i/lub celowego uszkodzenia maszyn lub produktów, dla spowodowania szkód i tym samym szkodzenia producentowi czy też państwu. Sabotaż może mieć cele m.in. biznesowe, polityczne oraz militarne np. w czasie II wojny światowej.

Sabotaż zgodny z prawem

Większość form sabotażu nie oznacza wcale wchodzenia w konflikt z prawem. Cały arsenał środków służy uderzeniu w zyski pracodawcy w taki sposób, aby prowadzący akcję nie byli narażeni na żadne represje. Jednym z najpowszechniej stosowanych działań jest maksymalne spowolnienie produkcji oraz tak zwany "strajk włoski", polegający na stosowaniu się do wszelkich możliwych norm.

Pracownicy kolei mogą na przykład przy każdej możliwej okazji, zgodnie z instrukcjami, sprawdzać wszystkie części taboru, zatrudnieni w banku specjalnie dłużej obsługiwać każdego klienta, kilkakrotnie sprawdzając jego dokumenty itp.

Sabotaż niekorzystny dla pracodawcy:
- Pracownicy restauracji informowali zamawiających jedzenie, że kierownik każe podawać nieświeże potrawy
- Pracownicy podawali powiększone porcje, przez co zapasy żywności starczały na o wiele mniej posiłków

Mc Donald's Workers Resistance (Opór Pracowników Mc Donald's)

Organizacja zrzeszająca pracowników barów szybkiej obsługi oraz organizująca grupy wsparcia dla ich działań.

Poza informowaniem o składzie serwowanych posiłków zaczęła ona także parodiować kampanie reklamowe Mc Donald's, na przykład poprzez przygotowywanie ulotek łudząco podobnych do firmowych, ale zawierających absurdalne teksty. Organizowała też strajki.

Sabotaż w firmie

Każda firma może paść ofiarą sabotażu któregoś z pracowników. Czy można się przed tym uchronić?

Istnieją specjalne technologie i urządzenia anty sabotażowe. Można np. wykorzystać system monitorowania. Oprócz tego, że taki system jest skuteczny, pracownik, wiedząc o jego istnieniu z pewnością nie ma ochoty narażać się szefowi więc nie będzie wysyłał do nikogo poufnych wiadomości ani sam kopiował ich na dysk i wynosił.

Każda forma sabotażu jest dla firmy groźna, niezależnie od tego, czy jest to kradzież czy ośmieszanie, zniechęcanie klientów czy zaniechanie jakiejś czynności, która powinna być wykonana. Dlatego warto obserwować swoich pracowników – jednak z drugiej strony nie należy przesadzać. Pamiętajmy, że ludzie ufający innym są zdrowsi od tych nadmiernie podejrzliwych.

Bajkowe stwory za ladą:
- Śpiąca królewna za ladą
- Śnieżynki
- Wróżki
- Czarownice
- Sierotki Marysie
- Królowe Śniegu
- Tandemy Jasiów i Małgoś

Śpiąca królewna za ladą
Wciąż trwa w jednym i tym samym miejscu. Często ziewa i ma znudzoną minę. Łatwo ją poznać, ponieważ kiedy wchodzisz do sklepu, nie zwraca na ciebie uwagi. Reaguje tylko na bezpośrednie pytania lub sytuacje. Pakując zakupione przez ciebie przedmioty, wzdycha znacząco. Dość często jej wzrok krąży po otoczeniu, zręcznie omijając wszystkich znajdujących się w środku klientów. Jej stoickie nastawienie szybko pozwala zorientować się, że nikt nie ma tu czego szukać.

Śnieżynki
Pojawiają się przed świętami Bożego Narodzenie i wręczają ci prezenty – pod warunkiem, że kupisz okazyjnie (od 50 do 250 zł) flakonik perfum. Często zamiast prezentów wręczają ulotki dotyczące niebywałych okazji. Z reguły są młode, ładne i napastliwe. Jednak jest i inny rodzaj śnieżynek. Te siedzą w kasie, niekiedy ich postury są niczego sobie. Na głowie mają czerwone czapeczki, które mają klientów przekonać do wzmożonych zakupów, ale ich miny wyglądają zazwyczaj tak :-( Wydawać by się mogło, że każda obsługiwana przez nie osoba zasługuje tylko na jeden rodzaj prezentu – rózgę za wejście do sklepu.

Wróżki
Wiedzą, czego potrzebujesz, zanim sam podejmiesz decyzję. Istnieją tylko po to, żeby pomagać ci podejmować decyzję – oczywiście w zakresie swoich kompetencji. Jeśli prosisz o pół kilo mandarynek to mówią ci ,że są tak dobre, że w domu będziesz żałował, że nie wziąłeś więcej albo, że pół kilo to za mało dla twojej rodziny, choć nie wspominałeś, ilu członków ta rodzina liczy.

Czarownice
Oto najmroczniejsze z postaci za ladą. Kiedy tylko się zbliżysz, czarownica potrafi rzucić w ciebie zaklęciem odpychającym '-Czego?!'. Po czymś takim nie ma się ochoty na dalsze konwenanse. W ten sposób Czarownice bronią swojego terytorium. Nie potrzebują klientów ani nikogo innego. Pragną, aby zostawiono je w spokoju. Trudno się z nimi rozmawia. Czasem potrafią zakończyć rozmowę stwierdzeniem: 'Nikt pani nie zmusza do przychodzenia tutaj'. Złośliwość Czarownic jest wpisana w ich naturę.

Sierotki Marysie
Cechą charakterystyczną Sierotek jest niekompetencja i poczucie zagubienia: 'Nie wiem, nie widziałam, nie znam się na tym, ojej!'. Kiedy płacisz kartą, proszą kogoś o pomoc. Kiedy źle nabiją rachunek, nie wiedzą jak wyprostować. Przedmioty, z których nie można zeskanować kodu, budzą w nich konsternację. Uwaga: każdą Sierotkę Marysię można niezwykle łatwo speszyć.

Królowe Śniegu
Ich cechą charakterystyczną są spojrzenia skute lodem. Twarze nie wyrażają żadnych uczuć i emocji. Jeśli Królowa Śniegu spojrzy na ciebie, poczujesz chłód, który przenika cię aż do serca. Królowe Śniegu wyglądają jak sople lodu. Spośród innych bajkowych postaci najbardziej nienawidzą tego, co robią. Pogardzają osobami, dla których muszą cokolwiek zrobić. Maska obojętności to maska pogardy. Każda Królowa Śniegu wie lepiej, co jest dla ciebie dobre. To ona kieruje rozmową i zadaje ci pytanie. Nie zaczynaj z Królową Śniegu: może zranić cię tak boleśnie, że przez dłuższy czas będziesz rozpamiętywał to spotkanie.

Tandemy Jasiów i Małgoś
Ci bohaterowie mają siebie nawzajem i nic poza tym ich nie obchodzi. Inne osoby
(czytaj klienci) tylko im przeszkadzają. Jaś flirtuje z Małgosią, Małgosia z Jasiem. A kolejka robi się coraz dłuższa, a w kolejce robi się coraz mniej zabawnie. Co nie przeszkadza ani Jasiowi, ani Małgosi. Tandem Jaś plus Małgosia to może być pracownik ochrony plus kasjerka.

Z ŻYCIA WZIĘTE

Wkurzony barman liczy na zysk...:
- 'Potrafię zamienić tanią wódkę w drogi trunek. Nie chcę używać lepszej, bo nie zarobię.'
- 'Sklejam dwie monety. Wkładam na dno miarki. Mam podwójny zysk, a gość o połowę mniej alkoholu.'
- 'Bystry barman przynosi restauracji dobry zysk. Potrafi nabrać klienta. Podwójna porcja wyglądać będzie jak potrójna, dzięki dodatkom.'
- 'Dorzuć wszystko, co tanie, a Twój zysk zostanie w butelce.'
- 'Pewna kobieta nazwała mnie idiotą, bo zapomniałem dodać cytryny do jej coli. Ta pani tak mnie zdenerwowała, że zamoczyłem 'klejnoty rodzinne' w jej napoju. Nie mam wyrzutów sumienia.'
- 'Kopiowałem karty kredytowe i sprzedawałem informacje przestępcom.'

Zemsta kelnera
- 'Plułam do jedzenia.' to wyznanie co trzeciego kelnera
- 'Najczęściej pluję do napojów. Pianka i lód to zamaskują. To się często zdarza, bo to proste, szybkie i niezauważalne. W ten sposób można odreagować złość i zachować uprzejmość wobec nieuprzejmych gości.'
- 'Dostawcy pizzy mogą w nią napluć kiedy tylko zechcą.'
- 'Resztki wina zlewam z powrotem do butelki i sprzedaję, jako nasze własne domowe wino.'
- 'Pewien gość przychodził do nas regularnie i zawsze narzekał, że stek jest za twardy. Kiedyś zadbałem, by dostał miękki stek. Zmiękczyłem mięso uderzając w nie butem i poprosiłem kucharza o usmażenie. Gość był zachwycony miękkością steku.'
- 'Wobec bardzo nieuprzejmego gościa wystarczy zastosować prostą sztuczkę. Przed podaniem zupy należy wsadzić łyżkę do wrzątku i podać ją razem z zupą. Gość poparzy sobie wargi.'
- 'Na podłodze na zapleczu pływały nieczystości od zepsutej kanalizacji. Szef wybierał je wiadrem i rozpryskiwały się w promieniu metra.'

Nie drażnij kucharza
- 'To odpadek. Zaczął karierę jako stek. Potem został posiekany, uduszony, zmielony i przerobiony na lasagne. To mięso sprzed tygodnia.'
- 'Chcąc zrozumieć kartę dań musimy najpierw zrozumieć, że szef kuchni to człowiek interesu. Właściciele restauracji, udziałowcy i szefowie kuchni szacują zyski, liczą dochody. 1-2% oszczędności na składnikach potraw może zdecydować o rentowności interesu.'
- 'Ktoś zamawia sałatkę z krewetkami. Nie kończy. Zostawia dużo krewetek. Wrócą na stół w postaci grzanki z krewetkami.'
- 'Nie zjedzone warzywa wrzucam do garnka i gotuję. W ten sposób mam zupę na następny dzień.'
- 'Można przetworzyć nieświeżą rybę zachowując smak. Jest kilka sposobów na to. Stan ryby zdradza skóra. Trzeba ją zdjąć. Pozbędziemy się smaku zdradzającego wiek ryby. Potem obtaczamy ją w mące. Mąka pochłania odrażający zapach.'
- 'Trzeba było przepędzać myszy z blatów do pizzy. Dosłownie przeganiał myszy z ciasta zanim nałożył dodatki.'

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Etyka w biznesie - referat
16 stron(-y)
Negocjacje japońskie
5 stron(-y)
Etyka w biznesie - opracowanie
10 stron(-y)
Etyka prawnicza - referat
12 stron(-y)
Etyka biznesu - referat
8 stron(-y)
Etyka w relacji z konkurencją
10 stron(-y)
Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie
5 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Sabotaż usługowy w biznesie

Sabotaż usługowy w biznesie
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 14 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować