Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zarządzanie | gospodarowanie kapitałem ludzkim | kompetencje pracownika | koszty | etyka w biznesie | socjometria | przykładowa analiza marketingowa | fuzje i przejęcia |

Scoring behawioralny

Scoring behawioralny to technika oceniając, która pozwala kredytodawcy podjąć trafną decyzję dotyczącą stałego klienta poprzez prognozowanie jego przyszłych wyników działalności. Jest szeroko rozpowszechniony przy wyznaczaniu na przykład nowego limitu kredytowego czy modyfikowaniu poprzedniego, przy udostępnianiu nowych produktów.

Ocenę behawioralna klienta uznaje się za bardziej wiarygodną i kompleksową ze względu na wykorzystanie w niej danych historycznych (ex-post), zebranych przez bank w trakcie obsługi klienta, a także ze względu na jej periodyczny charakter.

W przeciwieństwie do scoringu użytkowego scoring behawioralny jest stosowany przede wszystkim wobec stałych klientów banku. Najczęściej w takich sytuacjach jak: określanie bądź modyfikacja limitu kredytowego, przy oferowaniu nowych produktów, przy przedłużaniu warunków umowy dotyczących np. korzystania z karty płatniczej itp.

Scoring behawioralny to metoda bardziej kompleksowa i wiarygodna, ponieważ korzysta również z danych historycznych zebranych przez bank.

Scoring behawioralny dzieli się na dwa podejścia:
1. Pierwsze wykorzystuje metody credit scoringu wzbogacone o dodatkowe zmienne opisujące zachowanie się klienta, jak np. średni stan konta, ilość dokonanych płatności itp. - na ich podstawie określa się sytuację klienta jako dobrą lub złą.
2. Drugie polega na budowaniu ekonometrycznych modeli prawdopodobieństwa określających prawdopodobne zachowanie się klientów w przyszłości. Biorą one pod uwagę zmienne będące składowymi wniosku np. kredytowego, jak również zmienne opisujące obecne i przeszłe zachowanie się klienta.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Credit scoring - jako metoda oceny zdolności kredytowej ( bibliografia przypisy)
15 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Bankowość » Scoring behawioralny

Scoring behawioralny
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 129 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii