Składniki klimatu organizacyjnego
Składniki klimatu organizacyjnego to odczucia pracowników firmy w odniesieniu do takich różnych elementów sytuacji organizacyjnej. Zestawienie tych elementów każdorazowo zależy od specyfiki konkretnej firmy, potrzeb badania klimatu organizacyjnego kultury organizacyjnej ukształtowanej w rozpatrywanej firmie.
Z doświadczeń teoretycznych i praktycznych wynika, że najczęściej składnikami klimatu organizacyjnego są takie elementy, jak np.:
• otwartość na nowe pomysły - pozytywne nastawienie do zgłaszanych pomysłów i ich wdrażanie – w uzasadnionych przypadkach
• stopień samodzielności pracowników - autonomia pracowników, odbierany przez pracowników stopień swobody do wykonywania swojej pracy samodzielnie oraz do podejmowania skalkulowanego ryzyka bez konieczności ciągłego zwracania się do przełożonego
• standardy pracy - odczuwany przez pracownika nacisk kierownictwa na wykonywanie dobrej roboty i stopień, w jakim ludzie odczuwają to, że ustalone dla nich cele stanowią swoiste wyzwania odnośnie poprawy i doskonalenia rezultatów pracy
• zakres stosowania bodźców pozytywnych - odczuwany przez pracowników poziom dostrzegania i wynagradzania dobrej pracy, zakres stosowania szeroko rozumianych bodźców pozytywnych, zamiast jedynie krytykowania i karania w przypadku niepowodzeń
• klarowność celów, zadań, zasad i procedur - odczucie, że misja i cele firmy są jasne i zrozumiałe, a praca, wymagania i procedury oraz linie autorytetu są przejrzyste i jednolicie interpretowane
• zaangażowanie zespołowe - odczucie, że kierownictwo i współpracownicy wspólnie pracują nad wykonaniem powierzonych zadań, przekonanie o gotowości do pomocy innym w razie potrzeby, gotowość do wyrzeczeń na rzecz firmy oraz stopień utożsamiania się z zadaniami firmy
• relacje struktury autorytetów formalnych i rzeczywistych - stopień zgodności między strukturą autorytetów formalnych i rzeczywistych
• możliwości rozwoju zawodowego pracowników - kształtowanie przez firmę warunków sprzyjających doskonaleniu kwalifikacji pracowników
Klimat organizacyjny postrzegany jest najczęściej w sposób bardzo zróżnicowany zarówno przez pracowników wykonawczych, jak też przez kadrę kierowniczą. Dlatego, przy ocenie klimatu organizacyjnego konkretnej firmy, oceny indywidualne (zebrane np. z wykorzystaniem ankiet czy testów) zwykle uśrednia się i konfrontuje odczucia grup zróżnicowanych pod względem statusu formalnego, przynależności organizacyjnej, wieku, stażu pracy itp.
Kształtowanie dobrego klimatu organizacyjnego stwarza ogromne możliwości motywacyjnego oddziaływania na pracowników w kierunku wzrostu efektywności ich działań. Ważne jest również to, że w dużym zakresie jest to mało kapitałochłonny sposób podnoszenia wymagań wobec pracowników.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (13 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (11 stron A4)
6. (5 stron A4)
7. (14 stron A4)
8. (32 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (40 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (7.3 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.4 stron)
6. (2.3 stron)
7. (0.9 stron)
8. (2.3 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Składniki klimatu organizacyjnego
Składniki klimatu organizacyjnego
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 44 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|