Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
przykładowy biznes plan | zarządzanie strategiczne | cykl życia marki | marketing bezpośredni | VBM | dochody publiczne | podstawy zarządzania | BEP |

Składniki klimatu organizacyjnego

Składniki klimatu organizacyjnego to odczucia pracowników firmy w odniesieniu do takich różnych elementów sytuacji organizacyjnej. Zestawienie tych elementów każdorazowo zależy od specyfiki konkretnej firmy, potrzeb badania klimatu organizacyjnego kultury organizacyjnej ukształtowanej w rozpatrywanej firmie.

Z doświadczeń teoretycznych i praktycznych wynika, że najczęściej składnikami klimatu organizacyjnego są takie elementy, jak np.:
• otwartość na nowe pomysły - pozytywne nastawienie do zgłaszanych pomysłów i ich wdrażanie – w uzasadnionych przypadkach
• stopień samodzielności pracowników - autonomia pracowników, odbierany przez pracowników stopień swobody do wykonywania swojej pracy samodzielnie oraz do podejmowania skalkulowanego ryzyka bez konieczności ciągłego zwracania się do przełożonego
• standardy pracy - odczuwany przez pracownika nacisk kierownictwa na wykonywanie dobrej roboty i stopień, w jakim ludzie odczuwają to, że ustalone dla nich cele stanowią swoiste wyzwania odnośnie poprawy i doskonalenia rezultatów pracy
• zakres stosowania bodźców pozytywnych - odczuwany przez pracowników poziom dostrzegania i wynagradzania dobrej pracy, zakres stosowania szeroko rozumianych bodźców pozytywnych, zamiast jedynie krytykowania i karania w przypadku niepowodzeń
• klarowność celów, zadań, zasad i procedur - odczucie, że misja i cele firmy są jasne i zrozumiałe, a praca, wymagania i procedury oraz linie autorytetu są przejrzyste i jednolicie interpretowane
• zaangażowanie zespołowe - odczucie, że kierownictwo i współpracownicy wspólnie pracują nad wykonaniem powierzonych zadań, przekonanie o gotowości do pomocy innym w razie potrzeby, gotowość do wyrzeczeń na rzecz firmy oraz stopień utożsamiania się z zadaniami firmy
• relacje struktury autorytetów formalnych i rzeczywistych - stopień zgodności między strukturą autorytetów formalnych i rzeczywistych
• możliwości rozwoju zawodowego pracowników - kształtowanie przez firmę warunków sprzyjających doskonaleniu kwalifikacji pracowników

Klimat organizacyjny postrzegany jest najczęściej w sposób bardzo zróżnicowany zarówno przez pracowników wykonawczych, jak też przez kadrę kierowniczą. Dlatego, przy ocenie klimatu organizacyjnego konkretnej firmy, oceny indywidualne (zebrane np. z wykorzystaniem ankiet czy testów) zwykle uśrednia się i konfrontuje odczucia grup zróżnicowanych pod względem statusu formalnego, przynależności organizacyjnej, wieku, stażu pracy itp.

Kształtowanie dobrego klimatu organizacyjnego stwarza ogromne możliwości motywacyjnego oddziaływania na pracowników w kierunku wzrostu efektywności ich działań. Ważne jest również to, że w dużym zakresie jest to mało kapitałochłonny sposób podnoszenia wymagań wobec pracowników.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Istota zarządzania projektami (⭐przypisy)
4 stron(-y)
Controlling bankowy
11 stron(-y)
Finansowe motywowanie pracowników - prezentacja (⭐bibliografia)
28 stron(-y)
Makrootoczenie przedsiębiorstwa (organizacji) i jego elementy (⭐przypisy)
20 stron(-y)
Marketing wyborczy - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Kultura organizacyjna - referat (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Studium przypadku sieci fast food - case study
7 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Składniki klimatu organizacyjnego

Składniki klimatu organizacyjnego
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 44 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii