Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
prywatyzacja bezpośrednia | podstawy analizy finansowej | walka z bezrobociem | wykłady z logistyki | dochody i wydatki JST | model ekonomiczny | plan marketinfowy | akcje |

Slogan reklamowy - definicja i przykłady sloganów reklamowych


Definicja sloganu reklamowego charakteryzuje slogan reklamowy jako krótkie, sugestywne hasło streszczające obietnice firmy, które jest wykorzystywane przez nią jako znak identyfikujący daną markę. To skuteczna broń w walce o miejsce w pamięci konsumentów, która dzięki swej zwięzłości, ładunkowi emocjonalnemu i oryginalności błyskawicznie zostaje zapamiętana, tworząc jednocześnie w świadomości odbiorcy zarys informacji o marce lub produkcie.

Rodowód sloganu reklamowego

By poznać jego rodowód należy cofnąć się do wczesnego średniowiecza. Słowo slogan pochodzi bowiem od celtyckiego wyrazu 'sluagh – gharim', oznaczającego okrzyk wojenny. Nie bez powodu więc specjaliści od masowego komunikowania widzą w nim przykład użycia języka jako broni. To właśnie slogany odegrały kluczową rolę w przekonaniu całych narodów do tak nieludzkich ideologii jak faszyzm czy maoizm.

Slogan w reklamie

Chociaż używanie sloganu w reklamie jest zawsze ryzykowne, gdyż niewłaściwa jego treść może wywrócić do góry nogami nawet całą kampanię reklamową, to jednak jest często i chętnie używany. Stanowi bowiem wyjątkowo skuteczne narzędzie zmiany postaw konsumenta, działając niemalże podobnie jak wirus. Tak więc łatwo się nim po prostu zarazić, gdyż przyciąga uwagę, wpada w ucho i trwale zostaje zapamiętywany, często po jednorazowym przeczytaniu czy usłyszeniu. Ma też wielu nosicieli. Ludzie bowiem mimowolnie rozpowszechniają slogany reklamowe, choć robią to tylko dla żartu. Przez to utrzymują się one na powierzchni myśli, często więc pojawiają się w świadomości.

Slogan reklamowy poprzez swoją ideę oryginalności i rzeczowości, znalazł centralne miejsce w reklamie, która winna być przede wszystkim sztuką uproszczeń. Szczegóły bowiem nie przyciągają uwagi konsumenta. Potrzeba do tego ogólnych i błyskotliwych pomysłów. Dobrzy twórcy reklamy powinni być osobami, które potrafią z uwagą wysłuchiwać technicznych opisów produktu, usługi czy firmy, a później przekształcają te informacje w jedno proste i żywe stwierdzenie – slogan.

Slogan reklamowy jako element perswazji

Slogan reklamowy jest takim elementem perswazji reklamowej, którego wpływ na związek między percepcją obrazu i tekstu jest zdecydowanie największy, w wielu sytuacjach przyjmuje on bardziej rozwiniętą formę określaną mianem headline. Pełni ona jednak zbliżone funkcje do sytuacji naturalnej percepcji komunikatu. Z reguły jest nim proste, sformułowane w czasie teraźniejszym zdanie lub jego równoważnik. Slogan najczęściej konstruowany jest w formie zwrotnej, by angażować odbiorcę w sposób nawykowy. Forma zwrotna daje szansę na automatyczne skoncentrowanie uwagi odbiorcy, powodując, że traktuje on wiadomość jako skierowaną do siebie.

Slogan reklamowy + obraz = reklama doskonała ?

Większość sloganów uzyskuje swoje pełne znaczenie dopiero w wyniku zestawienia z obrazem. Przypadki sloganów, analizowanych w oderwaniu od związków z obrazem, są jednym z rodzajów wypowiedzi określanych jako werdykt, polecenie, zobowiązanie, określenie postawy lub przekonania, stwierdzenie, ekspresja albo deklaracja. W większości przypadków slogan posiada jednak bardziej precyzyjne znaczenie, charakteryzujące się znaczną pojemnością semantyczną. Jego zakres znaczenia gwarantować powinien możliwość poszerzania lub zawężania interpretacji, zależnie od zmieniających się warunków komunikacji.

A zatem slogan w reklamie ma swój zakres, pojemność, jakość wizualną, dźwięczność oraz związki przyczynowe między jego elementami i innymi częściami wiadomości. Z reguły reinterpretuje znaczenie obrazu oraz tworzy określone nastawienie wobec warstwy tekstowej komunikatu. Dla efektywnego funkcjonowania komunikatów reklamowych niezwykle istotne są podrzędne związki semantyczne sloganu, określające charakter wiadomości. Analiza publikowanych komunikatów reklamowych pozwala określić kategorię relacji między poszczególnymi elementami sloganu. Kategorie te okazują się też przydatne dla konstruowania sloganu w sytuacji, gdy znane są już nadrzędne kryteria, określające pozycjonowanie produktu, a także styl formalny kampanii.

Przykłady sloganów reklamowych z różnych kategorii

Oto najczęściej wykorzystywane kategorie relacji między elementami sloganu a samym sloganem i obrazem kodowanym w wiadomości:
- związek dwuznaczności lub wieloznaczności np.: 'Popieram POP i rok'
- związek przyczynowości np.: 'Polar. Ten chłód się opłaca'
- związek porównawczy np.: '1000 spraw. Jedna Idea'
- odniesienie do zmiany w czasie np.: 'Wszystko w swoim czasie'
- apel lub sugestia np.: 'No to Frugo'
- związek akcentujący ciągłość np.: 'Czas leci. Mastercook chodzi'
- związek akcentujący stabilność np.: '2 + 2 = 4'
- odniesienie do samorealizacji np.: 'Poznaj swój kraj'
- odniesienie do wartości absolutnej np.: 'Frugo bez żadnych ograniczeń'
- generalizacja np.: '1000 spraw. Jedna Idea'
- paradoks np.: 'Przenosimy góry. Mniejsze paczki też'
- synteza korzyści np.: 'Wash&GO. Dwa w jednym'
- rozwiązanie problemu lub zniesienie dylematu np.: 'Maximum życia. Maximum mocy. Maximum ochrony.'
- odniesienie do ładunku emocjonalnego elementów np.: 'Sekretne nasze rozmawianie'
- odniesienie do wartości egzystencjalnych np.: 'Twoje bezpieczeństwo, to nasze powołanie'
- związek o otwartym zakresie znaczenia np.: 'Z okazji braku okazji'
- związek o otwartym zakresie znaczenia oraz silnych związkach formalnych np.: 'Bez – al – ko – ho – love'
- przysłowie, przestroga lub aforyzm np.: 'Seks to nie wszystko. A jednak...'

Przytoczone kategorie sloganów wynikają z dominujących dla ich konstrukcji czynników logicznych, emocjonalnych, motywacyjnych oraz struktury informacji odnoszących się do własnych doświadczeń. Są one, podobnie jak obraz produktu, konsekwencją możliwych zdarzeń, związanych z użytkowaniem produktów. Slogan, ze względu na częstość wykorzystywania go w wielu rodzajach komunikatów, powinien być krótki, łatwy do wymówienia i mieć cechy ułatwiające zapamiętanie. Slogany może też, a nawet powinna charakteryzować przyczynowa relacja między jego elementami.

Slogan reklamowy powinien mieć określone cechy...

Nie każde stwierdzenie celnie uderza w konsumenta. Dlatego slogan, aby efektywnie wpływać na jego postawy i silnie zaznaczyć się w pamięci odbiorcy musi posiadać określone cechy. Przede wszystkim więc powinien być krótki i sugestywny, powinien innymi słowy streszczać lub podsumowywać. Szczególny efekt daje użycie tylko jednego słowa.

Slogan reklamowy powinien skłaniać do działania, choć niekoniecznie musi robić to wprost. To właśnie przez emocje, jakimi powinien być zabarwiony, skłania masy do najbardziej nawet irracjonalnych działań. Odwoływanie się w treści do wysokich wartości, czy głębokich doznań, może rodzić w świadomości odbiorcy zasoby skojarzeń i towarzyszących im podtekstów, a te z kolei skutecznie i pozytywnie utrwalać obraz reklamowanej marki, czy produktu. O dobrej skuteczności sloganu świadczy także jego naturalna polemiczność.

Slogany reklamowe w walce z konkurencją

W przypadku reklamy, slogan atakuje konkurencję z ukrycia lub jawnie, niejednokrotnie dyskredytując ją odważnymi, subiektywnymi sformułowaniami. Dobry slogan to slogan posiadający artystyczną formę i związki z poezją. Dlatego też w agencjach reklamowych znajduje miejsce wielu utalentowanych pisarzy. Tworzenie sloganów bowiem wymaga niemalże poetyckich umiejętności z racji roli, jaką odgrywają w reklamie często pojawiające się przenośnie i porównania. Z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy slogan taki zaskakuje i rozbudza wyobraźnię.

Na rynku reklamowym walka producentów toczy się nie tylko o uwagę czy lojalność konsumenta, ale przede wszystkim o pokonanie najważniejszej bariery jaką są ograniczenia ludzkiej pamięci. Właśnie slogan pozwala w znacznym stopniu złagodzić ich wpływ. Dzięki swojej zwięzłości, ładunkom emocjonalnym, oryginalności, zostaje błyskawicznie zapamiętany. Proces ten można jeszcze przyśpieszyć i wzmocnić, gdy tylko zadba się o odpowiedni dobór słów pod względem ich brzmienia oraz rytmu. Łatwe do wymówienia i rytmiczne slogany, najlepiej zaśpiewane, mogą tygodniami, a nawet latami przypominać o swoim istnieniu.

Slogan w reklamie przekazuje informacje i tworzy image firmy

Drugim, istotnym spostrzeżeniem jest fakt informacji towarzyszących sloganowi, które również, przynajmniej w części, będą ciągle przypominać o swoim istnieniu, a które dzięki czasem nawet pojedynczemu celnemu wyrazowi czy zdaniu, mogą wprawić w ruch skomplikowane mechanizmy ludzkiej psychiki.

W reklamie sloganów używa się bardzo często i chętnie. Chociaż jest to zabieg bardzo pozytywnie wpływający na świadomość odbiorcy, należ stosować go
z dużą ostrożnością i w ściśle określonych celach. Można dzięki niemu tworzyć wyraźny image czyli reputacje firmy, pozwala też na szybkie przedstawienie się mniej znanych czy mniejszych firm, nie mogących pozwolić sobie na zbyt duże wydatki reklamowe.

Oczywiście, jak prawie wszystko, również i slogan pomagający stworzyć image firmy wprowadza pewne ograniczenia. Nie pozwala on powiedzieć zbyt wiele, a więc zmusza do drastycznych wyborów, prezentując tylko jeden atut danej firmy kosztem innych wielkich atutów. Takie uproszczenie może mieć niekiedy poważne skutki uboczne, gdyż czasami prowadzi tylko do powierzchownej reputacji, jeśli konsument nie będzie otrzymywał dodatkowych informacji.

Ważne jest też to, że slogan, nawet krótko związany z jakąś firmą, pozostanie w pamięci konsumentów przez lata i czasami może nawet utrudniać jej rozwój. Zdezorientowani konsumenci mogą w ogóle nie zwrócić uwagi na nowy wyrób podświadomie łącząc znak firmowy producenta wyłącznie z wcześniejszą grupą produktów, opatrzonych wcześniejszym sloganem.

Reklama wykorzystuje slogany również w drugim ważnym celu, o którym wspomniano już kilka akapitów wyżej, a mianowicie do zdecydowanego konkurowania na rynku. W takich przypadkach stające do współzawodnictwa marki trzeba związać z lapidarnymi i mocnymi stwierdzeniami, które potrafiłyby wybić ich unikatowość. Widać to na przykład w reklamie lakierów do włosów amerykańskiej firmy Cosmosol, która dodała do niej dwa slogany: 'Teraz ziemia może oddychać łatwiej. Pierwszy na świecie lakier bez alkoholu.' Nadała tym samym swojej reklamie unikalny wydźwięk ekologiczny.

Slogan reklamowy nie jest niezbędny

Należy jednak pamiętać, że użycia sloganu wymagają tylko niektóre reklamy. Przede wszystkim pomaga on wprowadzić na rynek w warunkach dużej konkurencji produkty o względnie niskiej cenie i często kupowane. W innych przypadkach może stać się zbędnym balastem, może okazać się nie na miejscu. Prawie w ogóle nie pojawia się w przypadku gdy głównym sposobem przyciągania klienta jest niska cena produktu. Przy pomocy sloganu nie da się także skutecznie reklamować tych wyrobów, które nie wyróżniają się niczym specjalnym.

Ludzie nie lubią być przekonywani. Najlepiej się czują, gdy sądzą, że podejmują decyzje w małych i wielkich sprawach z własnego, niezakłóconego wyboru. W związku z tym agencje reklamowe starannie ukrywają swoje próby wpływania na opinie konsumentów. Niestety, slogan wyraźnie je uzmysławia i często bywa nie tylko nieskuteczny, ale prowokuje do złośliwych pojedynków słownych. Niebezpieczeństwo to można na szczęście zmniejszyć a nawet mu zapobiec, jeśli tylko będzie się pamiętało o kilku zasadach używania sloganu. Wymyślane naprędce
i przez amatorów mogą przynieść więcej szkody niż pożytku i stać się ofiarami opinii publicznej. Podobny los spotyka nieudolne slogany polityczne.

W obydwu przypadkach nad zamierzonym celem sloganu bierze górę przekora odbiorcy reklamy, który zwyczajnie nie wierzy w to, co słyszy. Dobry slogan trudno stworzyć również, bez pewnego talentu literackiego, czy choćby umiejętności dziennikarskich. Nie panujemy wtedy nad konstrukcją wypowiedzi, odpowiednim wyborem słów, czy ich brzmieniem.

Badamy zanim skorzystamy

Zanim zdecydujemy się wykorzystać w reklamie slogan, należy zbadać reakcję przeciętnego odbiorcy na slogan. Takie dokładne badania, przeprowadzone przez specjalistów od reklamy są niezbędne gdyż sama wiedza teoretyczna na temat komunikacji masowej w tym przypadku nie wystarcza ponieważ postawy ludzi stopniowo się zmieniają. Czasami też może się zdarzyć coś trudnego do przewidzenia. Jakieś spontaniczne skojarzenia, ironiczne podteksty mogące powstać przy okazji niewłaściwego mechanizmu słownego, czy pod wpływem historii społecznej, mogą wypaczyć pierwotny zamysł sloganu i przyczepić się do niego na długo.

Podstawowym wrogiem sloganu jest banał. Tuzinkowe czy ogólne stwierdzenia nie budzą ani zainteresowania, ani nie zapadają łatwo w pamięć. Czynią natomiast reklamę pretensjonalną. Błędem jest również mechaniczne przenoszenie sloganów z jednej kultury do drugiej chociażby ze względu na odmienne doświadczenia i zwyczaje panujące w różnych krajach.

Działanie sloganów reklamowych wykracza daleko poza rynek. Wymykają się spod kontroli i zaczynają żyć własnym życiem. Mogą wtedy z ukrycia i w trudny do przewidzenia sposób kształtować nasze poglądy. Mało tego mogą uzależnić nas
i znacznie ograniczyć postrzeganie racjonalne pewnych procesów i zależności, lansując styl życia, kreując świadomość konsumentów.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Hasła i slogany w manipulacji konsumentem (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Proces tworzenia reklamy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
21 stron(-y)
Reklama jako istotne narzędzie promocji w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
28 stron(-y)
Marka produktu turystycznego - prezentacja
17 stron(-y)
Funkcje i rola marketingu politycznego w wyborach
19 stron(-y)
Język reklamy - prezentacja
52 stron(-y)
Istota marki - prezentacja
72 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Slogan reklamowy - definicja i przykłady sloganów reklamowych

Slogan reklamowy - definicja i przykłady sloganów reklamowych
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 103 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować