Sprzedaż osobista
Sprzedaż osobistą (nazywaną też akwizycją) można określić jako bezpośredni kontakt przedstawiciela sprzedawcy z przedstawicielem nabywcy, którego celem jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży lub umowy na wykonanie określonej usługi. Jest najbardziej skuteczną formą promocji ze względu na osobisty i bezpośredni charakter. Możliwe jest dostosowanie się do wymagań konkretnych nabywców i szybkie reagowanie na ich zachowanie się w czasie negocjacji.
Sprzedaż osobista to ustna prezentacja dobra lub usługi w bezpośredniej rozmowie z potencjalnym nabywcą, w celu dokonania sprzedaży. Zaletą sprzedaży osobistej jest wytworzenie pozytywnej atmosfery, odpowiedniej do przekonywania klienta o zaletach danego towaru lub usługi.
Sprzedaż osobista to sprzedaż prowadzona przez personel sklepowy i akwizytorów, czyli sprzedaż polegająca na prezentowaniu produktów firmy drogą bezpośrednich kontaktów osobowych handlowców z konsumentami. Jest to sprzedaż bardzo skuteczna. Kontakt sprzedawcy z klientem pozwala na realizację sprzężenia informacyjnego i bezpośredni nie zakłócony przepływ informacji. Warunkiem efektywności sprzedaży jest nie tylko umiejętność kontaktu z klientem, ale także umiejętność dobrej organizacji pracy i poczucie odpowiedzialności sprzedawcy.
Dla osiągnięcia skuteczności oddziaływania sprzedaży osobistej (akwizycji) bardzo ważne jest przygotowanie się do niej sprzedającego dany produkt lub usługę i jego znajomość całego procesu akwizycji i różnych jej faz.
Fazy procesu sprzedaży osobistej (akwizycji) można przedstawić następująco:
1. Poszukiwanie nabywców – na podstawie badań i obserwacji sporządza się listę potencjalnych klientów, spełniających podstawowe warunki, wśród których będzie się później poszukiwało rzeczywistych klientów.
2. Przygotowanie spotkania z potencjalnym klientem – w fazie tej należy zgromadzić jak najwięcej informacji o klienci. Im pracownik ma więcej takich wiadomości, tym lepiej może dostosować do klienta swoje podejście oraz sposób prezentacji.
3. Spotkanie z klientem – celem tej fazy jest pozyskanie uwagi i zainteresowania klienta. Bardzo istotny jest sposób w jaki pracownik firmy kontaktuje się z potencjalnym nabywcą, często liczy się pierwsze wrażenie, które tworzy wstępnie atmosferę wizyty.
4. Prezentacja produktu-usługi – chodzi tu o zainteresowanie klienta tematem rozmowy i uświadomienie mu jego potrzeb, z których mógł sobie dotychczas nie zdawać sprawy. Dobra, kompetentna prezentacja może przekonać do zakupu.
5. Pokonywanie oporów – w trakcie prezentacji klient może wykazać wiele wątpliwości. Należy pozwolić mu na przedstawienie swoich obaw a następnie, przez rzeczową argumentację, rady, a także za pomocą racjonalnej lub emocjonalnej perswazji przełamać zastrzeżenia klienta.
6. Zawarcie transakcji – faza kończąca część negocjacyjną.
7. Faza posprzedażowa – proces sprzedaży nie kończący się z chwilą zakupu. Sprzedający powinien podtrzymywać stały kontakt z nabywcą. Od poziomu usługi po sprzedaży może zależeć, czy klient ponowi zakup usługi w danej firmie.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (26 stron A4)
2. (58 stron A4)
3. (22 stron A4)
4. (28 stron A4)
5. (1 stron A4)
6. (2 stron A4)
7. (20 stron A4)
8. (26 stron A4)
9. (9 stron A4)
10. (17 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.7 stron)
9. (1.2 stron)
10. (2.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Sprzedaż osobista
Sprzedaż osobista
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 180 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|