Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
integracja europejska | proces dystrybucji | organizacja ucząca się | zarządzanie przez cele | ERP | rozliczenia bezpotówkowe | analiza otoczenia | franczyza |

Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej

Strategia marketingowa w literaturze pojawiła się dość późno, gdyż dopiero w latach 60-tych. Według Rudkowskiego strategia marketingowa  
jest to sposób przygotowania i prowadzenia działań mających na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty, usługi czyli zaspokojenie tego popytu poprzez kreowanie podaży, przekazywanie informacji nabywcom, konsumentom oraz dostarczanie wytwarzanych dóbr w odpowiednim miejscu, czasie i realizacja transakcji. Tak rozumiana strategia powstaje jako wynik badań i analiz wszystkich elementów marketingu mix.

P. Kotler przez pojęcie strategii marketingowej rozumie wybór celów, rodzajów, zasad, czy reguł, które w określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i alokacje środków w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Wspólne cechy strategii marketingowej przy różnych podejściach do zagadnienia:
• z pojęciem strategii należy łączyć zadania i funkcje naczelnego kierownictwa, od których wymaga się kreatywności i odpowiedzialności. Mit: strategia jest przypisana w funkcję najwyższego szczebla, za decyzje odpowiedzialność ponosi kadra kierownicza, natomiast w realizacji strategii bierze udział cała kadra kierownicza
• strategia dotyczy długofalowych celów przedsiębiorstwa i kojarzy się z rozwojem przedsiębiorstwa, czyli jest to orientacja na przyszłość
• strategia wyraża postawę i zachowanie się kadry kierowniczej przedsiębiorstwa, wobec zmian zachodzących w otoczeniu
• strategia rozumiana jako koncepcja rozwoju przedsiębiorstwa powstaje w wyniku rozwiązywania problemów strategicznych, które są obarczone wysokim stopniem niepewności i ryzyka

W szerokim rozumieniu pojęcie strategii marketingowej to bywa utożsamiane z marketingowymi zasadami postępowania. W rozumieniu szczegółowym odnosi się do określonego przedsiębiorstwa lub jego wyodrębnionej części i oznacza system średnio- i długookresowych zasad oraz wytycznych postępowania, które wyznaczają ramy dla operacyjnych decyzji i działań marketingowych.

Formułowanie strategii marketingowej jest procesem decyzyjnym polegającym na ustaleniu kluczowych problemów i wyborze optymalnych rozwiązań z punktu widzenia założonych celów i warunków ich realizacji.

Całościowo zdefiniowana strategia marketingowa obejmuje: określenie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa ze względu na zakres wytwarzanych produktów i obsługiwanych rynków, zdefiniowanie rynków docelowych i stopnia ich pokrycia oraz określenie ogólnych wytycznych regulujących sposób oddziaływania na nabywców, stosunek do konkurentów oraz do firm współpracujących w obsłudze rynków docelowych.

Opracowanie i przyjęcie strategii marketingowej stanowi podstawę dla sporządzenia planu marketingowego firmy, który staje się podstawowym instrumentem kierowania jej działalnością marketingową obecnie i w przyszłości.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Strategia i polityka marketingowa firmy
14 stron(-y)
Projekt strategii marketingowej firmy
13 stron(-y)
Strategia marketingowa firmy ubezpieczeniowej PZU (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Studium przypadku IBM
5 stron(-y)
Budowa strategii marketingowej
8 stron(-y)
Uwarunkowania marketingu przemysłowego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Analiza marketingowa producenta kostki brukowej (⭐bibliografia)
37 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej

Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 158 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii