Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej
Strategia marketingowa w literaturze pojawiła się dość późno, gdyż dopiero w latach 60-tych. Według Rudkowskiego strategia marketingowa
jest to sposób przygotowania i prowadzenia działań mających na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty, usługi czyli zaspokojenie tego popytu poprzez kreowanie podaży, przekazywanie informacji nabywcom, konsumentom oraz dostarczanie wytwarzanych dóbr w odpowiednim miejscu, czasie i realizacja transakcji. Tak rozumiana strategia powstaje jako wynik badań i analiz wszystkich elementów marketingu mix.
P. Kotler przez pojęcie strategii marketingowej rozumie wybór celów, rodzajów, zasad, czy reguł, które w określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i alokacje środków w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej.
Wspólne cechy strategii marketingowej przy różnych podejściach do zagadnienia:
• z pojęciem strategii należy łączyć zadania i funkcje naczelnego kierownictwa, od których wymaga się kreatywności i odpowiedzialności. Mit: strategia jest przypisana w funkcję najwyższego szczebla, za decyzje odpowiedzialność ponosi kadra kierownicza, natomiast w realizacji strategii bierze udział cała kadra kierownicza
• strategia dotyczy długofalowych celów przedsiębiorstwa i kojarzy się z rozwojem przedsiębiorstwa, czyli jest to orientacja na przyszłość
• strategia wyraża postawę i zachowanie się kadry kierowniczej przedsiębiorstwa, wobec zmian zachodzących w otoczeniu
• strategia rozumiana jako koncepcja rozwoju przedsiębiorstwa powstaje w wyniku rozwiązywania problemów strategicznych, które są obarczone wysokim stopniem niepewności i ryzyka
W szerokim rozumieniu pojęcie strategii marketingowej to bywa utożsamiane z marketingowymi zasadami postępowania. W rozumieniu szczegółowym odnosi się do określonego przedsiębiorstwa lub jego wyodrębnionej części i oznacza system średnio- i długookresowych zasad oraz wytycznych postępowania, które wyznaczają ramy dla operacyjnych decyzji i działań marketingowych.
Formułowanie strategii marketingowej jest procesem decyzyjnym polegającym na ustaleniu kluczowych problemów i wyborze optymalnych rozwiązań z punktu widzenia założonych celów i warunków ich realizacji.
Całościowo zdefiniowana strategia marketingowa obejmuje: określenie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa ze względu na zakres wytwarzanych produktów i obsługiwanych rynków, zdefiniowanie rynków docelowych i stopnia ich pokrycia oraz określenie ogólnych wytycznych regulujących sposób oddziaływania na nabywców, stosunek do konkurentów oraz do firm współpracujących w obsłudze rynków docelowych.
Opracowanie i przyjęcie strategii marketingowej stanowi podstawę dla sporządzenia planu marketingowego firmy, który staje się podstawowym instrumentem kierowania jej działalnością marketingową obecnie i w przyszłości.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (14 stron A4)
4. (35 stron A4)
5. (5 stron A4)
6. (26 stron A4)
7. (30 stron A4)
8. (2 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.2 stron)
2. (1 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.7 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.8 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej
Strategia marketingowa - definicja i cechy strategii marketingowej
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 158 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|