Strategia rynkowa - dostosowanie ceny i jakości produktu lub usługi
Wśród wielu ważnych decyzji, które należy podjąć przy budowie strategii, dwie są szczególnie ważne: decyzje o cenie i o jakości produktów / usług w porównaniu z konkurencją rynkową. Zestawiając nasze wybory odnośnie do wielkości ceny i poziomu jakości, otrzymamy macierz czterech podstawowych ruchów strategicznych.
Pierwsza strategia to oferowanie po niskiej cenie wyrobu przeciętnej lub niskiej jakości, czyli tworzenie czegoś, co klient może postrzegać jako okazje rynkowe. Najczęściej prowadzi to do dużej sprzedaży, niskiej rentowności firmy i jej lichego wizerunku na rynku. Mała rentowność wynika z tego, że niska jakość najczęściej nie oznacza wcale szczególnie niskich kosztów, tylko koszty przeciętne, co przy niskich cenach prowadzi do niewielkiej rentowności. Duża sprzedaż wynika z tego, że nieskończona jest liczba klientów, którzy wolą zaoszczędzić i decydują się na kupno wyrobów niskiej lub przeciętnej jakości.
Druga strategia to oferowanie wyrobu bardzo dobrej jakości po niskiej cenie, czyli penetracja rynku. Jest to strategia zdobywania pozycji i udziału w rynku. Byłaby to strategia optymalna, gdyby nie jedno "ale" - problem kosztów. Długookresowo ma ona sens tylko wtedy, gdy firma ma niskie koszty, tanie źródła finansowania swojej ekspansji rynkowej oraz sprawny marketing. W przeciwnym razie nie ma szans na utrzymanie takiej pozycji.
Trzecią strategią jest oferta luksusu lub wysokiej wartości. Polega ona na przyciąganiu odbiorców wyrobami bardzo dobrej jakości i o wysokich cenach. Strategia ta zapewnia bardzo duże zyski i wyrabia doskonałą renomę wśród klientów, ale oznacza świadome ograniczenie udziału w rynku. Najbardziej tradycyjnym przykładem tej strategii na rynku samochodowym pozostanie Rolls-Royce, który od początku tego wieku jest luksusową i prestiżową limuzyną. Dzięki konsekwentnemu trzymaniu się tej strategii przez dziesiątki lat nie ma właściwie w swojej klasie konkurencji.
Wreszcie czwarta strategia polega na swoistym zdzierstwie - oferowanie po wysokiej cenie wyrobu lichego. Znamienna jest zresztą nazwa tej strategii: uderz i znikaj. Oznacza to szybkie przenoszenie się z produktem po segmentach rynku lub regionach rynkowych, tak aby eksploatować coraz to nowe grupy nabywców. Strategia ta w krótkim okresie czasu maksymalizuje sprzedaż i zyski. Z punktu widzenia tej strategii najlepszy jest klient jednorazowy, który nie ma możliwości sprawdzenia wyrobu przed zakupem.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron A4)
2. (16 stron A4)
3. (24 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (24 stron A4)
7. (8 stron A4)
8. (6 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (1.2 stron)
3. (1 stron)
4. (0.7 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.8 stron)
8. (0.8 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategia rynkowa - dostosowanie ceny i jakości produktu lub usługi
Strategia rynkowa - dostosowanie ceny i jakości produktu lub usługi
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 22 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|