Strategie adaptacyjne
Strategie adaptacyjne są elastycznym podejściem do zarządzania, które umożliwia firmom dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych i konkurencyjnych, co pozwala im zachować konkurencyjność i efektywność.
Cechy strategii adaptacyjnych
- Oczekiwanie na działania konkurentów - Strategie adaptacyjne zakładają monitorowanie działań konkurentów i reagowanie na ich posunięcia. Zamiast inicjować zmiany na rynku, firma dostosowuje się do działań konkurencji, reagując na zmiany w otoczeniu biznesowym.
- Przeciwdziałanie nadmiernemu wzrostowi zdolności konkurencyjnych - Firmy, stosując strategie adaptacyjne, starają się ograniczyć ewentualne przewagi konkurentów poprzez dostosowanie swoich działań. Działają w celu utrzymania równowagi na rynku, unikając sytuacji, w której jeden konkurent zyskuje zbyt dużą przewagę nad innymi.
- Mniejsze ryzyko niż inicjowanie konkurencji - Inicjowanie nowych procesów konkurencyjnych może być ryzykowne i kosztowne. Strategie adaptacyjne mogą być mniej ryzykowne, ponieważ opierają się na reakcjach na już istniejące działań konkurentów, zamiast podejmowania własnych inicjatyw.
- Pozbawianie przedsiębiorstwa korzyści uzyskiwanych przez lidera inicjującego procesy konkurencyjne - Firmy, które inicjują nowe trendy lub procesy na rynku, często czerpią korzyści z pierwszeństwa. Strategie adaptacyjne mogą zmniejszyć te korzyści, ponieważ inne firmy mogą szybko dostosować się do zmian, ograniczając przewagę lidera.
- Selektywność lub uniwersalność - Firmy mogą stosować strategie adaptacyjne selektywnie, dostosowując tylko niektóre aspekty swojej działalności do konkurencji, lub uniwersalnie, zmieniając całą swoją strategię. Decyzja o wyborze podejścia selektywnego lub uniwersalnego może zależeć od preferencji nabywców, zasobów firmy oraz umiejętności adaptacyjnych.
- Zróżnicowana szybkość adaptacji - Firmy mogą różnić się szybkością, z jaką adaptują się do zmian na rynku. Niektóre firmy mogą mieć zdolność do szybkiej adaptacji i wykorzystywania nowych trendów jako główny atut w konkurencji.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (30 stron A4)
2. (36 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (21 stron A4)
5. (16 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (10 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.3 stron)
4. (1 stron)
5. (1 stron)
6. (0.3 stron)
7. (1.5 stron)
8. (1.2 stron)
9. (0.1 stron)
10. (3.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategie adaptacyjne
Strategie adaptacyjne
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 205 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|