Strategie cenowe przedsiębiorstwa
Metody kształtowania cen decydują o wyborze przez przedsiębiorstwo strategii cenowej. Jest to szczególnie istotne w chwili wprowadzania nowego produktu na rynek. W takiej sytuacji cena często decyduje o tym, czy zostanie on zaakceptowany przez nabywców, czy też nie.
Strategia cenowa to zbiór działań przedsiębiorstwa dotyczący kalkulowania cen dopasowany do wybranego rynku docelowego, wizerunku firmy oraz wykorzystania innych narzędzi marketingu mix.
Przedsiębiorstwo ma możliwość zastosowania jednej z trzech strategii cenowych: strategii cen wysokich, umiarkowanych oraz niskich.
Strategia cen wysokich polegająca na ustalaniu ceny wyższej niż cena produktów konkurencyjnych może przybierać dwie formy:
- strategii prestiżowej, która dotyczy towarów najwyższej jakości, luksusowych i ekskluzywnych
- strategii zgarniania śmietanki (skimming), która polega na wprowadzeniu na rynek produktów nowych lub unowocześnionych o wysokich cenach
Strategia cen umiarkowanych polega na ustaleniu ceny produktu na poziomie cen podobnych produktów konkurencyjnych. Przynosi firmie korzyści wtedy, gdy produkt charakteryzuje się jakimś szczególnym walorem, niespotykanym w przypadku konkurentów.
Strategia cen niskich polegająca na ustaleniu ceny na poziomie niższym niż cena produktów konkurencyjnych, również może przybierać dwie formy:
- strategii dyskontowej, która zakłada ustalenie i utrzymywanie niskich cen
- strategii penetracji (przenikania), która polega na wprowadzeniu na rynek produktu o niskiej cenie
W ramach tych ogólnych strategii cenowych przedsiębiorstwo ma możliwość podejmowania szczegółowych decyzji czyli ustalania taktyki cenowej. Taktyki cenowe mogą oznaczać stosowanie:
- cen wiązanych - polegających na sprzedawaniu dwóch lub więcej produktów za jedną cenę
- cen kompensacyjnych - polegających na ustalaniu ceny na jeden produkt na poziomie zbliżonym do kosztów własnych
- cen nierównych - opierających się na założeniu ustalania cen nieco poniżej pełnej ceny np. 99 zł lub 99,99 zł zamiast 100 zł ze względu na tzw. aspekt psychologiczny
- cen wygodnych - będących przeciwieństwem cen nierównych. Mają postać cen zaokrąglonych lub równych wartości określonej monety (co ułatwia sprzedaż produktu w automatach)
- linii cenowej - oferując całą gamę produktów pokrewnych przedsiębiorstwo ustala kilka wybranych poziomów cenowych
- cen sugerowanych - producent proponuje detalistom stosowanie określonych cen detalicznych
- polityki jednej ceny – przedsiębiorstwo ustala jedną cenę na wszystkie produkty, które sprzedaje (np. wszystko w cenie 5 złotych)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (2 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (25 stron A4)
4. (6 stron A4)
5. (17 stron A4)
6. (21 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (25 stron A4)
9. (17 stron A4)
10. (22 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.6 stron)
5. (1 stron)
6. (0.9 stron)
7. (0.1 stron)
8. (1.4 stron)
9. (2.3 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategie cenowe przedsiębiorstwa
Strategie cenowe przedsiębiorstwa
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 63 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|