Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
test Durbina–Watsona | produkt | prywatyzacja pośrednia | marketing w handlu | zapasy w przedsiębiorstwie | koszty | logistyka dystrybucji | rentowność |

Strategie działania firm - strategie ataku i uniku

Wzorzec ten polega na okresowych atakach i inteligentnych obronach lub omijaniu konkurencji. Punktem wyjścia są dwa wybory decyzyjne: typ produkt / rynek oraz konkurencja / unikanie konkurencji. Tworzą one cztery podstawowe strategie sytuacyjne: budowy funkcjonalnej odmienności, agresywnej inicjatywy, relatywnej przewagi oraz maksymalizacji satysfakcji nabywcy.

Strategia budowy funkcjonalnej odmienności opiera się głównie na analizie uwarunkowań, które na danym rynku decydują o sukcesie i porażce. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest jakość konstrukcji i technologii. Np. dla firm Otis i Schinndler kluczowym czynnikiem sukcesu jest szybkość serwisu. Produkowana przez nich winda może być nawet okrągła, ale musi być stale czynna, a usterki naprawiane natychmiast. Budowa funkcjonalnej odmienności polega więc na koncentracji na kluczowych czynnikach sukcesu: sukces rynkowy polega na dostatecznie wczesnej koncentracji głównych zasobów firmy na jednej, strategicznie istotnej funkcji: zdobyciu konkurencyjnej przewagi i dopiero następnie na usprawnianiu ogólnego działania przy wykorzystaniu zysków osiągniętych z tytułu dominacji.

Kolejny ruch strategiczny polega na zdobywaniu relatywnej przewagi. Podstawowa droga polega na stałym porównywaniu swojej firmy i wyrobów z konkurencją i wykorzystywaniu słabości konkurenta na konkretnym rynku do zbudowania swojej przewagi. Tak powstała koncepcja fast food, a więc taniej i szybko serwowanej żywności w barach typu McDonalds czy Burger King. Swój dynamiczny rozwój zawdzięczają one podstawowej słabości konkurencji na rynku lunchu i lekkich obiadów, jaką jest powolna obsługa.

Następny klasyczny ruch polega na przejęciu agresywnej inicjatywy. Celem poszukiwań są innowacje i idee, które tchną nowe życie w sytuację rynkową, system alokacji zasobów, dając organizacji szansę ruchu do przodu w konkretnym kierunku. Konkurencja nie ma jednoznacznie słabych stron - panuje pat strategiczny i potrzebne jest jego przerwanie przez wykazanie agresywnej inicjatywy - wprowadzenie nowych wyrobów i testowanie nowych koncepcji.

Obowiązuje pytanie: czy tak, jak jest, musi być i dlaczego. A więc: dlaczego czekolada lub  Coca-Cola muszą być brązowe. Tak powstała biała czekolada i przezroczysta Cola. Dlaczego zdjęcie musi mieć negatyw. Nie musi - tak powstał Polaroid. Dlaczego gazeta musi być drukowana. Nie musi - tak powstały gazety elektroniczne. Czy gospodyni musi codziennie robić zakupy w wielu sklepach specjalistycznych. Nie musi, stwierdzają twórcy sieci supermarketów.

Najbardziej wyrafinowanym ruchem strategicznym jest maksymalizacja satysfakcji nabywcy. Punktem wyjścia jest staranna analiza tego, czego klient oczekuje od wyrobu. Wbrew pozorom nawet najlepsze i największe firmy często zapominają lub lekceważą potrzeby klientów, co powoduje niesłychaną skuteczność strategii zorientowanych na najskrytsze potrzeby odbiorców.

Taką ewolucję przeszedł właśnie aparat fotograficzny. Niegdyś był to sprzęt drogi i trudny w obsłudze. Producenci japońscy zdecydowali się uniknąć konkurencji ze strony niemieckich liderów tej branży, oferując przede wszystkim łatwość obsługi dzięki automatyzacji, funkcji auto-focus, wmontowaniu lampy błyskowej.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Istota segmentacji rynku - referat (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw - korporacje transnarodowe (⭐bibliografia)
25 stron(-y)
Test z marketingu
6 stron(-y)
Strategie rozwoju firmy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Łańcuch dostaw oraz wartość dodana w logistyce
22 stron(-y)
Plan marketingowy restauracji
10 stron(-y)
Etyka biznesu - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Strategie działania firm - strategie ataku i uniku

Strategie działania firm - strategie ataku i uniku
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 25 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii