Strategie marketingowe a cykl życia produktu
Cykl życia produktu jest ważnym pojęciem marketingowym umożliwiającym wgląd w dynamikę kalkulacyjną produktu.
Każdy produkt ma określony okres życia i zwykle kończy on swój żywot, kiedy gaśnie zainteresowanie na niego ze strony nabywców. W każdej fazie cyklu życia produkty mają odmienną strategię marketingową, finansową, produkcyjną oraz politykę kadrową. Na cykl życia produktu składają się następujące kategorie:
1) Stadium wprowadzania produktu na rynek – faza ta rozpoczyna cykl życia produktu, który sprzedawany jest w niewielkich ilościach wskutek niedostatecznej znajomości wyrobu przez nabywców. Czasami musi upłynąć wiele czasu zanim wzrośnie jego sprzedaż, a przedsiębiorstwo zacznie osiągać zyski. Głównym zadaniem producenta w tej fazie jest przełamanie oporów rynku przy pomocy reklamy, działań promocyjnych oraz zachęcanie konsumentów do działania pierwszego zakupu. Firma powinna liczyć się z tym, że nie jest ważna jeszcze liczba sprzedanych produktów, ale pozytywne przyjęcie wyrobów przez nabywców.
Zobacz: Różnicowanie działań promocyjnych w kolejnych fazach cyklu życia produktu (Strony A4: 11) 📚 📝
Wprowadzając produkt na rynek firma może zastosować jedną z czterech strategii:
• Strategia szybkiego zbierania śmietanki – polega ona na wprowadzeniu nowego produktu po wysokiej cenie, stosując intensywną promocję. Celem jej jest osiągnięcie najwyższego zysku jednostkowego brutto. Przedsiębiorstwo, aby przekonać konsumentów o walorach produktu mimo jego wysokiej ceny ponosi wysokie nakłady na promocję, która ma na celu przyśpieszenie tempa penetracji rynku.
• Strategia powolnego zbierania śmietanki – polega na wprowadzaniu nowego produktu po wysokiej cenie, ale przy niskiej promocji. Celem jej jest ściągnięcie znacznego zysku z rynku stosując niskie nakłady na reklamę.
• Strategia szybkiej penetracji – polega na wprowadzeniu nowego produktu po niskiej cenie, a wysokich nakładach na promocję co powinno zapewnić najszybszą penetrację rynku i najwyższy udział w rynku.
• Strategia powolnej penetracji – polega na wprowadzaniu nowego wyrobu po niskiej cenie i niskich nakładach na promocję, dzięki czemu firma może osiągnąć wyższe zyski.
Zobacz: Cykl życia produktu a strategie marketingowe - referat (Strony A4: 25) 📚
2) Stadium wzrostu sprzedaży – w fazie tej nowe produkty cechują się dużą akceptacją przez coraz szersze grupy nabywców. Powoduje to radykalny wzrost tempa sprzedaży jak i zysków. Celem strategicznym tej fazy jest penetracja rynku. Przedsiębiorstwo stara się zwiększyć swój udział w rynku oraz poprzez wzrost sprzedaży uzyskać obniżenie kosztów promocyjnych. Mimo, że popyt szybko rośnie, ceny albo spadają, albo pozostają na takim samym poziomie.
Zobacz: Podstawy marketingu - wykłady (Strony A4: 22)
W tej fazie przedsiębiorstwo podejmuje szereg kroków mających na celu utrzymanie szybkiego rozwoju rynku przez możliwie długi okres:
• doskonali jakość produktu i wyposaża go w nowe cechy oraz doskonali stylistykę
• wprowadza nowe modele i produkty uzupełniające
• wchodzi na nowe segmenty rynku
• zwiększa dostępność produktu i wchodzi w nowe kanały dystrybucji
• zmienia reklamę z budującej świadomość względem produktu na kształtującą preferencyjne nastawienie klienta do produktu
• obniża cenę, aby przyciągnąć następną grupę kupujących wrażliwych na poziom cen
↪ Promocje prosto od dystrybutora: www.ares-eksport.pl na ekskluzywne, efektowne lampy z prawdziwymi kryształami Preciosa - w stylu glamour i stylu nowoczesnym - do każdego wnętrza! Od Elite Bohemia z Czech. Do mieszkania, domu i dla biznesu. Ponad 500 modeli oraz wzory na zamówienie, wg projektu Klienta. ↩
Przedsiębiorstwo, które zastosuje tą strategię rozwoju rynku oczywiście wzmocni swoją pozycję na rynku, ale przy dodatkowych kosztach.
3). Stadium dojrzałości rynkowej – jest to najdłuższa faza cyklu życia produktu. Rozmiary sprzedaży wzrastają, ale tempo tego wzrostu maleje, a znajomość produktu wśród konsumentów osiąga wysoki poziom. Wzrasta jednak ilość konkurentów, którzy oferują identyczne lub podobne produkty. Dlatego też celem firmy jest obrona dotychczasowej pozycji i udziału w rynku.
Zobacz: Produkt - referat (Strony A4: 36) 📚
W fazie tej przedsiębiorstwo może zastosować trzy alternatywne strategie:
• modyfikację rynku, czyli zwiększenie liczby użytkowników jak i wzrostu częstości zakupów przez nabywców
• modyfikacja produktu, czyli dokonanie zmian mające na celu zwiększenie zainteresowania konsumentów
• modyfikacja marketingu – mix, aby przedłużyć życie produktu
Zobacz: Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu (Strony A4: 6)
4) Stadium spadku sprzedaży – po okresie dojrzałości produkt przechodzi w fazę spadku sprzedaży, ponieważ rynek został już dostatecznie nasycony. Zyski powoli przekształcają się w straty. Spadek sprzedaży może być powolny lub gwałtowny, może on spaść do zera lub ustalić się na niskim poziomie.
Firmy powinny w takiej sytuacji oczyścić rynek z produktów, których sprzedaż jest nieopłacalna. W fazie spadku przedsiębiorstwo powinno:
• zidentyfikować słabe i nieudane produkty
• określić strategie marketingowe
• podjąć decyzję o zaniechaniu produkcji
Znajomość cyklu życia produktu daje przedsiębiorstwu możliwość celowego regulowania długości życia produktu na rynku. Jego analiza dostarcza ważnych informacji do oceny sytuacji strategicznej firmy i jest jednym z podstawowych metod podejmowania decyzji w ramach strategii produktu. Analiza jest jedną z głównych przesłanek programowania innowacji w przedsiębiorstwie.
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk pliki z obszernymi i szczegółowymi opracowaniami przygotowanymi przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, notatki, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz czytać, edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
| ✅ Różnicowanie działań promocyjnych w kolejnych fazach cyklu życia produktu (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
11 stron(-y) |
| ✅ Cykl życia produktu a strategie marketingowe - referat (✓ bibliografia) |
25 stron(-y) |
| ✅ Podstawy marketingu - wykłady |
22 stron(-y) |
| ✅ Produkt - referat (✓ bibliografia) |
36 stron(-y) |
| ✅ Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu |
6 stron(-y) |
| ✅ Cykl życia produktu oraz bariery wejścia i wyjścia z sektora (✓ bibliografia) |
14 stron(-y) |
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategie marketingowe a cykl życia produktu
Strategie marketingowe a cykl życia produktu
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 20 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|