Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
warranty | kurs walutowy | komunikacja werbalna | SixSigma | agregaty pieniężne | ściągi z zarządzania strategicznego | plan strategiczny | wykłady z zarządzania kadrami |

Strategie marketingowe a cykl życia produktu

Cykl życia produktu jest ważnym pojęciem marketingowym umożliwiającym wgląd w dynamikę kalkulacyjną produktu.

Każdy produkt ma określony okres życia i zwykle kończy on swój żywot, kiedy gaśnie zainteresowanie na niego ze strony nabywców. W każdej fazie cyklu życia produkty mają odmienną strategię marketingową, finansową, produkcyjną oraz politykę kadrową. Na cykl życia produktu składają się następujące kategorie:

1) Stadium wprowadzania produktu na rynek – faza ta rozpoczyna cykl życia produktu, który sprzedawany jest w niewielkich ilościach wskutek niedostatecznej znajomości wyrobu przez nabywców. Czasami musi upłynąć wiele czasu zanim wzrośnie jego sprzedaż, a przedsiębiorstwo zacznie osiągać zyski. Głównym zadaniem producenta w tej fazie jest przełamanie oporów rynku przy pomocy reklamy, działań promocyjnych oraz zachęcanie konsumentów do działania pierwszego zakupu. Firma powinna liczyć się z tym, że nie jest ważna jeszcze liczba sprzedanych produktów, ale pozytywne przyjęcie wyrobów przez nabywców.

Zobacz: Różnicowanie działań promocyjnych w kolejnych fazach cyklu życia produktu (Strony A4: 11) 📚 📝

Wprowadzając produkt na rynek firma może zastosować jedną z czterech strategii:
Strategia szybkiego zbierania śmietanki – polega ona na wprowadzeniu nowego produktu po wysokiej cenie, stosując intensywną promocję. Celem jej jest osiągnięcie najwyższego zysku jednostkowego brutto. Przedsiębiorstwo, aby przekonać konsumentów o walorach produktu mimo jego wysokiej ceny ponosi wysokie nakłady na promocję, która ma na celu przyśpieszenie tempa penetracji rynku.
• Strategia powolnego zbierania śmietanki – polega na wprowadzaniu nowego produktu po wysokiej cenie, ale przy niskiej promocji. Celem jej jest ściągnięcie znacznego zysku z rynku  stosując niskie nakłady na reklamę.
• Strategia szybkiej penetracji – polega na wprowadzeniu nowego produktu po niskiej cenie, a wysokich nakładach na promocję co powinno zapewnić najszybszą penetrację rynku i najwyższy udział w rynku.
• Strategia powolnej penetracji – polega na wprowadzaniu nowego wyrobu po niskiej cenie i niskich nakładach na promocję, dzięki czemu firma może osiągnąć wyższe zyski.

Zobacz: Cykl życia produktu a strategie marketingowe - referat (Strony A4: 25) 📚

2) Stadium wzrostu sprzedaży – w fazie tej nowe produkty cechują się dużą akceptacją przez coraz szersze grupy nabywców. Powoduje to radykalny wzrost tempa sprzedaży jak i zysków. Celem strategicznym tej fazy jest penetracja rynku. Przedsiębiorstwo stara się zwiększyć swój udział w rynku oraz poprzez wzrost sprzedaży uzyskać obniżenie kosztów promocyjnych. Mimo, że popyt szybko rośnie, ceny albo spadają, albo pozostają na takim samym poziomie.

Zobacz: Podstawy marketingu - wykłady (Strony A4: 22)

W tej fazie przedsiębiorstwo podejmuje szereg kroków mających na celu utrzymanie szybkiego rozwoju rynku przez możliwie długi okres:
• doskonali jakość produktu i wyposaża go w nowe cechy oraz doskonali stylistykę
• wprowadza nowe modele i produkty uzupełniające
• wchodzi na nowe segmenty rynku
• zwiększa dostępność produktu i wchodzi w nowe kanały dystrybucji
• zmienia reklamę z budującej świadomość względem produktu na kształtującą preferencyjne nastawienie klienta do produktu
• obniża cenę, aby przyciągnąć następną grupę kupujących wrażliwych na poziom cen

Promocje prosto od dystrybutora: www.ares-eksport.pl na ekskluzywne, efektowne lampy z prawdziwymi kryształami Preciosa - w stylu glamour i stylu nowoczesnym - do każdego wnętrza! Od Elite Bohemia z Czech. Do mieszkania, domu i dla biznesu. Ponad 500 modeli oraz wzory na zamówienie, wg projektu Klienta.

Przedsiębiorstwo, które zastosuje tą strategię rozwoju rynku oczywiście wzmocni swoją pozycję na rynku, ale przy dodatkowych kosztach.

3). Stadium dojrzałości rynkowej – jest to najdłuższa faza cyklu życia produktu. Rozmiary sprzedaży wzrastają, ale tempo tego wzrostu maleje, a znajomość produktu wśród konsumentów osiąga wysoki poziom. Wzrasta jednak ilość konkurentów, którzy oferują identyczne lub podobne produkty. Dlatego też celem firmy jest obrona dotychczasowej pozycji i udziału w rynku.

Zobacz: Produkt - referat (Strony A4: 36) 📚

W fazie tej przedsiębiorstwo może zastosować trzy alternatywne strategie:
• modyfikację rynku, czyli zwiększenie liczby użytkowników jak i wzrostu częstości zakupów przez nabywców
• modyfikacja produktu, czyli dokonanie zmian mające na celu zwiększenie zainteresowania konsumentów
• modyfikacja marketingu – mix, aby przedłużyć życie produktu

Zobacz: Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu (Strony A4: 6)

4) Stadium spadku sprzedaży – po okresie dojrzałości produkt przechodzi w fazę spadku sprzedaży, ponieważ rynek został już dostatecznie nasycony. Zyski powoli przekształcają się w straty. Spadek sprzedaży może być powolny lub gwałtowny, może on spaść do zera lub ustalić się na niskim poziomie.

Firmy powinny w takiej sytuacji oczyścić rynek z produktów, których sprzedaż jest nieopłacalna. W fazie spadku przedsiębiorstwo powinno:
• zidentyfikować słabe i nieudane produkty
• określić strategie marketingowe
• podjąć decyzję o zaniechaniu produkcji

Znajomość cyklu życia produktu daje przedsiębiorstwu możliwość celowego regulowania długości życia produktu na rynku. Jego analiza dostarcza ważnych informacji do oceny sytuacji strategicznej firmy i jest jednym z podstawowych metod podejmowania decyzji w ramach strategii produktu. Analiza jest jedną z głównych przesłanek programowania innowacji w przedsiębiorstwie.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk pliki z obszernymi i szczegółowymi opracowaniami przygotowanymi przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, notatki, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz czytać, edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Różnicowanie działań promocyjnych w kolejnych fazach cyklu życia produktu ( bibliografia przypisy)
11 stron(-y)
Cykl życia produktu a strategie marketingowe - referat ( bibliografia)
25 stron(-y)
Podstawy marketingu - wykłady
22 stron(-y)
Produkt - referat ( bibliografia)
36 stron(-y)
Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu
6 stron(-y)
Cykl życia produktu oraz bariery wejścia i wyjścia z sektora ( bibliografia)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategie marketingowe a cykl życia produktu

Strategie marketingowe a cykl życia produktu
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 20 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

ABC Ekonomii © 2001-2025