Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
cele marketingowe | segmentacja rynku | bony skarbowe | komunikacja społeczna | zachowanie konsumenta | sponsoring | Giełda Papierów Wartościowych | globalizacja przedsiębiorstw |

Studium przypadku Jan Carlzon i SAS

Gdy J. Canzon został prezydentem linii lotniczych SAS w 1981 r., firma ponosiła straty. Wcześniej zarząd próbował ratować sytuację za pomocą redukcji kosztów. Carlzon uznał to za złe rozwiązanie. Jego zdaniem firma powinna znaleźć inne, nowe sposoby konkurencji i zwiększyć dochody.
Przed objęciem przez Carlzona stanowiska prezydenta, SAS chciał służyć wszystkim podróżnym nie koncentrując wysiłków i nie oferując specjalnych korzyści określonym grupom nabywców. Poza tym firma była postrzegana jako jedna z najmniej punktualnych linii w Europie.

- Konkurencja zaostrzyła się na tyle, że Carlzon musiał ustalić - Kim są jego nabywcy?
- Jakie są ich potrzeby?
- Co trzeba zrobić, aby uzyskać preferencje nabywców?

Zdecydował, że odpowiedzią na te pytania będzie koncentracja wysiłków w celu zaspokojenia potrzeb nabywców najczęściej korzystających z usług linii lotniczych: biznesmenów. Inne linie działały w ten sam sposób: wprowadzały business class, oferowały darmowe napoje i inne wygody. SAS musiał znaleźć sposób na zwiększenie korzyści nabywców.

Punktem wyjścia były badania rynku w celu stwierdzenia czego oczekują docelowi nabywcy od linii lotniczej. Celem Carlzona było znalezienie takich sposobów, aby linia SAS była lepsza raczej o 1% w stu elementach oferty, niż o 100% w jednym.

Badania wykazały, że priorytetem nr 1 podróżujących biznesmenów jest przylot o zaplanowanym czasie. Klienci ci preferowali także szybką odprawę przed lotem i szybki odbiór bagażu po wylądowaniu. Carlzon skoncentrował się na poprawie tyci j właśnie elementów. Pracownicy firmy zaproponowali setki projektów, z których do realizacji wybrano 150. Koszt tych działań wyniósł 40 min dol. Jednym z kluczowych projektów było wy ; kształcenie wśród całego personelu firmy orientacji na nabywcy Canzon stwierdził, że przeciętny pasażer w czasie podróży styk się zwykle z pięciocna pracownikami SAS, z których każdy wpływa na percepcję całej oferty przez nabywcę. W celu ukształtowania wśród personelu właściwego podejścia do klienta, SAS: przeszkolił 10 łys. pracowników bezpośrednio stykających sir z klientami na kursach 2-dniowych, a 25 łys. menedżerów na 3-tygodniowych.

W rezultacie w ciągu 4 miesięcy SAS stał się najbardziej punktualną linią w Europie. Systemy odprawy podróżnych przelotem są obecnie znacznie szybsze (włącznie z usługą polegającą na wysyłce na lotnisko i załadowanie do samolotu bagaży klientów korzystających z hoteli SAS). Również rozładunek bagażu, raelizowany jest znacznie szybciej. Firma sprzedaje miejsca w buisness class wszystkim, którzy nie wybierają przy zakupie ekonomy class. Poprawa reputacji firmy doprowadziła do wzrostu liczby lotów z kompletami pasażerów o 8% na liniach europejskich i o 16% na liniach międzykontynentalnych, podczas gdy inne firmy obniżały ceny, a mimo to nie uzyskiwały wzrostu sprzedaży.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Studium przypadku IBM
5 stron(-y)
Studium przypadku sieci fast food - case study
7 stron(-y)
Metody badań w psychologii (⭐bibliografia)
9 stron(-y)
Business plan - Standardy Unido
23 stron(-y)
Ściąga ze statystyki
2 stron(-y)
Lean management i Outsourcing - Prezentacja (⭐bibliografia ⭐przypisy)
32 stron(-y)
Badania marketingowe - pytania egzaminacyjne (test)
11 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Studium przypadku Jan Carlzon i SAS

Studium przypadku Jan Carlzon i SAS
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 211 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii