Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
Bank Światowy | finansowanie przedsiębiorstwa | marketing usług medycznych | zadania z makroekonomii | krzywa Laffera | marka globalna | statystyka | analiza pionowa bilansu |

Synergia - definicje i znaczenie efektu synergicznego


Synergia to sposób w jaki różne dziedziny działalności organizacji uzupełniają się lub wspomagają. Współpracujące elementy produkują więcej niż gdyby pracowały osobno. Synergia kładzie nacisk na znaczenie zgodnej i skoordynowanej współpracy.

Synergia jest to takie zestawienie dwóch lub więcej elementów, by ich oddziaływanie (w przypadku osób – działanie) dawało skutek większy niż suma skutków wywołanych przez każdy element oddzielnie.

Efekt synergiczny najprościej można opisać w stylu 2+2=5 (całość to coś więcej niż prosta suma części) – jest to efekt organizacyjny działania zbiorowego, który jest podstawowym warunkiem tworzenia i funkcjonowania organizacji.

Synergia może być dodatnia (2+2=5), neutralna (2+2=4) lub ujemna (2+2=3). Tutaj powstają 2 efekty: audytorium (ktoś robi coś mając świadomość bycia obserwowanym) i facylitacyjny (ktoś robi coś w towarzystwie osób robiących to samo).

Synergia wg Adama Smitha

Wg Adama Smitha o synergii można powiedzieć, że ta sama liczba ludzi w następstwie podziału pracy może wykonać większą ilość pracy na skutek wzrostu sprawności każdego pracownika, zaoszczędzenia czasu, który zwykle traci się przy przechodzeniu od jednego rodzaju czynności do drugiego, a także poprzez wynalezienie maszyn, które ułatwiają i skracają pracę oraz pozwalają jednemu człowiekowi wykonać pracę wielu ludzi.

Efekt synergiczny a strategia

Efekt synergiczny sprawia, że elementy, wchodząc ze sobą w relacje, wytwarzają nowe wartości nowej jakości.

Strategia organizacji powinna określić jakiej synergii oczekuje w wyniku decyzji co do zasięgu, dystrybucji zasobów i wyróżniającej kompetencji. Niektóre organizacje międzynarodowe wykorzystują synergię wynikającą z działania w różnych częściach świata.

We współczesnej Europie banki i spółki ubezpieczeniowe łączą swe wysiłki w celu sprzedaży szerokiej gamy instrumentów finansowych, których oddzielna sprzedaż mogłaby natrafić na trudności.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Bancassurance - prezentacja
16 stron(-y)
Ściąga z marketingu 2
2 stron(-y)
Zarządzanie marketingowe - zagadnienia
19 stron(-y)
Zagadnienia dziedziny zarządzania i organizacji
31 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Synergia - definicje i znaczenie efektu synergicznego

Synergia - definicje i znaczenie efektu synergicznego
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 177 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować