Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
krzywa popytu | merkantylizm | kontrakty terminowe | magazyn | marketing usług | analiza kosztów | akcje | przykładowy model ekonometryczny |

Teoria Fredericka Herzberga


Frederick Herzberg, wysunął on teorię czynników motywacyjnych i higienicznych. Poszukiwał on odpowiedzi na pytanie: Czego ludzie oczekują od swojej pracy? Choć jego idee wzbudzają wiele kontrowersji, uczynił on sporo dla zrozumienia motywacji w pracy.

Badając czynniki składające się na satysfakcję z pracy, znalazł dowody na to, że w gruncie rzeczy ludzie są motywowani przez potrzeby wyższe, np. potrzebę uznania lub potrzeba osiągnięć. Ponadto ustalił, że zastosowanie w przemyśle i handlu praktycznego programu uatrakcyjniania pracy zwiększy satysfakcję z niej, poprzez wzmocnienie motywatorów.

Motywatorami wg Herzberga są takie czynniki jak: osiągnięcia, wyrazy uznania, możliwość rozwoju, awanse, odpowiedzialność, praca sama w sobie. Czynniki te stanowią dla ludzi wewnętrzną nagrodę.

Natomiast kompleks czynników odpowiadających za otoczenie pracy i mogących powodować niezadowolenie z niej (nadzór, polityka firmy, warunki pracy, itp.) - określony zostały mianem czynników higienicznych.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że koncepcje satysfakcji i motywacji pokrywają się pod pewnymi względami, ale mimo to nie są tożsame. Można odczuwać satysfakcję z pracy, a nie mieć zbyt dużej motywacji.

Bardzo istotny jest fakt, że ten sam czynnik jednemu przynosi satysfakcję z pracy, a u innego powoduje jej brak. Wynika z tego, że indywidualna postawa i indywidualne wartości powodują odmienną percepcję tej samej pracy.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Teorie motywacji
15 stron(-y)
Istota motywacji (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Człowiek przedsiębiorczy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
System nagród i kar w motywacji pracowników (⭐przypisy)
12 stron(-y)
Podstawy socjologii
26 stron(-y)
Motywacja do pracy
11 stron(-y)
Teorie motywacji - opracowanie
19 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teoria Fredericka Herzberga

Teoria Fredericka Herzberga
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 51 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować