Teoria Fredericka Herzberga
Frederick Herzberg, wysunął on teorię czynników motywacyjnych i higienicznych. Poszukiwał on odpowiedzi na pytanie: Czego ludzie oczekują od swojej pracy? Choć jego idee wzbudzają wiele kontrowersji, uczynił on sporo dla zrozumienia motywacji w pracy.
Badając czynniki składające się na satysfakcję z pracy, znalazł dowody na to, że w gruncie rzeczy ludzie są motywowani przez potrzeby wyższe, np. potrzebę uznania lub potrzeba osiągnięć. Ponadto ustalił, że zastosowanie w przemyśle i handlu praktycznego programu uatrakcyjniania pracy zwiększy satysfakcję z niej, poprzez wzmocnienie motywatorów.
Motywatorami wg Herzberga są takie czynniki jak: osiągnięcia, wyrazy uznania, możliwość rozwoju, awanse, odpowiedzialność, praca sama w sobie. Czynniki te stanowią dla ludzi wewnętrzną nagrodę.
Natomiast kompleks czynników odpowiadających za otoczenie pracy i mogących powodować niezadowolenie z niej (nadzór, polityka firmy, warunki pracy, itp.) - określony zostały mianem czynników higienicznych.
Należy także zwrócić uwagę na fakt, że koncepcje satysfakcji i motywacji pokrywają się pod pewnymi względami, ale mimo to nie są tożsame. Można odczuwać satysfakcję z pracy, a nie mieć zbyt dużej motywacji.
Bardzo istotny jest fakt, że ten sam czynnik jednemu przynosi satysfakcję z pracy, a u innego powoduje jej brak. Wynika z tego, że indywidualna postawa i indywidualne wartości powodują odmienną percepcję tej samej pracy.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (26 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (7 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (6 stron A4)
9. (25 stron A4)
10. (7 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.5 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.8 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teoria Fredericka Herzberga
Teoria Fredericka Herzberga
Ocena: 9.6 / 10 Liczba głosów: 51 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|