Teoria potrzeb Davida McClellanda
Bardzo ważne ze względu na temat niniejszej pracy, są teorie motywacji skoncentrowane na zachowaniu, gdyż pomagają one uzyskać odpowiedź na pytanie o to, jakie czynniki wpływają na zachowanie człowieka w organizacji.
David McClelland wraz ze swoimi współpracownikami wyróżnił trzy główne potrzeby występujące w miejscu pracy, są to: potrzeba osiągnięć, potrzeba władzy i potrzeba przynależności.
Na podstawie badań przeprowadzonych nad potrzebą osiągnięć stwierdzono, że ludzie o silnej potrzebie osiągnięć różnią się od innych swoim pragnieniem by coś robić lepiej. Dążą do tego, aby ich umiejętności były dostatecznie wykorzystywane. Świadomość osiągnięcia uzyskują tylko wtedy, kiedy sukces zawdzięczają swoim umiejętnościom a nie przypadkowi. W sytuacji, kiedy występuje duże prawdopodobieństwo niepowodzenia, nie lubią ryzykować.
Natomiast dla ludzi o silnej potrzebie władzy efektywność działania nie jest ważna. Motywuje ich wizja zdobycia prestiżu i możliwości wywierania wpływu na innych, sprawowania nad nimi kontroli.
Sytuację współdziałania cenią sobie ludzie o silnej potrzebie przynależności. Dążą oni do przyjaźni, chcą aby ich relacje z innymi opierały się na wzajemnym zrozumieniu.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (26 stron A4)
5. (11 stron A4)
6. (107 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (12 stron A4)
9. (7 stron A4)
10. (26 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.9 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.1 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.6 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teoria potrzeb Davida McClellanda
Teoria potrzeb Davida McClellanda
Ocena: 8.9 / 10 Liczba głosów: 52 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|