Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
niewidzialna ręka rynku | podstawy logistyki | odchylenie standardowe | system MRP | zachowanie konsumenta | wartość przyszła | leasing | analiza mikroekonomiczna |

Teoria X i teoria Y Douglasa McGregora

Twórcą kolejnej teorii związanej z motywacją, określanej jako teoria X i teoria Y, jest Douglas McGregor. Przeprowadził on analizę sposobu postępowania kierowników z pracownikami.

Według niego pogląd kierownika na naturę ludzką oparty jest na zbiorze pewnych założeń, które kierownik przyjmuje do swojej wiadomości. Na ich podstawie kształtuje swoje zachowanie w stosunku do podwładnego.

Kierownik stosujący teorię X, przyjmuje następujące założenia:
- pracownicy z natury czują wstręt do pracy i unikają jej, kiedy tylko jest to możliwe
- ze względu na tę niechęć, pracownicy są zmuszani do pracy przez sprawowaną nad nimi kontrolę oraz groźbę kary
- pracownicy chcą otrzymywać wyraźne dyrektywy, unikają odpowiedzialności
- większość pracowników ma stosunkowo niewielkie ambicje, a przede wszystkim zależy im na bezpieczeństwie

Zupełnie inne założenia przyjmuje kierownik stosujący teorię Y, a są one następujące:
- pracownicy uważają pracę za coś równie naturalnego jak odpoczynek albo zabawa
- człowiek angażujący się w dążenie do osiągnięcia celu sam sobą kieruje i sprawuje nad sobą kontrolę
- poświęcenie dla osiągnięcia celu zależy od nagrody, wiążącej się z jego osiągnięciem
- przeciętny człowiek w odpowiednich warunkach może się nauczyć przyjmowania odpowiedzialności, a nawet może o nią zabiegać
- umiejętność podejmowania trafnych decyzji, zdolność wyćwiczenia relatywnie sporego zakresu kreatywności, wyobraźni, pomysłowości w rozwiązywaniu problemów grupowych – cechy te powszechnie występują w całej populacji i niekoniecznie są wyłączną domeną kierownictwa
- we współczesnych warunkach życia potencjał intelektualny przeciętnego człowieka nie jest w pełni wykorzystywany

Reasumując powyższe założenia, teoria X zakłada, że ludzie są zdominowani przez potrzeby niższego rzędu, natomiast teoria Y , zakłada że ludzie zdominowani są przez potrzeby wyższego rzędu. Z powyższych wniosków wynika, że aby maksymalizować motywację pracowników, trzeba stawiać przed nimi zadania wymagające dużej odpowiedzialności (będące zarazem wyzwaniem) oraz dbać o dobre stosunki w grupie.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Podejście do motywowania oparte na koncepcji wzmocnienia (⭐bibliografia)
5 stron(-y)
Program skutecznego motywowania
26 stron(-y)
Teorie motywacji - opracowanie
19 stron(-y)
Teorie motywacji
15 stron(-y)
Definicje z psychologii
14 stron(-y)
Motywacja do pracy
11 stron(-y)
Teoria racjonalnego wyboru konsumenta
7 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Teorie motywacji (0.6 stron)
2. Ekonometria - teoria (0.2 stron)
3. Teorie X i Y (0.6 stron)
4. Teoria motywacji osiągnięć (0.2 stron)
5. Ilościowa teoria zarządzania (0.2 stron)
6. Teoria wyrozumowanego działania (1 stron)
7. Teoria X i teoria Y - Douglas McGregor (0.7 stron)
8. Teoria hierarchii potrzeb (0.7 stron)
9. Teoria X i Y (0.5 stron)
10. Teoria X oraz Y (0.5 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teoria X i teoria Y Douglasa McGregora

Teoria X i teoria Y Douglasa McGregora
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 52 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii