biznesplan | macierz BCG | transformacja gospodarcza w Polsce | franczyza | magazynowanie | system motywacji | wykłady z marketingu międzynarodowego | krzywa popytu | |
Mapa tagów
Teorie wzmocnieniaTeorie wzmocnienia często noszą nazwę modyfikacji zachowań. Teoria modyfikacji czy uczenia zachowań opiera się na prawie skutku, które stwierdza, że zachowanie przynoszące przyjemne konsekwencje prawdopodobnie zostanie powtórzone, zachowanie zaś o konsekwencjach ujemnych, karzących, raczej nie będzie powtarzane. Oznacza to, że zachowanie z własnej woli człowieka wobec konkretnej sytuacji lub zdarzenia jest przyczyną określonych konsekwencji. Jeśli konsekwencje te są pozytywne, człowiek ten w przyszłości będzie miał podobne reakcje w podobnych sytuacjach, ale jeśli konsekwencje te są nieprzyjemne, to będzie zmieniać swoje zachowania, aby ich uniknąć. Z tego wynika, że jeżeli kierownik pragnie zmienić zachowania podwładnego powinien zmienić konsekwencje tych zachowań. Kierownicy mogą posługiwać się czterema technikami modyfikowania zachowań podwładnych: - pozytywnym wzmocnieniem – konsekwencja poprzedniego zachowania, która zachęca do powtarzania danego zachowania - uczeniem unikania – występuje wtedy, gdy poszczególne osoby unikają, bądź uciekają, od nieprzyjemnych konsekwencji - wygaszaniem – wygaszanie i kary mają, na celu raczej redukowanie niepożądanych zachowań niż wzmocnieni zachowań pożądanych: wygaszanie polega na braku wzmocnienia po niepożądanych zachowaniu; zachowanie, które się ignoruje z czasem zanika lub ulega wygaszaniu - karaniem – przez karanie kierownicy starają się poprawić niewłaściwe zachowania podwładnych za pomocą negatywnych konsekwencji; najczęstszymi formami karania w miejscu pracy są: ostra krytyka, potrącenia płac, odebranie przywilejów, degradacja i ograniczenie swobody pracownika w wykonywaniu zadań
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teorie wzmocnienia Teorie wzmocnienia
Ocena: 9.2 / 10
Liczba głosów: 111 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||||||||||||||||||