Teorie X i Y
Teorie X i Y Douglasa McGregora są próbą określenia relacji pomiędzy pracownikami a ich przełożonymi w sytuacji bardzo intensywnego rozwoju przemysłu.
Teoria X opiera się na podstawowym założeniu:
- pracownicy są z natury leniwi, nienawidzą pracy, praca jest dla nich złem koniecznym i tolerują się ją jedynie po to, by móc zaspokoić podstawowe potrzeby, zapłacić rachunki i utrzymać rodzinę, unikają odpowiedzialności, mają niewielkie ambicje, nie potrafią rozwiązywać problemów, wolą, aby nimi kierowano, wymagają kontroli w pracy.
Z koeli koncepcja Y:
- uważa, iż praca może być równie przyjemna jak zabawa;
- chętnie przyjmie (rozsądny) zakres odpowiedzialności;
- stawia sobie ambitne osobiste cele i chciałaby, aby pracodawca pomógł jej te cele osiągnąć;
- lubi przewodzić innym w pewnych obszarach;
- potrafi rozwiązywać problemy;
- w rozwiniętym społeczeństwie motywowana jest czymś więcej niż tylko chęcią zaspokojenia potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa;
- nie wymaga kontroli i stosowania policyjnych metod w pracy.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (6 stron A4)
2. (12 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (19 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (11 stron A4)
8. (24 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.8 stron)
4. (0.9 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.3 stron)
7. (1 stron)
8. (1.5 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Teorie X i Y
Teorie X i Y
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 166 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|