Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
cena | transformacja systemowa w Polsce | ocena projektów inwestycyjnych | koszt alternatywny | historia myśli ekonomicznej | wskaźniki płynności finansowej | hipoteza | innowacje |

Tworzenie sieci franchisingowej

Rozwój sieci opartej na franchisingu wymaga szczegółowego planowania zarówno przez franchisodawcę, jak i biorcę, a właściwie potencjalnego biorcę. Niezwykle ważne jest zdefiniowanie, na którym rynku zamierzamy prowadzić działalność, jakie są jego cechy (głębokość, konkurenci, nabywcy itp.). Nawet dobry pomysł i perspektywy są zależne od innych jednostek funkcjonujących na tym samym rynku. Stąd ważne jest wejście firmy na rynek jako pierwszej prowadzącej określoną działalność. Efekt może być spotęgowany, jeżeli firma będzie dostarczała specjalistycznych usług.

Każdy biznes oparty na franchisingu, który odnosi sukcesy, ma swoją własną innowacyjną myśl — koncepcję, która odróżnia go od innych firm tego typu. Należy pamiętać, że biznes użytkownika musi przynieść zwrot kapitału, pensje i opłaty franchisingowe. Niemniej jednak powinien generować wystarczający zysk, aby przedsiębiorstwo mogło się rozwijać.

Sukces we franchisingu wymaga:
• znalezienia odpowiedniego momentu wejścia na rynek
• gotówki do założenia firmy
• klimatu zrozumienia istoty franchisingu

Istotą franchisingu jest standaryzacja. Wszyscy użytkownicy muszą dostosować się do określonego przez franchisodawcę standardu, przede wszystkim w zakresie:
• produktu lub proponowanej usługi: oznacza to, że muszą oferować
dokładnie taki sam produkt (McDonald's zorganizował Uniwersytet Hamburgera po to właśnie, żeby produkty oferowane w restauracjach McDonalda na całym świecie miał ten sam smak; badania składników wykonywane tam określają dokładnie, z jakich źródeł zaopatrzenia można korzystać, a z jakich nie)
• sposobu sprzedaży produktu lub oferowania usług klientom
• wystroju i organizacji punktu sprzedaży lub drogi dostarczania usług

Pilotaż

Pilotaż to próbne uruchomienie działalności organizowane przez franchisodawcę w celu sprawdzenia koncepcji i organizacji oferty franchisingowej na rynku. Franchisodawca powinien założyć swoje przedsiębiorstwo oparte dokładnie na tych samych zasadach, co proponowane franchisobiorcom. Jednostki takie powinny funkcjonować, co najmniej rok do momentu, kiedy franchising danej działalności będzie proponowany do sprzedaży. Możliwe będzie wówczas zaobserwowanie sezonowości zjawisk sprzedaży oraz zmian zachodzących na rynku.

Aby wyeliminować specyfikę otoczenia i warunków w danym punkcie, należałoby uruchomić działalność w kilku punktach o zróżnicowanych warunkach. Pozwoli to na uwzględnienie w ofercie specyficzności otoczenia.

Zmiany wynikające z testowania oferty powinny być wprowadzone przed sprzedażą pakietu pierwszemu franchisobiorcy. Jeżeli z różnych względów przeprowadzenie pilotażu nie jest możliwe, to franchisodawca powinien zagwarantować biorcy zwrot kapitału w przypadku bankructwa. Jeżeli nie jest w stanie tego zrobić tzn., że rynek nie jest dostatecznie opanowany i nie należy tworzyć sieci franchisobiorców. Gwarancja franchisodawcy daje również pewność partnerom franchisobiorcy, inna staje się jego pozycja w negocjacjach.

Pilotaż pełni wiele funkcji:
1. sprawdza koncepcję w praktyce.
2. weryfikuje założenia dotyczące:
• marketingu i metod marketingowych
• relacji franchisodawca — franchisobiorca
• systemu podatkowego
• personelu, jego kwalifikacji i płac
• bezpieczeństwa pracy i innych aspektów wynikających ze specyfiki
każdego przedsięwzięcia
3. wzbogaca doświadczeniami dotyczącymi rozmieszczenia punktów
sprzedaży, określenia optymalnych godzin pracy, organizacji dnia
pracy
4. daje możliwość określenia najlepszej kombinacji wyposażenia, wystroju, itp.
5. z punktu widzenia operacyjnego stwarza możliwość zdefiniowania
potrzeb informacyjnych dla rachunkowości, zarządzania itp.

Specyficzność każdego biznesu może być określona właśnie w trakcie pilotażu.
Doświadczenie zdobyte w pilotażu daje możliwość franchisodawcy przygotowania standardowego pakietu świadczeń i pomocy na rzecz biorców. Pakiet ten będzie udoskonalony w zależności od wymagań poszczególnego biorcy.

Pakiet jest ofertą skierowaną do potencjalnych franchisobiorców proponującą produkt lub usługę oraz warunki i możliwość utworzenia przedsiębiorstwa oferującego przedstawione produkty lub usługi.

Pakiet zawiera, oprócz propozycji sprzedaży prawa do produktu lub usługi, ofertę dotyczącą:
• zaopatrzenia w surowce i materiały
• możliwości zdobycia wyposażenia, maszyn i urządzeń
• zaopatrzenia w opakowania
• szkolenia potencjalnego franchisobiorcy i załogi
• usługi doradztwa w różnym zakresie
• prowadzenia promocji i marketingu itp.

Franchisodawca zawiera umowy z dostawcami surowców i materiałów oraz negocjuje ceny dla swoich franchisobiorców, obejmuje to również opakowania, reklamówki itp. Umowy tego rodzaju mogą być rozszerzone na dostawców wyposażenia, konserwacje sprzętu itp. Pakiet obejmuje przeszkolenie personelu i właścicieli firm franchisobiorców.

Wraz ze sprzedaną wartością — przedmiotem franchisingu — franchisodawca oferuje pakiet innych usług: szkolenie personelu, załatwienie wyposażenia oraz dostawy surowców. Dawca pokazuje franchisobiorcy, jakie korzyści będzie on miał z poszczególnych usług. Za usługi te opłaty są wnoszone osobno.

Wybór franchisobiorcy

Wybór odpowiednich osób jako przyszłych franchisobiorców jest pod¬stawą sukcesu sieci. Przy dokonywaniu wyboru należy uwzględnić następujące elementy:
1. Przyszły franchisobiorca powinien dysponować środkami pieniężnymi niezbędnymi do utworzenia przedsiębiorstwa. Franchisodawca może w niektórych przypadkach pomóc biorcy zgromadzić część środków, może zaaranżować pożyczkę na korzystnych warunkach. Generalną zasadą jest jednak dysponowanie środkami pieniężnymi przez franchisobiorce
2. Franchisobiorca powinien być 'pazerny na sukces". Dobry franchisobiorca zwielokrotnia sukces dawcy. Sukces personalnych relacji jest kluczem do wzrostu całej organizacji, wzrostu sieci franchisobiorców.
3. Potencjalny franchisobiorca musi być zdrowy i przygotowany na ciężką pracę, zwłaszcza w początkowym okresie funkcjonowania firmy. Duże natężenie pracy będzie wymagało od niego również wytrzymałości psychicznej.
4. Doświadczenie. Franchisobiorca nie musi mieć doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Zwykle franchisodawca uważa, że jakiekolwiek
doświadczenie utrudnia percepcję metod kierowania firmą i jej specyfiki. Z drugiej strony, doświadczenie pomaga jednak w rozwoju i ekspansji rynkowej.
5. Wiek. Najlepszymi franchisobiorcami są ludzie dojrzali w wieku 35-50 lat.
6. Status małżeński. Powinien być w związku małżeńskim. Uważa się, że
współmałżonek stymuluje do wytężonej pracy.
7. Niezależność. Franchisobiorca wprawdzie jest uzależniony od reguł
narzuconych przez dawcę, jednak w ramach swojej działalności
powinien być niezależny. Powinien być operatywny w podejmowaniu decyzji.
8. Zdolności organizacyjne. Franchisobiorca powinien gwarantować tyle
umiejętności, aby sprawnie prowadzić małą firmę.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Studium przypadku sieci fast food - case study
7 stron(-y)
Eurosystem logistyczny
31 stron(-y)
Wynik finansowy - tworzenie i podział
10 stron(-y)
Globalizacja i wirtualne przedsiębiorstwo - prezentcja (⭐bibliografia)
32 stron(-y)
Organizacja ucząca się inteligentna sieciowa i wirtualna - prezentacja (⭐bibliografia)
37 stron(-y)
Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie
5 stron(-y)
Reklama - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Tworzenie sieci franchisingowej

Tworzenie sieci franchisingowej
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 34 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii