Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
planowanie zasobów przedsiębiorstwa | rzadkość dóbr | wsakźniki du Ponta | teoria treści | analiza makrootoczenia | WTO | poziom istotności | koncepcja 4P |

Typowa analiza rynku

Cel analizy rynku: rozpoznanie możliwości i warunków rozwoju działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstwa.

Przedmiot analizy rynku: poprawnie zdefiniowany rynek.

Zakres analizy rynku:
1) jakościowej:
- określenie rodzaju konsumentów oraz ich potrzeb, preferencji i motywów zachowań rynkowych;
- wyodrębnienie segmentów rynku;
- rozpoznanie kanałów rynku (sposobów docierania produktów do ostatecznych odbiorców);
- rozpoznanie natężenia i struktury konkurencji,

2) ilościowej:
- ustalenie wielkości i pojemności rynku;
- dynamiki rynku;
- cenowej struktury rynku;
 przeciętnej rentowności działalności na danym rynku.

Wielkość i pojemność rynku

Wielkość rynku: stan rynku w określonym momencie lub okresie czasu wyrażony liczbą konsumentów danego rodzaju produktów, a więc:
- osób fizycznych;
- gospodarstw domowych;
- wytwórców produktów;
- instytucji danego rodzaju;
- użytkowników urządzeń.

Wielkość rynku daje więc ogólne wyobrażenie o jego potencjale popytowym, bez odniesienia do rozmiarów popytu.

Pojemność rynku: wielkość masy towarowej, która przy danych cenach i dochodach może być sprzedana w określonym czasie na określonym rynku.

Pojemność rynku wyraża więc natężenie popytu.

Chłonność rynku
względna łatwość lub trudność lokowania produktów na danym rynku:
- duża chłonność - łatwość sprzedaży;
- mała chłonność - duży wysiłek sprzedającego.

Analiza chłonności i badania stopnia natężenia potrzeb rynkowych w konfrontacji ze stopniem ich zaspokojenia.
Określenie chłonności polega na odpowiedzi na pytanie ile można sprzedać, jeśli:
1. wprowadzi się nowe lub zmodernizowane produkty;
2. dostosuje się asortyment do preferencji;
3. zapewni się lepszą dystrybucję;
4. dostosuje się ceny i warunki finansowe transakcji do możliwości nabywców;
5. zastosuje się informację rynkową i przekaz promocyjny, skutecznie oddziałujące na nabywców.

Dynamika rynku

1. kierunek i intensywność dotychczasowych zmian ogólnych rozmiarów popytu lub sprzedaży w kolejnych okresach poprzedzających moment dokonywania analizy (dynamika dotychczasowa);
2. kierunek i intensywność prognozowanych zmian w  okresie objętym czasowym horyzontem planowania (dynamika przewidywana).

Do pomiaru stosuje się wskaźniki statystyczne (wskaźnik dynamiki o podstawie stałej lub zmiennej).

Cenowa struktura rynku

Typowa cenowa struktura rynku składa się z 3 segmentów:
1. rynku górnego (cen wysokich), który tworzy stosunkowo wąska grupa nabywców, kupująca artykuły markowe najwyższej klasy;
2. rynku średniego, obejmującego przede wszystkim nabywców z tzw. klasy średniej, chętnie kupujących towary markowe popularnych producentów i towary opatrzone markami handlowymi;
3. rynku dolnego (niskich cen), obejmującego nabywców kupujących towary niemarkowe i opatrzone tzw. niby- markami (często zmieniającymi się znakami towarowymi, robiącymi wrażenie towarów markowych).

Analiza cenowej struktury rynku obejmuje:
- ustalenie cen min. i max danego produktu;
- ustalenie rozmiarów sprzedaży dla różnych cen;
- ustalenie poziomów cen oddzielających rynek dolny, średni i górny;
- oszacowanie wielkości i pojemności poszczególnych segmentów.

Rentowność i wartość rynku

Rentowność: przeciętna stopa zysku jaką uzyskują z operacji na danym rynku już działające firmy lub stopy przewidywanej (z uwzględnieniem całkowitej wielkości nakładów kapitałowych i kosztów).

Wartość: suma możliwych do uzyskania z danego rynku kwot zysku netto w zakładanym czasie zwrotu zainwestowanych w rynek nakładów.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Analiza rynku opon
10 stron(-y)
Analiza kosztów produkcji - prezentacja
39 stron(-y)
Analiza 5 sił Portera jako przykład analizy strategicznej - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Metody analizy marketingowej (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Analiza rynku - zagadnienia
6 stron(-y)
Analiza sektora producentów soków owocowych
18 stron(-y)
Zarządzanie marketingowe - zagadnienia
19 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Analiza rynku » Typowa analiza rynku

Typowa analiza rynku
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 155 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii