Typowa analiza rynku
Cel analizy rynku: rozpoznanie możliwości i warunków rozwoju działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstwa.
Przedmiot analizy rynku: poprawnie zdefiniowany rynek.
Zakres analizy rynku:
1) jakościowej:
- określenie rodzaju konsumentów oraz ich potrzeb, preferencji i motywów zachowań rynkowych;
- wyodrębnienie segmentów rynku;
- rozpoznanie kanałów rynku (sposobów docierania produktów do ostatecznych odbiorców);
- rozpoznanie natężenia i struktury konkurencji,
2) ilościowej:
- ustalenie wielkości i pojemności rynku;
- dynamiki rynku;
- cenowej struktury rynku;
przeciętnej rentowności działalności na danym rynku.
Wielkość i pojemność rynku
Wielkość rynku: stan rynku w określonym momencie lub okresie czasu wyrażony liczbą konsumentów danego rodzaju produktów, a więc:
- osób fizycznych;
- gospodarstw domowych;
- wytwórców produktów;
- instytucji danego rodzaju;
- użytkowników urządzeń.
Wielkość rynku daje więc ogólne wyobrażenie o jego potencjale popytowym, bez odniesienia do rozmiarów popytu.
Pojemność rynku: wielkość masy towarowej, która przy danych cenach i dochodach może być sprzedana w określonym czasie na określonym rynku.
Pojemność rynku wyraża więc natężenie popytu.
Chłonność rynku
względna łatwość lub trudność lokowania produktów na danym rynku:
- duża chłonność - łatwość sprzedaży;
- mała chłonność - duży wysiłek sprzedającego.
Analiza chłonności i badania stopnia natężenia potrzeb rynkowych w konfrontacji ze stopniem ich zaspokojenia.
Określenie chłonności polega na odpowiedzi na pytanie ile można sprzedać, jeśli:
1. wprowadzi się nowe lub zmodernizowane produkty;
2. dostosuje się asortyment do preferencji;
3. zapewni się lepszą dystrybucję;
4. dostosuje się ceny i warunki finansowe transakcji do możliwości nabywców;
5. zastosuje się informację rynkową i przekaz promocyjny, skutecznie oddziałujące na nabywców.
Dynamika rynku
1. kierunek i intensywność dotychczasowych zmian ogólnych rozmiarów popytu lub sprzedaży w kolejnych okresach poprzedzających moment dokonywania analizy (dynamika dotychczasowa);
2. kierunek i intensywność prognozowanych zmian w okresie objętym czasowym horyzontem planowania (dynamika przewidywana).
Do pomiaru stosuje się wskaźniki statystyczne (wskaźnik dynamiki o podstawie stałej lub zmiennej).
Cenowa struktura rynku
Typowa cenowa struktura rynku składa się z 3 segmentów:
1. rynku górnego (cen wysokich), który tworzy stosunkowo wąska grupa nabywców, kupująca artykuły markowe najwyższej klasy;
2. rynku średniego, obejmującego przede wszystkim nabywców z tzw. klasy średniej, chętnie kupujących towary markowe popularnych producentów i towary opatrzone markami handlowymi;
3. rynku dolnego (niskich cen), obejmującego nabywców kupujących towary niemarkowe i opatrzone tzw. niby- markami (często zmieniającymi się znakami towarowymi, robiącymi wrażenie towarów markowych).
Analiza cenowej struktury rynku obejmuje:
- ustalenie cen min. i max danego produktu;
- ustalenie rozmiarów sprzedaży dla różnych cen;
- ustalenie poziomów cen oddzielających rynek dolny, średni i górny;
- oszacowanie wielkości i pojemności poszczególnych segmentów.
Rentowność i wartość rynku
Rentowność: przeciętna stopa zysku jaką uzyskują z operacji na danym rynku już działające firmy lub stopy przewidywanej (z uwzględnieniem całkowitej wielkości nakładów kapitałowych i kosztów).
Wartość: suma możliwych do uzyskania z danego rynku kwot zysku netto w zakładanym czasie zwrotu zainwestowanych w rynek nakładów.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (6 stron A4)
2. (18 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (46 stron A4)
9. (13 stron A4)
10. (21 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.7 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Analiza rynku » Typowa analiza rynku
Typowa analiza rynku
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 155 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|