Typy kanałów dystrybucji
Kanały można podzielić na trzy podstawowe grupy: wykorzystywane do dystrybuowania dóbr konsumpcyjnych, służące do rozprowadzania dóbr przemysłowych i stosowane przy sprzedaży usług.
Kanały marketingowe dla dóbr konsumpcyjnych - kanały te różnią się między sobą liczbą pośredników jaka występuje pomiędzy producentem a odbiorcą finalnym.
Pośrednicy w zależności od długości kanału sprawują w nim różne funkcje. Typowymi określeniami przyjętymi na pośredników w kanale marketingowym dla dóbr konsumpcyjnych są: detalista, hurtownik i agent.
Producent – konsument. Jest to kanał w którym producent i konsument mają ze sobą bezpośredni kontakt. Ze względu na brak pośredników, wszystkie funkcje kanału sprawowane są przez producenta, co umożliwia mu sprawowanie wysokiego stopnia kontroli nad całym procesem marketingu.
Producent – detalista – konsument. Ten kanał wzbogacony jest dodatkowo jedno ogniwo w postaci detalisty, który jest pośrednikiem pomiędzy producentem a konsumentem. W przypadku dużych zamówień nie zachodzi konieczność korzystania z usług hurtownika, a funkcje związane z transportowaniem, sortowaniem i magazynowaniem produktów mogą być sprawowane zarówno przez producenta, jak i detalistę.
Producent – hurtownik – detalista – konsument. Zastosowanie tego kanału jest najbardziej typowe dla rozprowadzania produktów konsumpcyjnych. Pomiędzy producentem a konsumentem występują dwa ogniwa łączące: hurtownik, odpowiedzialny za transport i składowanie towaru oraz detalista, którego podstawowym zadaniem jest sprzedaż produktów konsumentowi finalnemu.
Producent – agent – hurtownik – detalista - konsument. W tym kanale producent korzysta z usług agenta przy sprzedaży swoich produktów. Agent jest pośrednikiem, który zobowiązany jest do działania w imieniu producenta i reprezentowania jego interesów. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim drobnych producentów, którzy nie posiadają odpowiednich środków ani doświadczenia niezbędnego do prowadzenia transakcji z dużymi hurtownikami.
Kanały marketingowe dla dóbr i usług przemysłowych także różnią się liczbą pośredników, którzy występują pomiędzy producentem a nabywcą instytucjonalnym, jednak w tym przypadku określeniem przyjętym dla pośrednika jest dystrybutor, a nie hurtownik czy detalista.
Producent – nabywca instytucjonalny. Wiele produktów sprzedawanych jest bezpośrednio nabywcy instytucjonalnemu, w szczególności gdy oferowane produkty są złożone i skomplikowane w użyciu, bądź w sytuacji gdy nabywcami są poważni kontrahenci, składający duże zamówienia. Przy korzystaniu z tego kanału producenci zatrudniają personel, który jest odpowiedzialny za sprzedaż i realizację wszystkich funkcji kanału marketingowego.
Producent - agent – nabywca instytucjonalny. Rozprowadzenie produktów danej firmy przez agenta ma tę zaletę, że agent reprezentuje producenta wobec nabywców instytucjonalnych i sprzedaje produkty w jego imieniu. W przeciwieństwie do dystrybutora, który może sprzedawać produkty różnych producentów, agent związany jest umową z jednym producentem.
Producent – dystrybutor – nabywca instytucjonalny. Większość produktów przemysłowych sprzedawanych jest poprzez dystrybutora, który pełni podobna rolę do hurtownika w kanale dla dóbr konsumpcyjnych. Jest on odpowiedzialny za transport, sortowanie i magazynowanie produktów. Dbając o różnorodność swojej oferty dystrybutor sprzedaje produkty wielu producentów, które często są konkurencyjne wobec siebie.
Producent – agent – dystrybutor – nabywca instytucjonalny. Producent korzysta z usług agenta, który następnie sprzedaje produkt dystrybutorowi, z reguły w sytuacjach, gdy nie ma odpowiedniego doświadczenia, środków bądź możliwości na samodzielne prowadzenie negocjacji.
Kanały marketingowe dla usług. Ze względu na specyfikę usług, ich stopień nie- materialności, możliwość wyboru kanałów marketingowych są dość ograniczone.
W praktyce występują przede wszystkim dwa typy kanałów służące do sprzedaży usług.
Producent – konsument. Kanał bezpośredni stosowany jest przede wszystkim w przypadku usług świadczonych przez profesjonalistów, gdyż taka usługa jest nierozerwalnie związana z osobą, która ją wykonuje.
Producent – agent – konsument. Większość usług sprzedawana jest przy wykorzystaniu tego typu kanału marketingowego. Agenci reprezentujący producenta umożliwiają dotarcie do dużej liczby odbiorców.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (16 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (5 stron A4)
7. (26 stron A4)
8. (12 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (5 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.5 stron)
4. (1 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.3 stron)
8. (1 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Typy kanałów dystrybucji
Typy kanałów dystrybucji
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|