Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
plan finansowy | paradoks Veblena | algorytm transportowy | podstawy marketingu | plan marketingowy | zarządzanie ryzykiem | analiza pionowa bilansu | koszty zmienne |

Typy menedżerów czyli menedżerowie którzy rządzą w firmach


Definicja menedżera

Definicja określa, iż menedżer to osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania. To ktoś kto planuje i podejmuje decyzje, organizuje, kieruje i kontroluje zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne. Mogą to być ludzie z najrozmaitszych organizacji, ale również i w danej organizacji mogą być różne typy menedżerów – my rozróżnimy dwa typy menedżerów – działających wewnątrz danej organizacji, na podstawie kryterium szczebla i kryterium obszaru.

3 podstawowe szczeble hierarchii menedżerów

- najwyższy (menedżerowie najwyższego szczebla)
- średni (menedżerowie średniego szczebla)
- pierwszej linii (menedżerowie pierwszej linii / operacyjni)

Menedżerowie najwyższego szczebla stanowią niewielką grupę kadry kierowniczej kontrolującej organizację. To prezesi, wiceprezesi i dyrektorzy naczelni. Menedżerowie tego szczebla wyznaczają cele organizacji, jej ogólną strategię oraz politykę organizacyjną. Reprezentują również oficjalnie organizację w kontaktach zewnętrznych. Przykładowe działania podejmowane przez tych menedżerów: decyzje o zakupie innych firm, inwestycje badawczo-rozwojowe, wchodzenie na określone rynki lub wycofywanie się z nich, także budowa nowych zakładów i budynków biurowych.

Menedżerowie średniego szczebla stanowią najliczniejszą grupę kadry kierowniczej. Powszechnie występujące w tej grupie tytuły służbowe to kierownik zakładu, kierownik eksploatacji (operacji), szef wydziału. Menedżerowie średniego szczebla odpowiadają przeważnie za realizację polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz za nadzorowanie i koordynację działań menedżerów niższego szczebla.

Ponadto zajmują się zarządzaniem zapasami, kontrolą jakości, awariami sprzętu, koordynują pracę służb dozoru w zakładach. Ostatnio zaobserwowano znaczne redukcje menedżerów tego szczebla, w związku z obniżaniem kosztów oraz pozbycia się zbędnej biurokracji. Mimo to tacy menedżerowie są potrzebni, by łączyć wyższe i niższe szczeble organizacji i realizować strategie przygotowywane na szczycie.

Menedżerowie pierwszej linii tzw. menedżerowie operacyjnie, nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych. Przeważnie noszą tytuł brygadzisty, nadzorcy, lub kierownika biura. Stanowiska te są pierwszymi stanowiskami kierowniczymi pracowników awansowanych z szeregów personelu wykonawczego.

Niezależnie od szczebla, menedżerowie mogą pracować w różnych obszarach organizacji.

Menedżerowie różnych obszarów organizacji

Menedżerowie marketingu – pracują w dziedzinach związanych z funkcją marketingu – pozyskiwaniem konsumentów i klientów dla nabycia produktów i usług organizacji. Dziedzina ta obejmuje rozwój nowych wyrobów, promocję, ustalanie cen i dystrybucję.

Menedżerowie finansów – zajmują się głównie zasobami finansowymi organizacji. Odpowiadają za takie działania jak rachunkowość, zarządzanie zasobami pieniężnymi, inwestycje. Szczególnie licznie występują w bankowości i ubezpieczeniach.

Menedżerowie eksploatacji (operacji) – zajmują się konstruowaniem systemów wytwarzających produkty i usługi organizacji oraz zarządzaniem tymi systemami. Typowy zakres ich obowiązków obejmuje kontrolę produkcji, zapasów, kontrolę jakości, projekt zakładu, wybór miejsca produkcji.

Menedżerowie zasobów ludzkich – inaczej kierownicy działu kadr, są odpowiedzialni za zatrudnianie i rozwój pracowników. Na ogół zajmują się planowaniem zasobów ludzkich, rekrutacją i doborem pracowników, szkoleniem i rozwojem kadr, projektowaniem systemów wynagrodzeń i premii, formułowaniem systemów oceny wyników oraz zwalnianiem pracowników osiągających słabe wyniki i nastręczających problemy.

Menedżerowie administracyjni – nazywani też menedżerami ogólnymi, nie są związani z jakąś określoną specjalnością kierowniczą. Są to raczej osoby wszechstronne, dysponują podstawową znajomością wszystkich dziedzin funkcjonalnych zarządzania, ale nie posiadają specjalistycznego wykształcenia w żadnej konkretnej dziedzinie. Typowym przykładem może być administrator szpitala lub kliniki.

Inne typy menedżerów – występują w wielu organizacjach, są to np. menedżerowie do spraw public relations, zajmują się stosunkami z opinią publiczna i środkami masowego przekazu, a ich zadaniem jest ochrona i poprawa publicznego wizerunku organizacji, menedżerowie do spraw badań i rozwoju koordynują działania naukowców i inżynierów pracujących nad projektami badawczymi.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Selekcja pracowników (⭐bibliografia)
25 stron(-y)
Menedżer w roli lidera zmian (⭐bibliografia)
19 stron(-y)
Menedżer XXI wieku (⭐bibliografia ⭐przypisy)
18 stron(-y)
Praca menedżera w public relations (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Idea przedsiębiorczości - referat (⭐bibliografia)
7 stron(-y)
Charakterystyka nowoczesnej koncepcji logistyki (⭐bibliografia)
17 stron(-y)
Strategia i zarządzanie strategiczne (opracowanie - wykłady)
24 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Typy menedżerów czyli menedżerowie którzy rządzą w firmach

Typy menedżerów czyli menedżerowie którzy rządzą w firmach
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 59 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować