Wybór lokalizacji centrum logistycznego
O wyborze lokalizacji decydują wyłącznie kryteria ekonomiczne, takie jak:
- wartość rynku logistycznego
- atrakcyjność przedsięwzięcia inwestycyjnego dla inwestorów
- ceny i dostępność gruntów
- dostępność infrastruktury transportowej i komunikacyjnej
- dostępność siły roboczej i poziom wykształcenia pracowników
- siła nabywcza ludności itp.
Oraz czynniki takie jak:
- szkody ekologiczne powodowane przez transport drogowy
- niewykorzystany potencjał przewozowy transportu kolejowego
- przeciążanie dróg, zatory drogowe itp.
Często w przypadku, gdy sektor publiczny jest aktywny i włącza się w realizację inwestycji poprzez jej inicjowanie, planowanie i budowę oprócz kryteriów ekonomicznych bierze się pod uwagę czynniki o charakterze makroekonomicznym, ekologicznym i urbanistycznym, które uwzględniają strategię rozwoju regionalnego, potrzebę zwalczania bezrobocia itp.
Istnieją jednak kryteria, które decydują o powodzeniu lub niepowodzeniu projektu inwestycyjnego. Są to:
- stan rozwoju gospodarczego regionu
- struktura rodzajowa gospodarki
- wielkość wymiany towarowej z innymi regionami oraz w eksporcie i imporcie
- struktura rodzajowa ładunków
- rodzaj, stan i dostępność infrastruktury transportowej
- dostępność gruntów, ich stan prawny i cena nabycia
- wielkość rynku i jego potencjał
- poziom konkurencji
Podczas wyboru lokalizacji centrum logistycznego planiści, projektanci oraz inwestorzy kierują się również różnorodnymi wskaźnikami, do których należą m.in.:
- wielkość produktu krajowego brutto per capita
- siła nabywcza ludności
- wskaźnik bezrobocia
- cena m2 gruntów
- średnia cena usług transportowych
- koszt dostępu do infrastruktury
- ulgi podatkowe
- długoterminowa prognoza demograficzna
Istnieje również zbiór czynników niemających charakteru kryterialnego czy wskaźnikowego, ale które są bardzo ważne dla podejmujących decyzje. Należą do nich:
- programy regionalne i rządowe wspierające rozwój infrastruktury logistycznej i transportowej oraz środki do ich realizacji
- stan infrastruktury drogowej i plany jej rozwoju
- postawa instytucji sektora publicznego wobec inicjatywy budowy centrum logistycznego
- możliwość udziału środków budżetowych i majątku publicznego w realizacji inwestycji
- współpraca administracji państwowej i jednostek samorządu terytorialnego z sektorem prywatnym
- możliwość wykorzystania niekomercyjnych źródeł finansowania w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
- uwarunkowania prawne, środowiskowe i ekologiczne
Nie ma jednak jednego decydującego kryterium czy też wskaźnika. O powodzeniu inwestycji decyduje wiele czynników jednocześnie.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (12 stron A4)
3. (9 stron A4)
4. (16 stron A4)
5. (25 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (7 stron A4)
8. (9 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (12 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.7 stron)
4. (0.3 stron)
5. (2.8 stron)
6. (2.2 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.7 stron)
9. (1 stron)
10. (1.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Wybór lokalizacji centrum logistycznego
Wybór lokalizacji centrum logistycznego
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 38 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|