Wybór systemu dystrybucji
Istnieją różne sposoby wyboru funkcjonującego w danym kraju lub budowy od podstaw nowego systemu dystrybucji. Jednym ze sposobów jest pozyskanie do współpracy najlepszych dystrybutorów na danym rynku i powierzenie im do bezpośredniej sprzedaży produktów i usług wytwarzanych przez firmę międzynarodową w kraju macierzystym lub filie tej firmy zlokalizowane w różnych krajach.
Dystrybutorami mogą być, w zależności od specyfiki rynku danego kraju oraz oferowanego produktu, zarówno indywidualni akwizytorzy jak również różne, działające niezależnie od danej firmy międzynarodowej organizacje zajmujące się dostarczeniem produktów lub usług dla finalnych użytkowników. Istnieje wiele alternatywnych kanałów dystrybucji jakie firma może wybrać w celu regularnego zaopatrywania rynków poszczególnych krajów w wytwarzane przez siebie produkty i usługi.
Czasem występuje konieczność tworzenia odrębnych systemów dystrybucji na rynkach różnych krajów, co rzecz jasna, podraża koszty ekspansji danej firmy na rynku globalnym. Zwykle bowiem nie można "przenieść" systemu dystrybucji, który dobrze funkcjonuje w kraju macierzystym firmy lub w kraju X do kraju Y i Z.
Utworzenie możliwie najbardziej efektywnego systemu dystrybucji w danym kraju zupełnie od podstaw jest koniecznością m.in. w przypadku wprowadzenia sprzedaży zupełnie nowego produktu.
Przykładem może być rozpoczęta w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej na masową skalę przez firmy zagraniczne w 1991 r. produkcja i dystrybucja ziemniaczanych chipsów i różnych snacków. Okazało się, że lokalni hurtownicy nie byli przygotowani do dystrybucji tak kruchego produktu, charakteryzującego się w dodatku stosunkowo krótkim okresem przydatności do spożycia (czyli krótkim też okresem 'leżakowania' na półkach sklepowych).
Zagraniczne firmy takie jak Chio Lilly Chips, Frito Lay i Bahisen musiały powierzyć dystrybucję chipsów zatrudnionym przez siebie akwizytorom, którzy do tej pory dostarczają te produkty samochodami dostawczymi do kilkudziesięciu punktów sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju. Są to jednak sytuacje niezbyt częste.
Najczęściej bowiem wybór względnie efektywnego kanału dystrybucji wiąże się z podjęciem dwóch decyzji: po pierwsze, w jaki najlepszy sposób będzie można dostarczyć produkty i usługi do konsumentów i finalnych odbiorców na rynku danego kraju (lub grupy krajów) oraz po drugie, ilu należy zatrudnić w tym celu niezależnych pośredników lub zatrudnionych przez firmę akwizytorów?
Warunkiem dobrego funkcjonowania systemu dystrybucji jest zapewnienie swoistej równowagi między interesami producenta, niezależnego pośrednika i konsumenta. Interesy te przejawiają się w kryteriach, jakie każdy z w/w podmiotów stosuje przy wyborze innego, tj. producent przy wyborze pośrednika-dystrybutora a konsument przy wyborze dystrybutora
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (20 stron A4)
2. (8 stron A4)
3. (61 stron A4)
4. (23 stron A4)
5. (30 stron A4)
6. (30 stron A4)
7. (7 stron A4)
8. (9 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (20 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.5 stron)
4. (1 stron)
5. (0.5 stron)
6. (2.2 stron)
7. (0.7 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Wybór systemu dystrybucji
Wybór systemu dystrybucji
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 140 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|