Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
rezerwa obowiązkowa | kompetencje | macierz BCG | marketing internetowy | szacowanie parametrów strukturalnych | monetaryzm | teoria wyboru konsumenta | rynek kapitałowy |

Zalety i wady zarządzania przez cele

Zarządzanie przez cele (z ang. management by objectives, MBO) to proces, w którym pracownicy i menedżerowie ustalają cele miarodajne dla danego przedsiębiorstwa lub organizacji, a następnie wykorzystują je do planowania, monitorowania i oceny wyników.

Zalety zarządzania przez cele:

- Umożliwia lepszą kontrolę nad procesami biznesowymi: Zarządzanie przez cele pozwala pracownikom i menedżerom na ścisłe określenie celów i kryteriów pomiaru postępów, co ułatwia kontrolę nad procesami biznesowymi.
- Ułatwia planowanie: Zarządzanie przez cele pomaga w planowaniu, co jest istotne dla sukcesu przedsiębiorstwa. Cel jasno określa kierunek w jakim dana organizacja powinna się poruszać.
- Zwiększa motywację pracowników: Określenie celów i celów miarodajnych daje pracownikom jasne wskazówki dotyczące tego co powinni osiągnąć. To z kolei motywuje ich do pracy i zwiększa ich zaangażowanie w procesy biznesowe.
- Zwiększa efektywność: Dzięki zarządzaniu przez cele przedsiębiorstwo może skupić swoje zasoby na osiągnięciu konkretnych celów, co z kolei zwiększa efektywność w działaniu.
- Umożliwia lepszą komunikację: Zarządzanie przez cele wymaga, aby pracownicy i menedżerowie komunikowali się ze sobą w celu ustalenia celów i celów miarodajnych. To z kolei prowadzi do lepszej komunikacji i współpracy w organizacji.

Wady zarządzania przez cele:

- Skupienie się na krótkoterminowych celach: Zarządzanie przez cele może prowadzić do skupienia się na krótkoterminowych celach kosztem długoterminowych celów organizacji.
- Zbyt duża ilość celów: Przeciążenie pracowników zbyt wieloma celami może prowadzić do zredukowania ich efektywności, ponieważ trudno im się skoncentrować na wszystkich celach jednocześnie.
- Brak elastyczności: Ustalenie celów i celów miarodajnych na długi okres czasu może prowadzić do braku elastyczności w podejmowaniu decyzji, szczególnie w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.
- Skupienie się na ilości, a nie jakości: Zarządzanie przez cele może prowadzić do skupienia się na ilości, a nie jakości. Pracownicy mogą skupić się na osiąganiu celów, nie zwracając uwagi na jakość swojej pracy.
- Skupienie na indywidualnych celach: Zarządzanie przez cele może prowadzić do skupienia się na indywidualnych celach pracowników, co może wpłynąć na brak kooperacji między pracownikami i zepchnięcie zespołu na drugi plan.
- Brak uwzględnienia sytuacji zewnętrznych: Zarządzanie przez cele może nie uwzględniać sytuacji zewnętrznych takich jak np.: zmiany w gospodarce, rywalizacja, regulacje rządowe itp. Mogą to prowadzić do niemożności osiągnięcia celów.

Literatura przedmiotu wymianie również poniższy podział na zalety i wady zarządzania przez cele.

Zalety zarządzania przez cele:

1. Każdy wie czego się od niego oczekuje
2. Kierownicy są zmuszeni do ustalenia celów, co pomaga w planowaniu
3. Ułatwiona jest komunikacja między podwładnymi i przełożonymi
4. Pracownicy poznają cele całej organizacji
5. Sprawiedliwa jest ocena skupiona na konkretnych osiągnięciach w świetle celów organizacji

Wady zarządzania przez cele:

1. Często konieczność przeszkolenia naczelnego kierownictwa przyzwyczajonego do autorytarnego stylu kierowania
2. Konieczność kosztownych zmian w strukturze organizacji
3. Wymagane umiejętności interpersonalne, ewentualnie szkolenie
4. Czasochłonność i trudności w ustalaniu indywidualnych celów
5. Kłopoty z koordynacją celów
6. Groźba zniechęcenia do innowacji wobec konieczności osiągnięcia ustalonych celów

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Organizacja i zarządzanie - zagadnienia
9 stron(-y)
Zarządzanie przez cele - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
22 stron(-y)
Analiza strategiczna przedsiębiortwa - prezentacja
27 stron(-y)
Ściąga z zarządzania kadrami
8 stron(-y)
Charakterystyka zarządzania przez wyjątki - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa - rodzaje struktur oraz ich wady i zalety
12 stron(-y)
Zarządzanie wiedzą - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
16 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Zalety i wady zarządzania przez cele

Zalety i wady zarządzania przez cele
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 208 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii