Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zadania z rozwiązaniami | studium przypadku | teoria potrzeb | Kaizen | podstawy marketingu | ocena zdolności kredytowej | rozliczenia gotówkowe | marka własna |

Zarządzanie produktem

W poszczególnych fazach cyklu życia produktu na rynku:

1. Zarządzanie w fazie narodzin
W tej fazie chodzi o to, by zarządzanie produktem przyniosło firmie jak najmniej strat, a więc by uchronić przedsiębiorstwo przed kosztami finansowania narodzin produktów, które nie znajdą akceptacji rynkowej. Dlatego też tak ważny jest etap wyświetlania idei pomysłów nowych produktów.

2. Zarządzanie produktem w fazie planowania
Jedną z najważniejszych decyzji w fazie plasowania produktu na rynku jest wybór miejsca i czasu oraz sposobu wprowadzania produktu na rynek. Ogólnie mówiąc, plasować produkt na rynek należy, gdy rozpoczyna się sezon konsumpcji lub zużycia danego produktu.

W fazie plasowania produktu jest bardzo ważne wyprzedzenie konkurentów w momencie wprowadzania naszego produktu na rynek. Opóźnienie w stosunku do konkurentów może spowodować, że nasz produkt, nawet dobry, zostanie zepchnięty na ścieżkę klęski. Musimy też zastosować profesjonalną, zmasowaną, zintegrowaną, intensywną promocję naszego produktu, aby jak najszybciej upowszechnić wiedzę o nowym lub zmodernizowanym produkcie, a więc po to, by jak najszybciej zdobyć klientów, jakimi są innowatorzy rynkowi. W fazie plasowania najskuteczniejszymi formami promocji jest reklama w mass-mediach, w tym reklama drukowana, degustacja i akwizycja.

Jeśli chodzi o strategię dystrybucji, to należy dążyć do uplasowania produktu w możliwie najliczniejszej sieci handlowej za strategią cen Market+.

3. Zarządzanie produktem w fazie wzrostu
W tej fazie firma kontynuuje zmasowaną promocję, aby przyspieszyć tempo przyrostu sprzedaży naszego produktu. W tej fazie obok reklamy, degustacji i akwizycji, powinniśmy włączyć promocję sprzedaży handlową i konsumencką, celem aktywizacji sprzedaży nowego lub zmodernizowanego produktu. Pod koniec fazy wzrostu firma już powinna stopniowo doskonalić produkt wzbogacając go o nowe zbiory użyteczności. W tej fazie firma powinna także brać udział w targach, wystawach handlowych, po to, by popularyzować produkt w kraju oraz na rynkach zagranicznych.

Strategia dystrybucji - w tej fazie firma powinna dążyć do umieszczenia produktów w coraz to większej liczbie placówek handlowych, czyli powinna prowadzić intensyfikację dystrybucji. Jej celem jest zbliżenie produktu do konsumentów.

Strategia cen - w formie wzrostu podtrzymujemy strategię cen Market+. W fazie tej następuje także dalsza intensywna promocja, by jak najszybciej produkt przeszedł do fazy dojrzałości.

4. Zarządzanie produktem w fazie dojrzałości
Typowi nabywcy naszych produktów w tej fazie są to późni naśladowcy (późna większość). W tej fazie narasta konkurencja ze strony substytutów oferowanych przez inne firmy. W związku z tym w tej fazie należy ulepszać produkt, by zapewnić utrzymanie jego sprzedaży na wysokim poziomie (zamień opakowanie, zróżnicuj je, popraw jakość, estetykę produktu).

Strategia dystrybucji - w tej fazie wskazane jest zwiększać poziom udzielanych rabatów hurtownikom i dystrybutorom, by chcieli intensyfikować sprzedaż naszych produktów. Strategia dystrybucji powinna polegać też na tym, by wyszukiwać nowe segmenty rynku. Intensyfikować w sferze promocji zużycie naszego produktu reklamując go pod hasłem np. 'Nasz produkt nie tylko rano (na śniadanie)'.

Strategia promocji - w tej fazie jest promocją wyciszoną, przeznacza się tutaj dużo mniej środków na promocję naszego produktu, ponieważ jest on już znany szerokiemu kręgowi nabywców. Dzięki temu firma może zastosować inną strategię cen – tzn. Market-, czyli obniżyć ceny naszego produktu by zdobyć dodatkowy krąg odbiorców.

Strategia cen Market- nazywa się inaczej strategią penetracji rynku. W tej fazie życia upowszechniamy takie formy promocji jak Public Relations i Publicity, to znaczy mniej kosztowne formy promocji niż reklama. Stosujemy jedynie reklamę przypominającą naszych produktów, by utrwalić istnienie produktu w świadomości konsumentów.

Strategia dystrybucji - stara się utrzymać wszystkie placówki handlowe zajmujące się sprzedażą naszych produktów i powinniśmy rozpocząć eksport produktu na rynki zagraniczne.

5. Zarządzanie produktem w fazie starzenia się
W tej fazie wyciszamy promocję, w związku z tym obniżamy nakłady na działalność promocyjną. Firma oczekuje jedynie wyprzedaży pozostałych produktów licząc na klientów zwanych maruderami rynkowymi, ponieważ maruderzy rynkowi są nabywcami produktów znajdujących się w tej fazie.

Strategię dystrybucji z intensywnej zmieniamy na selektywną, czyli sprzedaż koncentrujemy w mniejszej liczbie placówek handlowych by oszczędzić na kosztach dystrybucji.

6. Zarządzanie produktem w fazie śmierci rynkowej
W tej fazie nie sprzedajemy produktu nawet naszym stałym klientom, gdyż koszty produkcji i dystrybucji byłyby większe od przychodów ze sprzedaży produktów. Oczyszczamy wszystkie kanały, by zrobić miejsce dla produktów w fazie plasowania i rozwoju.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
5 stron(-y)
Podstawy logistyki
22 stron(-y)
Zarządzanie procesowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Controlling bankowy
11 stron(-y)
Zarządzanie przez cele - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
22 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Istota zarządzania projektami (⭐przypisy)
4 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Product Management (1.2 stron)
2. Podział opakowań (0.4 stron)
3. 5 definicji zarządzania wg Petera Druckera (0.4 stron)
4. Struktura zarządzania przedsiębiorstwem (0.3 stron)
5. Zarządzanie przez cele - istota (0.5 stron)
6. Czym jest produkt (0.3 stron)
7. 17 kompetencji przywództwa (0.5 stron)
8. Fazy strategii marketingowej (0.4 stron)
9. Efficient Consumer Response (0.4 stron)
10. Zarządzanie zintegrowane (0.2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Zarządzanie produktem

Zarządzanie produktem
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 167 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować