Zasady analizy strategicznej
Zalecenia metodologiczne, którymi należy się kierować podczas sporządzania analizy strategicznej:
1. Zasady studiów prospektywnych (nakazuje dążyć do patrzenia na bieżącą działalność firmy z perspektywy niepewnej i wielorakiej przyszłości), zasady nakazujące wydłużenie horyzontu czasowego analiz, zasada Greckiego: 'być w sytuacji przewidywanej, a nie istniejącej'
2. Zasada kompleksowości badań, oznacza, iż należy badać procesy i zjawiska w wymiarze diagnozy i prognozy, wnętrza firmy i jej otoczenia, techniki, technologii, organizacji i przestrzeni, diagnozowanie nie tylko stanów docelowych, ale też określenie ścieżek dojścia do tych stanów, wszelka fragmentarystyczna wiedza może być źródłem błędów w analizie
3. Zasada koncentracji uwagi na otoczeniu, zasada prymatu problemów zewnętrznych nad strategiczną analizą problemów wewnętrznych, sukces rodzi się na styku firma – otoczenie, najlepsze atuty firmy nic nie znaczą (mogą być one nagle wyeliminowane przez konkurentów)
4. Zasada prymatu wyrazistych priorytetów nad kompleksowością (wielką umiejętnością analizy strategicznej jest dokonanie świadomych wyborów o praktycznie znaczeniu strategicznym
5. Szczególne znaczenie ma rozpoznanie czynników jakościowych nie kwantyfikowalnych, zasadnicze znaczenie ma raczej odkrywanie mechanizmów i sił, jakie rządzą firmą i otoczeniem. Motywy postępowania dostawców, odbiorców, konkurencji
6. Dominujące poglądy, idee należy w analizie strategicznej traktować z dużą ostrożnością, to oznacza obowiązek kwestionowania i atakowania panujących schematów myślowych, idei, wartości. Sztuka strategii rozpoczyna się od dawania pierwszeństwa precedensu nad rutyną
7. Zasada ciągłości prac nad strategią, strategia musi być nieustannie monitorowana i aktualizowana, zasada angażowania najcenniejszego potencjału intelektualnego w budowę strategii
8. Zasada angażowania najcenniejszego potencjału do prac nad analizą strategiczną w firmie (najlepsi fachowcy, najinteligentniejsi)
9. Zasada maksymalnego krytycyzmu i dystansu do wyników analizy strategicznej
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (17 stron A4)
2. (6 stron A4)
3. (10 stron A4)
4. (24 stron A4)
5. (32 stron A4)
6. (7 stron A4)
7. (27 stron A4)
8. (61 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Zasady analizy strategicznej
Zasady analizy strategicznej
Ocena: 8.9 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|