![]() |
|||||
instrumenty pochodne | teoria X | wskaźniki operacyjne | Plan Marshalla | prace licencjackie z ekonometrii | operacje Reverse Repo | dystrybucja | 4C | |
Mapa tagów
Zasady idealnej biurokracjiDefinicja biurokracjiPrzez biurokrację rozumiemy: "ukształtowaną historycznie warstwę urzędniczą zaangażowaną w wykonanie władzy publicznej w danym społeczeństwie, [...] warstwę ludzi zawodowo zatrudnionych w biurach, urzędach i innych instytucjach." "rzeczywisty sposób funkcjonowania instytucji zbudowanej na zasadach biurokratycznych, który z reguły ma charakter dysfunkcyjny, to znaczy oprócz funkcjonowania zgodnego z założeniami modelowymi wskazuje odchylenia od tych założeń i odznacza się przez to niesprawnością." Zasady (cechy) idealnej biurokracji1. wykonywanie czynności urzędowych jest działalnością stała, której zakres jest określony i uregulowany przez przepisy prawne; 2. w działalności tej panuje zasada kompetencji, która oznacza: • stały podział czynności, polegający na wyraźnym rozgraniczeniu sfer uprawnień i obowiązków urzędowych; • ściśle określony zakres prawa wydawania poleceń, rozkazów i stosowania środków przymusu oraz warunków prawomocności użycia tych środków; • wyposażenia w zespół wyżej wymienionych uprawnień i obowiązków osób, odznaczających się odpowiednimi kwalifikacjami, określonymi w sposób ogólny i formalny przez odpowiednie akty prawne; 3. zasada hierarchii urzędowej; 4. zasada oddzielenia "sztabu administracyjnego" od własności środków administracji i własności środków utrzymania; 5. urzędnicy nie mogą korzystać ze swoich uprawnień dla osiągnięcia osobistych korzyści; 6. czynności urzędowe są jedynymi wykonywanymi przez urzędnika; 7. działalność urzędowa wymaga określonego wykształcenia; 8. działalność urzędowa oparta jest na zasadzie dokumentacji; 9. działalność urzędowa jest wyznaczona przez utrwalone na piśmie formalne przepisy; ↪ Zobacz: Zagadnienia na egzamin z zarządzania i organizacji (Strony A4: 31) ↩ Idealna biurokracja jest przede wszystkim zorganizowanym, hierarchicznym systemem stanowisk. M. Weber¸wyróżnił 3 idealne typy prawomocnej władzy organizacyjnej: 1. władzę charyzmatyczną - szczególne, nadzwyczajne cechy przywódcy; 2. władzę tradycyjną - władza wynika z wiary w trwałość pewnego porządku i jego prawomocności; 3. władzę racjonalną (legalną) - pochodzi z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie usankcjonowanych prawnie procedur. Władza stosowana może być elastycznie, można ją nadawać, przekazywać, odbierać, zwiększać i uszczuplać;
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Zasady idealnej biurokracji Zasady idealnej biurokracji
Ocena: 8.9 / 10
Liczba głosów: 2 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||
|