Zasady tworzenia strategii
a. Przedsiębiorstwo musi posiadać dobrze zorganizowany sys. informacji.
W swoim sys. infor. Musi ono posiadać dana o:
• Światowych tendencjach w polityce, nauce i technice oraz ekonomii i ekologii
• Pracy i zamierzeniach placówek naukowo-badawczych
• Postępie tech. w danej branży i gałęzi przemysłu
• Technologii, organizacji pracy i źródłach energii
• Sytuacji na rynkach danej branży i w głównych firmach konkurencyjnych, własnych zamierzeniach strategicznych
• Przebiegu wdrażania strategii
• Punktach 'krytycznych'
• Własnych środkach i zasobach
• Mocnych i słabych stronach własnego działania
b. Przedsiębiorstwo musi w miarę precyzyjnie określić swoją przyszłą pozycję oraz cele, które chce osiągnąć. Określając te cele powinno ono uwzględnić następujące wymagania:
• Cele należy sprecyzować ' strategicznie'- nie wystarczy samo zwiększenia wlk. produkcji czy wydajności pracy. Strategicznymi celami są bowiem: elastyczne reagowanie na zmieniające się wymagania nabywców przez szybszą częstotliwość innowacji i wydatna skrócenie czasu wprowadzania nowego produktu na rynek oraz podniesienie jakości i niezawodności wyrobów;
• Cele należy kształtować dla całego przedsiębiorstwa. Cele dla działów powinny wynikać ze strategii przedsiębiorstwa, nie powinny być ze sobą sprzeczne;
• Cele należy formułować operacyjnie, każdy z nich oddzielnie, co ułatwia kontrolę wykonania zadań;
• Cele muszą być aktualne, sformułowane zrozumiale, wyczerpującą i realnie;
• Cele muszą być odpowiednio rangowane. Należy zatem określić stopień wartości celu w stosunku do innych celów;
• Cele przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z celami pracowników i uważane przez nich za wartościowe społecznie;
• Cele powinny być uszeregowane według terminów realizacji. Realizacja celów cząstkowych musi być zgodna z terminami realizacji celów podstawowych (nadrzędnych).
c. Przedsiębiorstwo musi określić wewnętrzne warunki realizacji strategii, czyli np. posiadane zasoby pracy i kadrowe, moce produkcyjne, zasoby naukowo techniczne, możliwości produkcyjno-finansowe, funkcjonowanie całej infrastruktury produkcyjnej i usługowej, a nawet wytypować te działalności firmy, które staną się filarami strategii.
Powinno się przeanalizować takie elementy działalności jak: podstawowy segment rynku tj. jakim klientom oferuje się wyrób lub usługę, charakter usługi i potrzebę jej oferowania.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (4 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (21 stron A4)
4. (21 stron A4)
5. (17 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (30 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.4 stron)
4. (1.1 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.4 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Zasady tworzenia strategii
Zasady tworzenia strategii
Ocena: 9.5 / 10 Liczba głosów: 150 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|